Close
Framtidens chaufförsjobb?
Close

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

I en färsk rapport försöker arbetsgivarorganisationen Transportföretagen besvara frågorna. Den är skriven av Mats Lewan, journalist och forskningsanalytiker:

– Miljöaspekten är allra viktigast i omställningen som väntar. Morgondagens fordon drivs av el och kommer att rulla längre och billigare. Räknat per kilometer kan kostnaderna sänkas till en tiondedel av dagens. Samtidigt minskas klimatutsläppen med 90 procent.

Hela transportområdet – med flyg, land och sjötrafik – sysselsätter 308 000 personer och omsätter 790 miljarder kronor. Under lång tid har åkerisektorn talat om brist på förare, men även buss och taxi brottas med samma problem

Parallellt står branschen inför stora teknikförändringar. På ett frukostseminarium beskriver Mats Lewan de försök som görs med bland annat själkörande fordon, elvägar och fordonskolonner – forskningsfält där Sverige ligger långt framme.

– De företag som vill överleva måste anpassa sig och våga experimentera, säger han. Visst, det är svårt att ställa om. Kodak var först med att ta fram en digitalkamera, men valde ändå att hålla fast vid analog film. Det slutade med konkurs.

– Ny teknik, som pekskärmar på mobiler, är sällan perfekt när den kommer, men man måste ändå våga prova.

Personalen då? Hur påverkas jobben?

Även här behövs anpassning, anser Mats Lewan. Han visar platsannonser där bilföretaget Tesla söker tekniker i Sverige. På kravlistan finns tre- eller fyraårig högskoleutbildning i maskin- eller elektroteknik.

– Förändringar sker inte över en natt. Under ett antal år kommer det vara fortsatt brist på yrkesförare. Men på längre sikt är osäkerheten stor. Ingen vet om digitaliseringen totalt sett förstör fler jobb än den skapar.

– Fast en sak är klar. De enkla jobben är de som automatiseras först. Förarlösa lastbilar kommer att sättas in på fjärrtransporter mellan städer. För grus- och anläggningsbilar är det svårare att plocka bort chauffören. Samma sak med citylogistiken.

Mats Lewan konstaterar att även på de första förarlösa linjebussarna som satts i trafik i Sverige finns personal kvar ombord. Föraren är nu bussvärd.

– En del bedömare tror att bara 25 procent av förarna kommer att finnas kvar om tio år. Men samtidigt spås sysselsättningen att öka. Det är andra arbetsuppgifter som kommer in i stället.

– Det kan handla om fjärrstyrning, driftövervakning, mera kundkontakt och logistikplanering.

I vilka branscher kommer sysselsättningen att påverkas mest?

– Petroleumsektorn drabbas nog hårdast. Även bilindustrin står inför stora utmaningar. Inget säger att dagens tio största biltillverkare ligger i täten om tio år. Nya produkter och nya förväntningar kan göra att de slås ut av mer innovativa företag.

En kärnfråga blir utbildningen. Rapporten landar i en rekommendation till statsmakterna och utbildare. I korthet innebär den:

  • Sverige måste ha höga ambitioner på utbildningsområdet.
  • Dra inte ner på antalet utbildningsplatser.
  • Uppdatera innehållet i utbildningarna.
  • Se till att kvaliteten höjs. Bland annat genom mer samverkan mellan skola och näringsliv.
  • Ökade kontroller från granskande myndigheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 december, 2018

    Eldrift kommer att vara ett komplement men har svåra hinder föratt utgöra någon som helst majoritetsframdrivning av kommersiella fordon. Självkörande fordon kan vara ett komplement i städer där hastigheten är låg. En människohjärna har utvecklats under miljontals år. En datanörd i en och halv generation. Risken är stor att okunniga blåögda beslutsfattare kommer att satsa resurser på saker som inte kommer att fungera.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.