Domstol avgör om arbetstider kan hyvlas ner

Har arbetsgivaren rätt att dra ner din arbetstid när företaget så önskar? Utan förhandling och utan uppsägningstid? Fenomenet kallas ”hyvling” och det har blivit en fråga för Arbetsdomstolen.

Under två dagar har LO-facket Handels mött livsmedelsbjässen Coop i Arbetsdomstolen. Huvudpersoner är de tio anställda som vittnat om hur det gick till när deras heltider ”hyvlades ner” till deltidsjobb.

– En morgon, vid morgonkaffet, så låg det en lapp med våra namn och ett klockslag då vi skulle befinna oss på chefens rum. Vi fick fem, tio minuter var. Det första som chefen sa när jag kom in var. ”Det blev 30 timmar.” Jag försökte… men då sa han bara. ”Det är inte jag som bestämmer. Det är bara så. Vi måste spara pengar”, vittnade en av de anställda enligt Handelsnytt som var på plats i Arbetsdomstolen.

Tidningen har också berättat bakgrunden till domstolsförhandlingarna:

I slutet av 2014 blev de flesta fast anställda på Coop forum i Örebro tvingade att gå ner i tid. Ett heltidsjobb blev 30 timmar i veckan, många fick 25 timmar.

Det spelade ingen roll hur länge de hade jobbat i butiken. De fick ingen uppsägningstid, utan nerdragningen skedde direkt.

Hyvlingen i arbetstider har – trots fackets protester – skett i Coopbutiker runt om i landet. Domen efter rättegången om Coop i Örebro kommer att påverka hur arbetstiderna läggs upp även för anställda i andra butiker.

Även i flera av Transports branscher vill både små och stora arbetsgivare kunna ”hyvla ner” arbetstiderna för redan anställda. Att ge nyanställda deltid i stället för heltid är en annan modell av hyvling, det sker på exempelvis bensinstationer och flygplatser. Sedan kan arbetsgivaren ringa in deltidspersonalen när det uppstår behov av mer folk.

Frågan om hyvlade arbetstider och osäkra anställningar var därför het för de fackliga förhandlarna under årets avtalsrörelse.

Carl-Fredrik Moberg, butikschef på Coop forum i Örebro, hävdade under veckans rättegång att de anställda inte hade sagts upp, utan omplacerats på grund av en omorganisation. Därmed skulle lagen om anställningsskydd inte gälla. Handelsnytt citerar honom:

– Vi har andra rutiner för att plocka upp varor i dag. De arbetsuppgifterna tar kortare tid nu.

Anställda vittnade om motsatsen:

– Jag gör exakt samma sak fast på färre timmar.

Handels linje är att de anställdas anställningsvillkor har gjorts om – och att reglerna i las måste gälla.

Arbetsdomstolen ska leverera svaret på vad som gäller i månadsskiftet november–december när domen i Coopfallet kommer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbstyrelsen på Postnord TPL i Ljungby

Det ljusnar i Ljungby

Arbetstider. Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby har stretat på i motvind i många år, men nu går det åt rätt håll. Arbetstagarna har fått mer att säga till om när det gäller arbetstider. Fråga berörda vad de har för behov när ni lägger scheman, råder klubben arbetsgivarna.

Amanda Andersen

Lååånga måndagar värst

Arbetstider. Så här tycker några av terminalarbetarna på Postnord TPL i Ljungby om arbetstiderna.

Gruppbild DHL Freight i Jönköping

”Ledig tid mer värt än pengar”

Arbetstider. Fredagsmys med barnen? Glöm det, i så fall får vi ta semester! Nattjobbarna på DHL Freight i Jönköping har ledsnat på att arbeta fredag kväll till lördag morgon. De har försökt ta upp en förändring med chefen, men det är som att ”prata med en vägg”.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).