Domstol avgör om arbetstider kan hyvlas ner

Har arbetsgivaren rätt att dra ner din arbetstid när företaget så önskar? Utan förhandling och utan uppsägningstid? Fenomenet kallas ”hyvling” och det har blivit en fråga för Arbetsdomstolen.

Under två dagar har LO-facket Handels mött livsmedelsbjässen Coop i Arbetsdomstolen. Huvudpersoner är de tio anställda som vittnat om hur det gick till när deras heltider ”hyvlades ner” till deltidsjobb.

– En morgon, vid morgonkaffet, så låg det en lapp med våra namn och ett klockslag då vi skulle befinna oss på chefens rum. Vi fick fem, tio minuter var. Det första som chefen sa när jag kom in var. ”Det blev 30 timmar.” Jag försökte… men då sa han bara. ”Det är inte jag som bestämmer. Det är bara så. Vi måste spara pengar”, vittnade en av de anställda enligt Handelsnytt som var på plats i Arbetsdomstolen.

Tidningen har också berättat bakgrunden till domstolsförhandlingarna:

I slutet av 2014 blev de flesta fast anställda på Coop forum i Örebro tvingade att gå ner i tid. Ett heltidsjobb blev 30 timmar i veckan, många fick 25 timmar.

Det spelade ingen roll hur länge de hade jobbat i butiken. De fick ingen uppsägningstid, utan nerdragningen skedde direkt.

Hyvlingen i arbetstider har – trots fackets protester – skett i Coopbutiker runt om i landet. Domen efter rättegången om Coop i Örebro kommer att påverka hur arbetstiderna läggs upp även för anställda i andra butiker.

Även i flera av Transports branscher vill både små och stora arbetsgivare kunna ”hyvla ner” arbetstiderna för redan anställda. Att ge nyanställda deltid i stället för heltid är en annan modell av hyvling, det sker på exempelvis bensinstationer och flygplatser. Sedan kan arbetsgivaren ringa in deltidspersonalen när det uppstår behov av mer folk.

Frågan om hyvlade arbetstider och osäkra anställningar var därför het för de fackliga förhandlarna under årets avtalsrörelse.

Carl-Fredrik Moberg, butikschef på Coop forum i Örebro, hävdade under veckans rättegång att de anställda inte hade sagts upp, utan omplacerats på grund av en omorganisation. Därmed skulle lagen om anställningsskydd inte gälla. Handelsnytt citerar honom:

– Vi har andra rutiner för att plocka upp varor i dag. De arbetsuppgifterna tar kortare tid nu.

Anställda vittnade om motsatsen:

– Jag gör exakt samma sak fast på färre timmar.

Handels linje är att de anställdas anställningsvillkor har gjorts om – och att reglerna i las måste gälla.

Arbetsdomstolen ska leverera svaret på vad som gäller i månadsskiftet november–december när domen i Coopfallet kommer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med kraft för arbetstidsförkortning

Arbetstider. Transport ska jobba för att sänka arbetstiden till 30 timmar i veckan. Det beslutade kongressen – för andra gången i rad.

”Hyvling stor fråga redan 2016”

Arbetstid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt har stångats med arbetsgivarna i 20 år vid förhandlingsbordet. Han påpekar att kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt funnits med.

Striden om tiden

Stridsfråga. Ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse handlar om tiden. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.