Close
Framtidens chaufförsjobb?
Close

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

I en färsk rapport försöker arbetsgivarorganisationen Transportföretagen besvara frågorna. Den är skriven av Mats Lewan, journalist och forskningsanalytiker:

– Miljöaspekten är allra viktigast i omställningen som väntar. Morgondagens fordon drivs av el och kommer att rulla längre och billigare. Räknat per kilometer kan kostnaderna sänkas till en tiondedel av dagens. Samtidigt minskas klimatutsläppen med 90 procent.

Hela transportområdet – med flyg, land och sjötrafik – sysselsätter 308 000 personer och omsätter 790 miljarder kronor. Under lång tid har åkerisektorn talat om brist på förare, men även buss och taxi brottas med samma problem

Parallellt står branschen inför stora teknikförändringar. På ett frukostseminarium beskriver Mats Lewan de försök som görs med bland annat själkörande fordon, elvägar och fordonskolonner – forskningsfält där Sverige ligger långt framme.

– De företag som vill överleva måste anpassa sig och våga experimentera, säger han. Visst, det är svårt att ställa om. Kodak var först med att ta fram en digitalkamera, men valde ändå att hålla fast vid analog film. Det slutade med konkurs.

– Ny teknik, som pekskärmar på mobiler, är sällan perfekt när den kommer, men man måste ändå våga prova.

Personalen då? Hur påverkas jobben?

Även här behövs anpassning, anser Mats Lewan. Han visar platsannonser där bilföretaget Tesla söker tekniker i Sverige. På kravlistan finns tre- eller fyraårig högskoleutbildning i maskin- eller elektroteknik.

– Förändringar sker inte över en natt. Under ett antal år kommer det vara fortsatt brist på yrkesförare. Men på längre sikt är osäkerheten stor. Ingen vet om digitaliseringen totalt sett förstör fler jobb än den skapar.

– Fast en sak är klar. De enkla jobben är de som automatiseras först. Förarlösa lastbilar kommer att sättas in på fjärrtransporter mellan städer. För grus- och anläggningsbilar är det svårare att plocka bort chauffören. Samma sak med citylogistiken.

Mats Lewan konstaterar att även på de första förarlösa linjebussarna som satts i trafik i Sverige finns personal kvar ombord. Föraren är nu bussvärd.

– En del bedömare tror att bara 25 procent av förarna kommer att finnas kvar om tio år. Men samtidigt spås sysselsättningen att öka. Det är andra arbetsuppgifter som kommer in i stället.

– Det kan handla om fjärrstyrning, driftövervakning, mera kundkontakt och logistikplanering.

I vilka branscher kommer sysselsättningen att påverkas mest?

– Petroleumsektorn drabbas nog hårdast. Även bilindustrin står inför stora utmaningar. Inget säger att dagens tio största biltillverkare ligger i täten om tio år. Nya produkter och nya förväntningar kan göra att de slås ut av mer innovativa företag.

En kärnfråga blir utbildningen. Rapporten landar i en rekommendation till statsmakterna och utbildare. I korthet innebär den:

  • Sverige måste ha höga ambitioner på utbildningsområdet.
  • Dra inte ner på antalet utbildningsplatser.
  • Uppdatera innehållet i utbildningarna.
  • Se till att kvaliteten höjs. Bland annat genom mer samverkan mellan skola och näringsliv.
  • Ökade kontroller från granskande myndigheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 december, 2018

    Eldrift kommer att vara ett komplement men har svåra hinder föratt utgöra någon som helst majoritetsframdrivning av kommersiella fordon. Självkörande fordon kan vara ett komplement i städer där hastigheten är låg. En människohjärna har utvecklats under miljontals år. En datanörd i en och halv generation. Risken är stor att okunniga blåögda beslutsfattare kommer att satsa resurser på saker som inte kommer att fungera.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.