Close
Claes Sandberg är förbaskad på byggherre, byggbolag och andra som drar sig undan ansvar för skador som en polsk dragbilschaufför orsakade vid det stora byggprojektet Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.
Close

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandberg är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

– Dragbilen var skrotfärdig redan innan olyckan. Trailern hade överlass, armeringsjärn som skulle till bygget av Norra Djurgårdstaden. Det är för jävligt att stora byggherrar inte anlitar seriösa transportföretag, säger han.

Clas Sandberg hyr en bit kaj av Stockholm stad. Där har han förtöjt en gammal pråm och ett par mindre stålbåtar som han använder i sin firma.

I torsdags förra veckan fick han en mindre chock när han kom till platsen. En röd polsk dragbil hade parkerats i en backe. Den kom i rullning och forcerade betonghinder, en cykelbana och for vidare genom hans staket. Lyckligtvis stoppades färden någon meter från kajkanten, när ena framhjulet gick ner i en djup grop som bildats precis innanför betongen.

– Polisen och brandkåren var här redan när jag kom. De la ut länsar för att stoppa bränslet som läckte ut i vattnet, säger Claes Sandberg som helst vill bli kallad bara ”Classe”.

Efter olyckan har han ägnat massor av tid och telefonsamtal åt att få klarhet i vem som ska betala för ett nytt elskåp, en nota på ungefär 15 000 kronor. Plus en ny grind.

Under dagarna som gått har han också försökt prata med den polske föraren som står kvar med bilen som bärgats till en grusplan strax intill.

– Chauffören bor fortfarande i hytten. Tyvärr kan han varken engelska eller tyska. Men genom en kompis som tolkade från polska fick jag fram att han är egenföretagare. Han har ingen speditör, utan hittade körningen på internet. Det var armering som skulle från Litauen till Stockholm.

När Transportarbetaren kommer till kajen är det fullt pådrag. En grävmaskin är i färd med att gräva upp kubikmetervis med grus och jord som förorenats av diesel eller olja. I vattnet ligger skyddslänsarna kvar.

En blå polskregistrerad dragbil med trailer rullar samtidigt in på grusplanen och parkerar kloss intill det havererade ekipaget.

”Vi ska flytta över den kvarvarande lasten till den här bilen”, gestikulerar den nyanlända föraren som också är pollack.

– Hur då, undrar jag. Ingen truck finns ju här …

– För hand, säger föraren och pekar uppgivet på överarmsmusklerna.

Classe och Vladimirs
Classe och Vladimirs. Foto: Jan Lindkvist

Någon minut senare kommer Vladimirs från XTM Bygg. Det är bolaget som beställt armeringen från Litauen.

– Vi har bara köpt godset, vi ansvarar inte för transporten eller dragbilen, säger han och slår ut med händerna.

Vladimirs tillbakavisar påståendet om överlass. Å andra sidan har XTM Bygg redan plockat av sin del. Resten – det som ska lastas om – tillhör en annan kund. I Uppsala. Vad godset vägde sammanlagt vet inte Vladimirs.

Jag ber honom tolka, och frågar vad chauffören ska göra med sin trasiga dragbil.

– Det är inte lönt att reparera. Jag måste försöka sälja den. Förmodligen som skrot, svarar chauffören.

Lite längre bort på kajen har Classe hamnat i en rejäl dispyt med Irena Cienkowska. Hon jobbar som logistiksamordnare för bygget. De två har redan drabbat samman en gång.

– Hur blir det med mitt elskåp!? Om det inte löser sig, kan jag i så fall dra en förlängningssladd bort till ditt kontor? Det ligger ju bara en liten bit bort, mullrar Classe.

– Gör det. Då kan jag lägga sladden på vår deponi, säger Irena som har duktigt med skinn på näsan.

Irena Cienkowska pratar polska. Hon har haft en hel del kontakt med olyckschauffören. Han har berättat att han snart ska gå i pension. Bilen och trailern, och lite sparkapital, var pensionsförsäkringen.

– Han är väldigt ledsen. Det finns en försäkring för bil och trailer, men han befarar ändå att han förlorar hela det kapital han jobbat ihop, säger Irena.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Van Eden:
    13 september, 2017

    Så är det alltid med öststatare så fort det blir problem så förstår dom inget kan intnågot språk . Men last kunde han fixa på nätet. ..Att han inte inte har någon speditör är lika dålig lögn som att han är en egen företagare

Lästips:

Uppgifter: Utredaren vill begränsa strejkrätten

Politik. Den pågående utredningen om strejkrätt föreslår begränsningar, det uppger Sveriges Radios Ekot.

Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas.

Soffan Leben

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.