Chauffören Sanjay Jacobsson.
Close
Chauffören Sanjay Jacobsson hoppas att landsting och kommuner ska skriva in schysta villkor i kravspecifikationerna vid framtida upphandlingar. Det kan ge mer jobb företaget han jobbar på.
Close

Dubbel vinst med schysta villkor

Beställningscentralen ser dubbla vinster med att få marknadsföra sig som ett företag med schysta villkor. Efter fackets analys och undertecknat avtal blev det i dag verklighet för Björkstadens beställningscentral i Umeå.

– Vi har besökt företaget fem, sex gånger och vi har pratat med alla anställda. Så nu har vi kommit fram till att det sköter sig så bra att dekalen om schysta villkor passar, säger Mikael Danielsson, ombudsman på Transport i Umeå.

I morse var han med när taxibilarna som körs för Björkstadens beställningscentral försågs med dekaler som ska garantera schysta villkor för chaufförer och andra anställda. Bakom detta ligger en överenskommelse om att beställningscentralen och samtliga åkerier som kör för den ska ha tecknat kollektivavtal. Företagen ska dessutom följa kollektivtalet.

Björkstaden är inte den dominerande beställningscentralen i staden. Den har runt 40 bilar anslutna och 120 anställda när både heltidschaufförer, deltidare och extraförare räknas in.

Företaget ser flera fördelar med schysta villkor-märkningen. De två tyngsta handlar båda om marknadsföring.

– Vi vill visa våra kunder att vi har bra villkor, säger Daniel Bernhardsson, styrelseordförande i beställningscentralen.

– Och samtidigt vill vi vara en attraktiv arbetsplats där chaufförerna gärna jobbar.

Daniel Bernhardsson konstaterar att taxibranschen är rena vilda västern när det kommer till avtal, villkor och anställningar.

– Med överenskommelsen och dekalerna visar vi att det går att försöka hålla en viss minimistandard i alla fall.

Sanjay Jacobsson är taxichaufför och kör gärna en bil med schysta villkor-dekalen.

– Det är jättebra, säger han. Min chef följer avtalet och vi har bra löner. Och sedan tror jag att det här kan ge oss mer jobb också. Om kommuner och landsting ser att villkoren är schysta kan det spela in vid upphandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

Jessica P Klemetsson, Kommunal Stockholms län Karin Åkersten, Seko Stockholm Sofia Södergren Poikulainen, Transport avdelning 5 Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket Stockholm Gotland Clara Cleo Cornell, Musikerförbundet avdelning Öst

Sätt stopp för kvinnors skitarbetsliv och ojämställda villkor

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.