Close
Framtidens chaufförsjobb?
Close

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

I en färsk rapport försöker arbetsgivarorganisationen Transportföretagen besvara frågorna. Den är skriven av Mats Lewan, journalist och forskningsanalytiker:

– Miljöaspekten är allra viktigast i omställningen som väntar. Morgondagens fordon drivs av el och kommer att rulla längre och billigare. Räknat per kilometer kan kostnaderna sänkas till en tiondedel av dagens. Samtidigt minskas klimatutsläppen med 90 procent.

Hela transportområdet – med flyg, land och sjötrafik – sysselsätter 308 000 personer och omsätter 790 miljarder kronor. Under lång tid har åkerisektorn talat om brist på förare, men även buss och taxi brottas med samma problem

Parallellt står branschen inför stora teknikförändringar. På ett frukostseminarium beskriver Mats Lewan de försök som görs med bland annat själkörande fordon, elvägar och fordonskolonner – forskningsfält där Sverige ligger långt framme.

– De företag som vill överleva måste anpassa sig och våga experimentera, säger han. Visst, det är svårt att ställa om. Kodak var först med att ta fram en digitalkamera, men valde ändå att hålla fast vid analog film. Det slutade med konkurs.

– Ny teknik, som pekskärmar på mobiler, är sällan perfekt när den kommer, men man måste ändå våga prova.

Personalen då? Hur påverkas jobben?

Även här behövs anpassning, anser Mats Lewan. Han visar platsannonser där bilföretaget Tesla söker tekniker i Sverige. På kravlistan finns tre- eller fyraårig högskoleutbildning i maskin- eller elektroteknik.

– Förändringar sker inte över en natt. Under ett antal år kommer det vara fortsatt brist på yrkesförare. Men på längre sikt är osäkerheten stor. Ingen vet om digitaliseringen totalt sett förstör fler jobb än den skapar.

– Fast en sak är klar. De enkla jobben är de som automatiseras först. Förarlösa lastbilar kommer att sättas in på fjärrtransporter mellan städer. För grus- och anläggningsbilar är det svårare att plocka bort chauffören. Samma sak med citylogistiken.

Mats Lewan konstaterar att även på de första förarlösa linjebussarna som satts i trafik i Sverige finns personal kvar ombord. Föraren är nu bussvärd.

– En del bedömare tror att bara 25 procent av förarna kommer att finnas kvar om tio år. Men samtidigt spås sysselsättningen att öka. Det är andra arbetsuppgifter som kommer in i stället.

– Det kan handla om fjärrstyrning, driftövervakning, mera kundkontakt och logistikplanering.

I vilka branscher kommer sysselsättningen att påverkas mest?

– Petroleumsektorn drabbas nog hårdast. Även bilindustrin står inför stora utmaningar. Inget säger att dagens tio största biltillverkare ligger i täten om tio år. Nya produkter och nya förväntningar kan göra att de slås ut av mer innovativa företag.

En kärnfråga blir utbildningen. Rapporten landar i en rekommendation till statsmakterna och utbildare. I korthet innebär den:

  • Sverige måste ha höga ambitioner på utbildningsområdet.
  • Dra inte ner på antalet utbildningsplatser.
  • Uppdatera innehållet i utbildningarna.
  • Se till att kvaliteten höjs. Bland annat genom mer samverkan mellan skola och näringsliv.
  • Ökade kontroller från granskande myndigheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 december, 2018

    Eldrift kommer att vara ett komplement men har svåra hinder föratt utgöra någon som helst majoritetsframdrivning av kommersiella fordon. Självkörande fordon kan vara ett komplement i städer där hastigheten är låg. En människohjärna har utvecklats under miljontals år. En datanörd i en och halv generation. Risken är stor att okunniga blåögda beslutsfattare kommer att satsa resurser på saker som inte kommer att fungera.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.