”Du är kass, värdelös …”

Självmord. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Den 8 januari.

mejlikon

Jag kom hem, tog ur min väska ur bilen och matkasse. Gick runt till passagerarsidan och lyfte ner mina väskor. Då inspekterade XX golvet i hytten och hittade lite damm och nåt smuts.

Nåt som knappt går att se med ögat en bit ifrån, då skriker han som är fly förbannad att: ”Här ser jag, här ser jag att du inte städar golvet i bilen innan du lämnar den, det är ju förjävligt att du bara grisar ner.”

Sen kom det nått mer jag inte kom ihåg om svordomar och dylikt.

Jag hade inte gjort nåt märkvärdigt? Går inte med skorna i hytten. Haft strumporna och väskan på mattan i mitten. Äter inga mackor, smular inte, lämnar inte skräp, kaffemuggar eller sånt efter mig heller. Har pratat med en kollega som inte heller städar bilen och han har inga problem eller klagomål från XX.

Jag svarar: ”Men skaffa ett liv då för helvete” och sopar igen passagerardörren.

Då kommer han runt bilen som en pitbull till mig och skriker diverse svordomar. Jag är vid entrédörren på firman. Jag svarar att han kan bara dra, ta bilen och åk, försvinn, han börjar trycka och knuffa mig i bröstet.

Jag går in i omklädningsrummet. XX följer efter och skriker ännu mer. Knuffar mig mera i bröstet. Jag är kass, värdelös. Jag kan dra åt helvete som är ledig nästa vecka och inte orkar jobba natt. Han ska fixa så det kommer någon som är mycket bättre än jag på att ta hand om bilen. Som städar den och lagar den. För jag gör inte ett jävla skit. Jag är alltid borta och kör inte. Jag grisar bara ner och glider runt på en jävla räkmacka.

Jag står vid mitt skåp, låser upp det och lägger upp tigersågen ovanpå skåpet och tar fram lite duschtvål och letar efter lastbilsnyckeln. XX skriker fortfarande om allt möjligt, svordomar och diverse. Han backar nån meter och står i portalen i omklädningsrummet.

Jag skriker tillbaka att åk, bara åk, försvinn dunsta, dra stick. Till slut så går han och skriker svordomar hela vägen ut.

 

Saker som hänt tidigare.

Jag står i verkstan och skruvar på en lastbil och XX kommer förbi och pratar lite och undrar hur fan jag kan vara så korkad som står och skitar ner mig och skruvar med gammalt skit när jag kan köra Scania som en kung. Jag orkar inte diskutera det med honom och går i väg. Detta händer många gånger, i början förklarade jag för han varför, efter några månader gav jag upp och suckade och sa ta det med kontoret, på slutet så går jag bara i väg nån annanstans, följer han efter går jag vidare bortåt.

 

Han har tjatat i evigheter om kylaggregatet på släpet, att det har startproblem och bränsleproblem. Jag tänkte ta tag i det med fick order av YY (en arbetsledare) att låta bli för det är garanti på prylarna. Jag låter bli och släpper det, skriver utförliga felrapporter och beskrivning av problemet. XX tjafsar som en pitbull om det ändå att jag ska lösa det. Varför, svarar jag? Är det så viktigt för honom så är det ju bara att ringa ner till Växjö och prata med Mitsubishi.

Slutar tydligen med att han pratar med YY om problemen och XX säger till mig att det är förjävligt att han ska behöva hålla på och felanmäla det, för det är mitt ansvar. Han skäller vidare på mig att han får göra allting själv och jag bara skiter i allt.

 

Ett flertal tillfällen så har XX direkt när bilen kommit hoppat upp i hytten och ställt sig med borsten (vet inte vart han får den ifrån) och borstat av mattan i mitten i hytten och gnällt på att det är så jävla grisigt och att jag måste städa. Börjar han gnälla så har jag oftast svarat med att bara gå därifrån.

 

Väldigt många gånger har XX ringt, eller om vi träffats, och ställt frågor om jag inte trivs på bilen. Trevlig stämning och så. Jag svarar att jag trivs, det är kul att köra, skönt att träffa folk på terminalerna. Innan han lyssnat färdigt så brinner det och han skriker att jag för i helvete inte kan trivas för då skulle jag inte göra annat utan köra bilen JÄMT och inte ligga i verkstan eller åka till Umeå eller vad som händer. Jag svarar på varierande sätt, först snällt, sen hårdare och till slut så skiter jag i det och bara går, säger att jag tar inte diskussionen, ta det med kontoret.

 

Sen tillkommer drygt ett års gnäll om allting som han kan hacka på. Jag kör inte sönder och sköter mig i övrigt, så han har verkligen fått anstränga sig om att hitta saker men oftast är det för att jag mekar, kör nåt annat, det är damm på mattan eller instrumenteringen. I början så svarade jag vänligt varför. Efter ett par månader började jag tröttna och sa att jag inte orkar diskutera det, ta det med kontoret. Efter månader av ännu mer gnäll och tjat så svarar jag att det har inte du med att göra, eller så går jag i väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.