Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close
Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

– Vi kommer att överklaga upphandlingen igen, till kammarrätten, säger juristen Pär Cronhult som företräder miljöföretaget Liselotte Lööf.

Stockholmarnas hushållsavfall är en affär i miljardklassen. De senaste 15 årens upphandlingar har kantats av rubriker om sopkaos och entreprenörer som sjabblar.

För två år sedan inledde det kommunala bolaget Stockholm Vatten en ny upphandlingsrunda för avfallet. Företagen Renonorden och Suez utsågs till vinnare.

Men upphandlingen överklagades och staden började om på ny kula. Även omgångs två överklagades.

En av de klagande var Liselotte Lööf. Bolaget blev den stora förloraren efter stadens ”tilldelningsbeslut” och såg ut att tappa kontrakt som omfattat nästan halva Stockholm.

Politikernas ursprungsplan var att de nya entreprenörerna skulle ta över den 1 april 2017. Men överklagningarna kastade grus i maskineriet.

När förvaltningsrättens prövning drog ut på tiden blev det uppenbart att sophämtningen äventyrades. Stockholm Vatten valde då att göra en så kallad direktupphandling. I början av januari skrev tjänstemännen kontrakt som innebär två saker:

• Avtalen med de nuvarande entreprenörerna, Liselotte Lööf och Renonorden, förlängs. Fast bara i sex månader, till den 30 september 2017. Sen är det stopp.

• Efter det gäller i stället tillfälliga avtal som Stockholm Vatten tecknat med vinnarna i upphandlingen – alltså Suez och Reno Norden.

Miljöarbetarna på Liselotte Lööf är besvikna och upprörda. De riskerar att bli av med jobben, men får också signaler om att de nya entreprenörerna kommer att försämra löner och anställningsvillkor för de sopgubbarna som ska hämta avfall i framtiden.

En stor fråga är vad de tillfälliga avtalen innehåller. Vilka sanktioner eller viten gäller om bolagen inte klarar uppdragen? Reno Norden och Suez måste sannolikt köpa in nya sopbilar redan till den 1 oktober 2017. Vad händer om domstolen i slutänden ändå kräver att staden gör om hela upphandlingen? Vem betalar bilarna?

Transportarbetaren har begärt ut kopior på avtalen från Stockholm Vatten. När kontrakten väl kom var det mesta sekretessbelagt.

Pär Cronhult är jurist och har drivit många tvister som handlar om offentlig upphandling. Han är kritisk mot själva upphandlingen och de nya tillfälliga avtalen. Men också mot domen från förvaltningsrätten som ger Stockholm Vatten klartecken:

– Domen är märklig. Väldigt mycket i upphandlingen är hemligt, så får man inte göra. Det är tvärtemot lagstiftarens intentioner om öppenhet och transparens. Vi får inte ens ta del av det som kallas genomförandebeskrivningen.

Cronhult konstaterar att det är rimligt att Stockholm Vatten säkrar avfallsinhämtningen i väntan på att upphandlingen slutligen blir godkänd.

– Men då borde man ha förlängt avtalen med de företag som haft uppdragen innan. Inte lagt över dem på andra.

Pär Cronhult konstaterar att Svenska Dagbladet (SVD) tycks ha kommit över de omdiskuterade tillfälliga kontrakten i sin helhet. Enligt en artikel i SVD förbinder sig Stockholm Vatten att betala ut mångmiljonbelopp till Suez och Reno Norden, om upphandlingen måste göras om.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren förbinder sig också Stockholm Vatten att köpa över de nya fordon som Suez och Reno Norden eventuellt skaffat.

– Utfästelserna är i sig märkliga. Om en domstol kommer fram till att de tillfälliga avtalen är olagliga gäller ju heller inte klausulerna om skadestånd, säger Pär Cronhult.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholm Vatten och på miljöföretaget Liselotte Lööf, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Farligt vägavsnitt på riksväg 42 i Borås

Sopgubbar ska skyddas på farlig väg

Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.

Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.