Nina och Mikael Arnewing
Close
Bästa båtresan? För Mikael Arnewing är det varje dag han tillbringar i Diana, även om den ligger vid bryggan. ”Det är underbart när barnbarnen följer med”, kontrar frun, Nina Arnewing.
Close
Månadens medlem

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Nina och Mikael Arnewing.
Nina och Mikael Arnewing. Foto: Lena Blomquist

– Vi är inne på femte dygnet ombord nu, men i dag ska vi åka hem och tvätta lite.

Båten har dock legat kvar vid bryggan, nästan i skuggan av Tranebergsbron i Stockholm, både dag och natt. I sittbrunnen blir det en kopp kaffe och prat om båtplaner – eller båtdrömmar.

Hamnarbetarna Mikael och Nina Arnewing ramlade över en båt för åtta år sedan. Men den var för liten för att övernatta hyggligt bekvämt i. Förrförra året, sent på säsongen, köpte de Diana, byggd 1989 i England. Priset var bra, hon betraktades mest som skrot. Men de stora bristerna var lättare och billigare att fixa än vad både säljare och köpare hade trott.

– I sommar ska vi åka på lite längre utflykter. Till Birka med barnbarnen, kanske en vecka i skärgården? Och bara köra in i stan med båten … vinklar och hus ser annorlunda ut från sjön, säger Nina.

– Jag vill åka till Åland, Öland, Gotland. Och det kommer bli så, säger Mikael.

Båda konstaterar att sommarens planerade långresa ska gå till släkten i Småland. Eller skulle ha gått, om den blir av beror på coronaläget och rekommendationerna.

– Båten betyder förstås extremt mycket i år. Det är en vardagslyx att åka i väg över dagen, ankra, sola, kanske gå i land och grilla något. Och det är naturligt att hålla avstånd både på sjön och här vid bryggan, säger Nina.

Detta är en anledning till att många andra, både före detta sjöfarare och landkrabbor, lockas av båtliv inför coronasommaren 2020. Det märks inte minst på efterfrågan och pris på begagnade båtar av olika storlekar.

Vad har ni för tips till nybörjaren som vill ut på sjön i sommar?

– Du måste skaffa dig grundläggande kunskap om styrbord, babord, sjömärken, väjningsregler och sånt. Tänk efter vad du vill använda båten till innan du köper en. Åk med på en båtutflykt först, för tänk om du blir sjösjuk, säger Nina Arnewing.

Båtratt, Arnewings
I år ska Diana rattas långt från bryggan i Traneberg. Foto: Lena Blomquist

– Köp inte för liten båt, då kan du ångra dig, säger Mikael Arnewing.

Själv drömmer han om en större, 48 fot. Som de kan bo bekvämt på i Portugal efter pensionen. Bara ta kanalerna ner genom Europa.

– Jag tycker att den här är jättebra, säger Nina.

Hon ser sig som en landkrabba. Även om hon övar båtliv och lär sig mer och mer kommer stressen ibland. Styrning och navigering tar hon inte hand om än. Kanske inte så konstigt att matrosen, som har rattat 250 meter långa fartyg på jordens alla hav, även tar huvudansvaret ombord på Diana.

Men på frågan om det värsta som hänt under parets gemensamma båtliv behöver båda tänka efter. Sedan blir det när styrningen gick sönder mitt i farleden, det var med den gamla mindre båten.

Vad som hände sen? Kaptenen slog av farten, ringde brorsan som kom och hämtade – och sedan bytte de en trasig slang.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kristoffer Nilsson

”Nu kan jag det här”

Mötet. Nattens hjälte har lämnat sin sista tidning. Kristoffer Nilsson blir illustratör och tecknare på heltid.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.

Månadens avdelning
Ludwig Eriksson avd 41

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.

Månadens medlem
Daniel Lundblad

”Jag behöver komma ut i naturen”

Vandraren. Tidigt en septembermorgon vaknade Daniel Lundblad i ett tält. Det var hans fyrtioårsdag. Och det blev starten på hans nya liv.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.