Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close
Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

– Vi kommer att överklaga upphandlingen igen, till kammarrätten, säger juristen Pär Cronhult som företräder miljöföretaget Liselotte Lööf.

Stockholmarnas hushållsavfall är en affär i miljardklassen. De senaste 15 årens upphandlingar har kantats av rubriker om sopkaos och entreprenörer som sjabblar.

För två år sedan inledde det kommunala bolaget Stockholm Vatten en ny upphandlingsrunda för avfallet. Företagen Renonorden och Suez utsågs till vinnare.

Men upphandlingen överklagades och staden började om på ny kula. Även omgångs två överklagades.

En av de klagande var Liselotte Lööf. Bolaget blev den stora förloraren efter stadens ”tilldelningsbeslut” och såg ut att tappa kontrakt som omfattat nästan halva Stockholm.

Politikernas ursprungsplan var att de nya entreprenörerna skulle ta över den 1 april 2017. Men överklagningarna kastade grus i maskineriet.

När förvaltningsrättens prövning drog ut på tiden blev det uppenbart att sophämtningen äventyrades. Stockholm Vatten valde då att göra en så kallad direktupphandling. I början av januari skrev tjänstemännen kontrakt som innebär två saker:

• Avtalen med de nuvarande entreprenörerna, Liselotte Lööf och Renonorden, förlängs. Fast bara i sex månader, till den 30 september 2017. Sen är det stopp.

• Efter det gäller i stället tillfälliga avtal som Stockholm Vatten tecknat med vinnarna i upphandlingen – alltså Suez och Reno Norden.

Miljöarbetarna på Liselotte Lööf är besvikna och upprörda. De riskerar att bli av med jobben, men får också signaler om att de nya entreprenörerna kommer att försämra löner och anställningsvillkor för de sopgubbarna som ska hämta avfall i framtiden.

En stor fråga är vad de tillfälliga avtalen innehåller. Vilka sanktioner eller viten gäller om bolagen inte klarar uppdragen? Reno Norden och Suez måste sannolikt köpa in nya sopbilar redan till den 1 oktober 2017. Vad händer om domstolen i slutänden ändå kräver att staden gör om hela upphandlingen? Vem betalar bilarna?

Transportarbetaren har begärt ut kopior på avtalen från Stockholm Vatten. När kontrakten väl kom var det mesta sekretessbelagt.

Pär Cronhult är jurist och har drivit många tvister som handlar om offentlig upphandling. Han är kritisk mot själva upphandlingen och de nya tillfälliga avtalen. Men också mot domen från förvaltningsrätten som ger Stockholm Vatten klartecken:

– Domen är märklig. Väldigt mycket i upphandlingen är hemligt, så får man inte göra. Det är tvärtemot lagstiftarens intentioner om öppenhet och transparens. Vi får inte ens ta del av det som kallas genomförandebeskrivningen.

Cronhult konstaterar att det är rimligt att Stockholm Vatten säkrar avfallsinhämtningen i väntan på att upphandlingen slutligen blir godkänd.

– Men då borde man ha förlängt avtalen med de företag som haft uppdragen innan. Inte lagt över dem på andra.

Pär Cronhult konstaterar att Svenska Dagbladet (SVD) tycks ha kommit över de omdiskuterade tillfälliga kontrakten i sin helhet. Enligt en artikel i SVD förbinder sig Stockholm Vatten att betala ut mångmiljonbelopp till Suez och Reno Norden, om upphandlingen måste göras om.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren förbinder sig också Stockholm Vatten att köpa över de nya fordon som Suez och Reno Norden eventuellt skaffat.

– Utfästelserna är i sig märkliga. Om en domstol kommer fram till att de tillfälliga avtalen är olagliga gäller ju heller inte klausulerna om skadestånd, säger Pär Cronhult.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholm Vatten och på miljöföretaget Liselotte Lööf, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.