Debatt

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Ser vi till statistiken på Arbetsmiljöverkets hemsida, när det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång, har betydligt färre förolyckats i sitt arbete under 2020 jämfört med tidigare år. Utifrån det, kan man då tolka det som att det systematiska arbetsmiljöarbetet har blivit bättre?

Nej, det kan man inte. Det handlar mer om att färre är på sina ordinarie arbetsplatser, och att fler arbetslösa inte har något arbete att gå till. Det betyder bland annat färre som är ute på vägarna, vilket underlättar för de yrkesgrupper som har vägen som arbetsplats. Därmed minskar riskerna.

Men i och med att fler arbetar hemifrån har de inte samma försäkringsskydd som de hade haft om de var på sin arbetsplats. Och en olycka i hemmet, kommer den att registreras som en arbetsplatsolycka? Där har vi en stor grupp arbetare som hamnar utanför statistiken, även om den gruppen vanligtvis inte är den mest utsatta när det gäller arbetsplatsolyckor.

Ser vi till de som fortsatt att arbeta är risken för smitta påtaglig. Antalet anställda kan ha minskat, vilket gör att befintlig personal får arbeta fortare, effektivare och snabbare. Det kan i sin tur leda till ohälsa som stress eller arbetsutmattning. Men även till olyckor, då stress minskar uppmärksamheten.

Minskad uppmärksamhet leder till misstag, som kan vara förödande och leda till skador eller dödsfall. Döden på jobbet är ständigt närvarande, oavsett om det är coronatider eller inte. Därför måste det systematiska arbetsmiljöarbetet alltid bedrivas, även i kristider, på alla arbetsplatser.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska göras genom samverkan med lokala eller regionala skyddsombud och arbetsgivaren. För att skapa en hållbar och säker arbetsplats. Till stöd för detta finns Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverket.

Transportarbetareförbundet arbetar hela tiden aktivt för att minska riskerna på arbetsplatserna och skapa en trygg arbetsmiljö för alla anställda, inte bara för medlemmarna. Ett skyddsombud ska verka för hela arbetsplatsen, och har enligt arbetsmiljölagen rätt att samverka med arbetsgivaren för att minimera risker på arbetsplatsen.

Ingen ska behöva dö i sitt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.