”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Den 8 januari.

mejlikon

Jag kom hem, tog ur min väska ur bilen och matkasse. Gick runt till passagerarsidan och lyfte ner mina väskor. Då inspekterade XX golvet i hytten och hittade lite damm och nåt smuts.

Nåt som knappt går att se med ögat en bit ifrån, då skriker han som är fly förbannad att: ”Här ser jag, här ser jag att du inte städar golvet i bilen innan du lämnar den, det är ju förjävligt att du bara grisar ner.”

Sen kom det nått mer jag inte kom ihåg om svordomar och dylikt.

Jag hade inte gjort nåt märkvärdigt? Går inte med skorna i hytten. Haft strumporna och väskan på mattan i mitten. Äter inga mackor, smular inte, lämnar inte skräp, kaffemuggar eller sånt efter mig heller. Har pratat med en kollega som inte heller städar bilen och han har inga problem eller klagomål från XX.

Jag svarar: ”Men skaffa ett liv då för helvete” och sopar igen passagerardörren.

Då kommer han runt bilen som en pitbull till mig och skriker diverse svordomar. Jag är vid entrédörren på firman. Jag svarar att han kan bara dra, ta bilen och åk, försvinn, han börjar trycka och knuffa mig i bröstet.

Jag går in i omklädningsrummet. XX följer efter och skriker ännu mer. Knuffar mig mera i bröstet. Jag är kass, värdelös. Jag kan dra åt helvete som är ledig nästa vecka och inte orkar jobba natt. Han ska fixa så det kommer någon som är mycket bättre än jag på att ta hand om bilen. Som städar den och lagar den. För jag gör inte ett jävla skit. Jag är alltid borta och kör inte. Jag grisar bara ner och glider runt på en jävla räkmacka.

Jag står vid mitt skåp, låser upp det och lägger upp tigersågen ovanpå skåpet och tar fram lite duschtvål och letar efter lastbilsnyckeln. XX skriker fortfarande om allt möjligt, svordomar och diverse. Han backar nån meter och står i portalen i omklädningsrummet.

Jag skriker tillbaka att åk, bara åk, försvinn dunsta, dra stick. Till slut så går han och skriker svordomar hela vägen ut.

 

Saker som hänt tidigare.

Jag står i verkstan och skruvar på en lastbil och XX kommer förbi och pratar lite och undrar hur fan jag kan vara så korkad som står och skitar ner mig och skruvar med gammalt skit när jag kan köra Scania som en kung. Jag orkar inte diskutera det med honom och går i väg. Detta händer många gånger, i början förklarade jag för han varför, efter några månader gav jag upp och suckade och sa ta det med kontoret, på slutet så går jag bara i väg nån annanstans, följer han efter går jag vidare bortåt.

 

Han har tjatat i evigheter om kylaggregatet på släpet, att det har startproblem och bränsleproblem. Jag tänkte ta tag i det med fick order av YY (en arbetsledare) att låta bli för det är garanti på prylarna. Jag låter bli och släpper det, skriver utförliga felrapporter och beskrivning av problemet. XX tjafsar som en pitbull om det ändå att jag ska lösa det. Varför, svarar jag? Är det så viktigt för honom så är det ju bara att ringa ner till Växjö och prata med Mitsubishi.

Slutar tydligen med att han pratar med YY om problemen och XX säger till mig att det är förjävligt att han ska behöva hålla på och felanmäla det, för det är mitt ansvar. Han skäller vidare på mig att han får göra allting själv och jag bara skiter i allt.

 

Ett flertal tillfällen så har XX direkt när bilen kommit hoppat upp i hytten och ställt sig med borsten (vet inte vart han får den ifrån) och borstat av mattan i mitten i hytten och gnällt på att det är så jävla grisigt och att jag måste städa. Börjar han gnälla så har jag oftast svarat med att bara gå därifrån.

 

Väldigt många gånger har XX ringt, eller om vi träffats, och ställt frågor om jag inte trivs på bilen. Trevlig stämning och så. Jag svarar att jag trivs, det är kul att köra, skönt att träffa folk på terminalerna. Innan han lyssnat färdigt så brinner det och han skriker att jag för i helvete inte kan trivas för då skulle jag inte göra annat utan köra bilen JÄMT och inte ligga i verkstan eller åka till Umeå eller vad som händer. Jag svarar på varierande sätt, först snällt, sen hårdare och till slut så skiter jag i det och bara går, säger att jag tar inte diskussionen, ta det med kontoret.

 

Sen tillkommer drygt ett års gnäll om allting som han kan hacka på. Jag kör inte sönder och sköter mig i övrigt, så han har verkligen fått anstränga sig om att hitta saker men oftast är det för att jag mekar, kör nåt annat, det är damm på mattan eller instrumenteringen. I början så svarade jag vänligt varför. Efter ett par månader började jag tröttna och sa att jag inte orkar diskutera det, ta det med kontoret. Efter månader av ännu mer gnäll och tjat så svarar jag att det har inte du med att göra, eller så går jag i väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.