Domstol avgör om arbetstider kan hyvlas ner

Har arbetsgivaren rätt att dra ner din arbetstid när företaget så önskar? Utan förhandling och utan uppsägningstid? Fenomenet kallas ”hyvling” och det har blivit en fråga för Arbetsdomstolen.

Under två dagar har LO-facket Handels mött livsmedelsbjässen Coop i Arbetsdomstolen. Huvudpersoner är de tio anställda som vittnat om hur det gick till när deras heltider ”hyvlades ner” till deltidsjobb.

– En morgon, vid morgonkaffet, så låg det en lapp med våra namn och ett klockslag då vi skulle befinna oss på chefens rum. Vi fick fem, tio minuter var. Det första som chefen sa när jag kom in var. ”Det blev 30 timmar.” Jag försökte… men då sa han bara. ”Det är inte jag som bestämmer. Det är bara så. Vi måste spara pengar”, vittnade en av de anställda enligt Handelsnytt som var på plats i Arbetsdomstolen.

Tidningen har också berättat bakgrunden till domstolsförhandlingarna:

I slutet av 2014 blev de flesta fast anställda på Coop forum i Örebro tvingade att gå ner i tid. Ett heltidsjobb blev 30 timmar i veckan, många fick 25 timmar.

Det spelade ingen roll hur länge de hade jobbat i butiken. De fick ingen uppsägningstid, utan nerdragningen skedde direkt.

Hyvlingen i arbetstider har – trots fackets protester – skett i Coopbutiker runt om i landet. Domen efter rättegången om Coop i Örebro kommer att påverka hur arbetstiderna läggs upp även för anställda i andra butiker.

Även i flera av Transports branscher vill både små och stora arbetsgivare kunna ”hyvla ner” arbetstiderna för redan anställda. Att ge nyanställda deltid i stället för heltid är en annan modell av hyvling, det sker på exempelvis bensinstationer och flygplatser. Sedan kan arbetsgivaren ringa in deltidspersonalen när det uppstår behov av mer folk.

Frågan om hyvlade arbetstider och osäkra anställningar var därför het för de fackliga förhandlarna under årets avtalsrörelse.

Carl-Fredrik Moberg, butikschef på Coop forum i Örebro, hävdade under veckans rättegång att de anställda inte hade sagts upp, utan omplacerats på grund av en omorganisation. Därmed skulle lagen om anställningsskydd inte gälla. Handelsnytt citerar honom:

– Vi har andra rutiner för att plocka upp varor i dag. De arbetsuppgifterna tar kortare tid nu.

Anställda vittnade om motsatsen:

– Jag gör exakt samma sak fast på färre timmar.

Handels linje är att de anställdas anställningsvillkor har gjorts om – och att reglerna i las måste gälla.

Arbetsdomstolen ska leverera svaret på vad som gäller i månadsskiftet november–december när domen i Coopfallet kommer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.

Med kraft för arbetstidsförkortning

Arbetstider. Transport ska jobba för att sänka arbetstiden till 30 timmar i veckan. Det beslutade kongressen – för andra gången i rad.

”Hyvling stor fråga redan 2016”

Arbetstid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt har stångats med arbetsgivarna i 20 år vid förhandlingsbordet. Han påpekar att kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt funnits med.

Uppdrag granskning anmäls för inslag om hamnkonflikten

Hamn. Uppdrag gransknings timslånga avsnitt om hamnkonflikten i Göteborg har anmälts till Granskningsnämnden för radio och tv. Tre olika anmälningar har skickats in och personerna bakom anser att inslaget var partiskt och ensidigt.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.