Close
Claes Sandberg är förbaskad på byggherre, byggbolag och andra som drar sig undan ansvar för skador som en polsk dragbilschaufför orsakade vid det stora byggprojektet Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.
Close

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandberg är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

– Dragbilen var skrotfärdig redan innan olyckan. Trailern hade överlass, armeringsjärn som skulle till bygget av Norra Djurgårdstaden. Det är för jävligt att stora byggherrar inte anlitar seriösa transportföretag, säger han.

Clas Sandberg hyr en bit kaj av Stockholm stad. Där har han förtöjt en gammal pråm och ett par mindre stålbåtar som han använder i sin firma.

I torsdags förra veckan fick han en mindre chock när han kom till platsen. En röd polsk dragbil hade parkerats i en backe. Den kom i rullning och forcerade betonghinder, en cykelbana och for vidare genom hans staket. Lyckligtvis stoppades färden någon meter från kajkanten, när ena framhjulet gick ner i en djup grop som bildats precis innanför betongen.

– Polisen och brandkåren var här redan när jag kom. De la ut länsar för att stoppa bränslet som läckte ut i vattnet, säger Claes Sandberg som helst vill bli kallad bara ”Classe”.

Efter olyckan har han ägnat massor av tid och telefonsamtal åt att få klarhet i vem som ska betala för ett nytt elskåp, en nota på ungefär 15 000 kronor. Plus en ny grind.

Under dagarna som gått har han också försökt prata med den polske föraren som står kvar med bilen som bärgats till en grusplan strax intill.

– Chauffören bor fortfarande i hytten. Tyvärr kan han varken engelska eller tyska. Men genom en kompis som tolkade från polska fick jag fram att han är egenföretagare. Han har ingen speditör, utan hittade körningen på internet. Det var armering som skulle från Litauen till Stockholm.

När Transportarbetaren kommer till kajen är det fullt pådrag. En grävmaskin är i färd med att gräva upp kubikmetervis med grus och jord som förorenats av diesel eller olja. I vattnet ligger skyddslänsarna kvar.

En blå polskregistrerad dragbil med trailer rullar samtidigt in på grusplanen och parkerar kloss intill det havererade ekipaget.

”Vi ska flytta över den kvarvarande lasten till den här bilen”, gestikulerar den nyanlända föraren som också är pollack.

– Hur då, undrar jag. Ingen truck finns ju här …

– För hand, säger föraren och pekar uppgivet på överarmsmusklerna.

Classe och Vladimirs
Classe och Vladimirs. Foto: Jan Lindkvist

Någon minut senare kommer Vladimirs från XTM Bygg. Det är bolaget som beställt armeringen från Litauen.

– Vi har bara köpt godset, vi ansvarar inte för transporten eller dragbilen, säger han och slår ut med händerna.

Vladimirs tillbakavisar påståendet om överlass. Å andra sidan har XTM Bygg redan plockat av sin del. Resten – det som ska lastas om – tillhör en annan kund. I Uppsala. Vad godset vägde sammanlagt vet inte Vladimirs.

Jag ber honom tolka, och frågar vad chauffören ska göra med sin trasiga dragbil.

– Det är inte lönt att reparera. Jag måste försöka sälja den. Förmodligen som skrot, svarar chauffören.

Lite längre bort på kajen har Classe hamnat i en rejäl dispyt med Irena Cienkowska. Hon jobbar som logistiksamordnare för bygget. De två har redan drabbat samman en gång.

– Hur blir det med mitt elskåp!? Om det inte löser sig, kan jag i så fall dra en förlängningssladd bort till ditt kontor? Det ligger ju bara en liten bit bort, mullrar Classe.

– Gör det. Då kan jag lägga sladden på vår deponi, säger Irena som har duktigt med skinn på näsan.

Irena Cienkowska pratar polska. Hon har haft en hel del kontakt med olyckschauffören. Han har berättat att han snart ska gå i pension. Bilen och trailern, och lite sparkapital, var pensionsförsäkringen.

– Han är väldigt ledsen. Det finns en försäkring för bil och trailer, men han befarar ändå att han förlorar hela det kapital han jobbat ihop, säger Irena.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Van Eden:
    13 september, 2017

    Så är det alltid med öststatare så fort det blir problem så förstår dom inget kan intnågot språk . Men last kunde han fixa på nätet. ..Att han inte inte har någon speditör är lika dålig lögn som att han är en egen företagare

Lästips:

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.