Close
Framtidens chaufförsjobb?
Close

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

I en färsk rapport försöker arbetsgivarorganisationen Transportföretagen besvara frågorna. Den är skriven av Mats Lewan, journalist och forskningsanalytiker:

– Miljöaspekten är allra viktigast i omställningen som väntar. Morgondagens fordon drivs av el och kommer att rulla längre och billigare. Räknat per kilometer kan kostnaderna sänkas till en tiondedel av dagens. Samtidigt minskas klimatutsläppen med 90 procent.

Hela transportområdet – med flyg, land och sjötrafik – sysselsätter 308 000 personer och omsätter 790 miljarder kronor. Under lång tid har åkerisektorn talat om brist på förare, men även buss och taxi brottas med samma problem

Parallellt står branschen inför stora teknikförändringar. På ett frukostseminarium beskriver Mats Lewan de försök som görs med bland annat själkörande fordon, elvägar och fordonskolonner – forskningsfält där Sverige ligger långt framme.

– De företag som vill överleva måste anpassa sig och våga experimentera, säger han. Visst, det är svårt att ställa om. Kodak var först med att ta fram en digitalkamera, men valde ändå att hålla fast vid analog film. Det slutade med konkurs.

– Ny teknik, som pekskärmar på mobiler, är sällan perfekt när den kommer, men man måste ändå våga prova.

Personalen då? Hur påverkas jobben?

Även här behövs anpassning, anser Mats Lewan. Han visar platsannonser där bilföretaget Tesla söker tekniker i Sverige. På kravlistan finns tre- eller fyraårig högskoleutbildning i maskin- eller elektroteknik.

– Förändringar sker inte över en natt. Under ett antal år kommer det vara fortsatt brist på yrkesförare. Men på längre sikt är osäkerheten stor. Ingen vet om digitaliseringen totalt sett förstör fler jobb än den skapar.

– Fast en sak är klar. De enkla jobben är de som automatiseras först. Förarlösa lastbilar kommer att sättas in på fjärrtransporter mellan städer. För grus- och anläggningsbilar är det svårare att plocka bort chauffören. Samma sak med citylogistiken.

Mats Lewan konstaterar att även på de första förarlösa linjebussarna som satts i trafik i Sverige finns personal kvar ombord. Föraren är nu bussvärd.

– En del bedömare tror att bara 25 procent av förarna kommer att finnas kvar om tio år. Men samtidigt spås sysselsättningen att öka. Det är andra arbetsuppgifter som kommer in i stället.

– Det kan handla om fjärrstyrning, driftövervakning, mera kundkontakt och logistikplanering.

I vilka branscher kommer sysselsättningen att påverkas mest?

– Petroleumsektorn drabbas nog hårdast. Även bilindustrin står inför stora utmaningar. Inget säger att dagens tio största biltillverkare ligger i täten om tio år. Nya produkter och nya förväntningar kan göra att de slås ut av mer innovativa företag.

En kärnfråga blir utbildningen. Rapporten landar i en rekommendation till statsmakterna och utbildare. I korthet innebär den:

  • Sverige måste ha höga ambitioner på utbildningsområdet.
  • Dra inte ner på antalet utbildningsplatser.
  • Uppdatera innehållet i utbildningarna.
  • Se till att kvaliteten höjs. Bland annat genom mer samverkan mellan skola och näringsliv.
  • Ökade kontroller från granskande myndigheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 december, 2018

    Eldrift kommer att vara ett komplement men har svåra hinder föratt utgöra någon som helst majoritetsframdrivning av kommersiella fordon. Självkörande fordon kan vara ett komplement i städer där hastigheten är låg. En människohjärna har utvecklats under miljontals år. En datanörd i en och halv generation. Risken är stor att okunniga blåögda beslutsfattare kommer att satsa resurser på saker som inte kommer att fungera.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.