Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close
Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

– Vi kommer att överklaga upphandlingen igen, till kammarrätten, säger juristen Pär Cronhult som företräder miljöföretaget Liselotte Lööf.

Stockholmarnas hushållsavfall är en affär i miljardklassen. De senaste 15 årens upphandlingar har kantats av rubriker om sopkaos och entreprenörer som sjabblar.

För två år sedan inledde det kommunala bolaget Stockholm Vatten en ny upphandlingsrunda för avfallet. Företagen Renonorden och Suez utsågs till vinnare.

Men upphandlingen överklagades och staden började om på ny kula. Även omgångs två överklagades.

En av de klagande var Liselotte Lööf. Bolaget blev den stora förloraren efter stadens ”tilldelningsbeslut” och såg ut att tappa kontrakt som omfattat nästan halva Stockholm.

Politikernas ursprungsplan var att de nya entreprenörerna skulle ta över den 1 april 2017. Men överklagningarna kastade grus i maskineriet.

När förvaltningsrättens prövning drog ut på tiden blev det uppenbart att sophämtningen äventyrades. Stockholm Vatten valde då att göra en så kallad direktupphandling. I början av januari skrev tjänstemännen kontrakt som innebär två saker:

• Avtalen med de nuvarande entreprenörerna, Liselotte Lööf och Renonorden, förlängs. Fast bara i sex månader, till den 30 september 2017. Sen är det stopp.

• Efter det gäller i stället tillfälliga avtal som Stockholm Vatten tecknat med vinnarna i upphandlingen – alltså Suez och Reno Norden.

Miljöarbetarna på Liselotte Lööf är besvikna och upprörda. De riskerar att bli av med jobben, men får också signaler om att de nya entreprenörerna kommer att försämra löner och anställningsvillkor för de sopgubbarna som ska hämta avfall i framtiden.

En stor fråga är vad de tillfälliga avtalen innehåller. Vilka sanktioner eller viten gäller om bolagen inte klarar uppdragen? Reno Norden och Suez måste sannolikt köpa in nya sopbilar redan till den 1 oktober 2017. Vad händer om domstolen i slutänden ändå kräver att staden gör om hela upphandlingen? Vem betalar bilarna?

Transportarbetaren har begärt ut kopior på avtalen från Stockholm Vatten. När kontrakten väl kom var det mesta sekretessbelagt.

Pär Cronhult är jurist och har drivit många tvister som handlar om offentlig upphandling. Han är kritisk mot själva upphandlingen och de nya tillfälliga avtalen. Men också mot domen från förvaltningsrätten som ger Stockholm Vatten klartecken:

– Domen är märklig. Väldigt mycket i upphandlingen är hemligt, så får man inte göra. Det är tvärtemot lagstiftarens intentioner om öppenhet och transparens. Vi får inte ens ta del av det som kallas genomförandebeskrivningen.

Cronhult konstaterar att det är rimligt att Stockholm Vatten säkrar avfallsinhämtningen i väntan på att upphandlingen slutligen blir godkänd.

– Men då borde man ha förlängt avtalen med de företag som haft uppdragen innan. Inte lagt över dem på andra.

Pär Cronhult konstaterar att Svenska Dagbladet (SVD) tycks ha kommit över de omdiskuterade tillfälliga kontrakten i sin helhet. Enligt en artikel i SVD förbinder sig Stockholm Vatten att betala ut mångmiljonbelopp till Suez och Reno Norden, om upphandlingen måste göras om.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren förbinder sig också Stockholm Vatten att köpa över de nya fordon som Suez och Reno Norden eventuellt skaffat.

– Utfästelserna är i sig märkliga. Om en domstol kommer fram till att de tillfälliga avtalen är olagliga gäller ju heller inte klausulerna om skadestånd, säger Pär Cronhult.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholm Vatten och på miljöföretaget Liselotte Lööf, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.