Maria Steinberg.
Close
Maria Steinberg doktorerade 2004 med avhandlingen Skyddsombud i allas intresse.
Close

Det våras för skyddsombuden

De nya reglerna kring organisatorisk och social arbetsmiljö är efterlängtade och välkomnas med öppen famn av forskaren Maria Steinberg. Nu kommer skyddsombuden att bli extremt viktiga, säger hon.

Maria Steinberg är lektor och forskare i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet. Hon är specialiserad på skyddsombudens rättsliga ställning, och håller både kurser och fristående föreläsningar om detta.

Vad tycker du om den nya föreskriften?

– Den är omfattande och tydliggör för arbetsgivaren vilket ansvar den har när det gäller de organisatoriska och sociala frågorna. Det står nu uttryckligen att chefer och arbetsledare ska ha kunskap på det här området. Nu blir frågor som påverkar organisationen och den sociala arbetsmiljön en del av arbetsgivarnas obligatoriska arbetsmiljöarbete, och man kan ju hoppas att det kommer att öka medvetandet om problematiken.

– Du kan jämföra med diskrimineringslagen. Innan den fanns så kunde man ju diskriminera, men i och med att det kom en lag så vet man att det kan ha ett pris för arbetsgivaren. Så tror jag det blir här också.

Saknar du något?

– Det hade varit bra att behålla de allmänna råden från den gamla föreskriften om kränkande särbehandling. De utgjorde en bra guidning. Nu blir det otydligare än det redan varit när det inte längre finns något exempel på vad kränkande särbehandling kan vara. Allmänna råd är ju inte bindande, men de är ändå en inspiration och trygghet för den som ska tillämpa dem.

Det står vad som ska göras, men inte hur. Är det bra eller dåligt att det lämnats öppet?

– Det måste vara flexibelt. Det är omöjligt för Arbetsmiljöverket att gå in och tala om för en arbetsgivare hur den ska göra.

Vem kontrollerar att föreskriften följs?

– Det är skyddsombudens uppgift. De blir nyckelpersoner när de nu får möjlighet att ställa krav på arbetsgivaren. Till exempel ska arbetsgivaren se till så att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter de ska utföra och hur de ska prioritera om tiden inte räcker till. Det är ju oerhört detaljerat och betyder att skyddsombuden kan driva var och en av dessa frågor. Men att skyddsombud nu får ökade möjligheter till påtryckning gör också att de riskerar att råka ut för repressalier om de driver de här frågorna. Så det gäller att facket ställer upp på dem!

Föreskriften rekommenderar en skriftlig policy. Finns det inte en risk att den blir verkningslös om man inte ser att problemen på arbetsplatsen handlar om det som står i policyn?

– Jo, och det är något som Arbetsmiljöverket har kritiserats för. De kan bara inspektera att man har den här policyn, inte hur den tillämpas. Men det står att arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta den i praktiken. Det här ser jag som ett nytt ord och den nya föreskriften bör också leda till en helt ny inspektionsmetod från Arbetsmiljöverket.

Det sägs ibland att fackets representanter av lojalitetsskäl riskerar att 
bli medlöpare i stället för hjälpare när någon råkar ut för mobbning. Löser man det nu?

– Det tror jag inte. När det gäller individärenden bör det vara facket på avdelnings- eller förbundsnivå som tar sig an de svåra frågorna. Det är en omöjlig uppgift för en fackliga företrädare på arbetsplatsen att hantera sådant som gör att de hamnar i konflikt med sina arbetskamrater.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.