Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close
Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

– Vi kommer att överklaga upphandlingen igen, till kammarrätten, säger juristen Pär Cronhult som företräder miljöföretaget Liselotte Lööf.

Stockholmarnas hushållsavfall är en affär i miljardklassen. De senaste 15 årens upphandlingar har kantats av rubriker om sopkaos och entreprenörer som sjabblar.

För två år sedan inledde det kommunala bolaget Stockholm Vatten en ny upphandlingsrunda för avfallet. Företagen Renonorden och Suez utsågs till vinnare.

Men upphandlingen överklagades och staden började om på ny kula. Även omgångs två överklagades.

En av de klagande var Liselotte Lööf. Bolaget blev den stora förloraren efter stadens ”tilldelningsbeslut” och såg ut att tappa kontrakt som omfattat nästan halva Stockholm.

Politikernas ursprungsplan var att de nya entreprenörerna skulle ta över den 1 april 2017. Men överklagningarna kastade grus i maskineriet.

När förvaltningsrättens prövning drog ut på tiden blev det uppenbart att sophämtningen äventyrades. Stockholm Vatten valde då att göra en så kallad direktupphandling. I början av januari skrev tjänstemännen kontrakt som innebär två saker:

• Avtalen med de nuvarande entreprenörerna, Liselotte Lööf och Renonorden, förlängs. Fast bara i sex månader, till den 30 september 2017. Sen är det stopp.

• Efter det gäller i stället tillfälliga avtal som Stockholm Vatten tecknat med vinnarna i upphandlingen – alltså Suez och Reno Norden.

Miljöarbetarna på Liselotte Lööf är besvikna och upprörda. De riskerar att bli av med jobben, men får också signaler om att de nya entreprenörerna kommer att försämra löner och anställningsvillkor för de sopgubbarna som ska hämta avfall i framtiden.

En stor fråga är vad de tillfälliga avtalen innehåller. Vilka sanktioner eller viten gäller om bolagen inte klarar uppdragen? Reno Norden och Suez måste sannolikt köpa in nya sopbilar redan till den 1 oktober 2017. Vad händer om domstolen i slutänden ändå kräver att staden gör om hela upphandlingen? Vem betalar bilarna?

Transportarbetaren har begärt ut kopior på avtalen från Stockholm Vatten. När kontrakten väl kom var det mesta sekretessbelagt.

Pär Cronhult är jurist och har drivit många tvister som handlar om offentlig upphandling. Han är kritisk mot själva upphandlingen och de nya tillfälliga avtalen. Men också mot domen från förvaltningsrätten som ger Stockholm Vatten klartecken:

– Domen är märklig. Väldigt mycket i upphandlingen är hemligt, så får man inte göra. Det är tvärtemot lagstiftarens intentioner om öppenhet och transparens. Vi får inte ens ta del av det som kallas genomförandebeskrivningen.

Cronhult konstaterar att det är rimligt att Stockholm Vatten säkrar avfallsinhämtningen i väntan på att upphandlingen slutligen blir godkänd.

– Men då borde man ha förlängt avtalen med de företag som haft uppdragen innan. Inte lagt över dem på andra.

Pär Cronhult konstaterar att Svenska Dagbladet (SVD) tycks ha kommit över de omdiskuterade tillfälliga kontrakten i sin helhet. Enligt en artikel i SVD förbinder sig Stockholm Vatten att betala ut mångmiljonbelopp till Suez och Reno Norden, om upphandlingen måste göras om.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren förbinder sig också Stockholm Vatten att köpa över de nya fordon som Suez och Reno Norden eventuellt skaffat.

– Utfästelserna är i sig märkliga. Om en domstol kommer fram till att de tillfälliga avtalen är olagliga gäller ju heller inte klausulerna om skadestånd, säger Pär Cronhult.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholm Vatten och på miljöföretaget Liselotte Lööf, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.