Maria Steinberg.
Close
Maria Steinberg doktorerade 2004 med avhandlingen Skyddsombud i allas intresse.
Close

Det våras för skyddsombuden

De nya reglerna kring organisatorisk och social arbetsmiljö är efterlängtade och välkomnas med öppen famn av forskaren Maria Steinberg. Nu kommer skyddsombuden att bli extremt viktiga, säger hon.

Maria Steinberg är lektor och forskare i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet. Hon är specialiserad på skyddsombudens rättsliga ställning, och håller både kurser och fristående föreläsningar om detta.

Vad tycker du om den nya föreskriften?

– Den är omfattande och tydliggör för arbetsgivaren vilket ansvar den har när det gäller de organisatoriska och sociala frågorna. Det står nu uttryckligen att chefer och arbetsledare ska ha kunskap på det här området. Nu blir frågor som påverkar organisationen och den sociala arbetsmiljön en del av arbetsgivarnas obligatoriska arbetsmiljöarbete, och man kan ju hoppas att det kommer att öka medvetandet om problematiken.

– Du kan jämföra med diskrimineringslagen. Innan den fanns så kunde man ju diskriminera, men i och med att det kom en lag så vet man att det kan ha ett pris för arbetsgivaren. Så tror jag det blir här också.

Saknar du något?

– Det hade varit bra att behålla de allmänna råden från den gamla föreskriften om kränkande särbehandling. De utgjorde en bra guidning. Nu blir det otydligare än det redan varit när det inte längre finns något exempel på vad kränkande särbehandling kan vara. Allmänna råd är ju inte bindande, men de är ändå en inspiration och trygghet för den som ska tillämpa dem.

Det står vad som ska göras, men inte hur. Är det bra eller dåligt att det lämnats öppet?

– Det måste vara flexibelt. Det är omöjligt för Arbetsmiljöverket att gå in och tala om för en arbetsgivare hur den ska göra.

Vem kontrollerar att föreskriften följs?

– Det är skyddsombudens uppgift. De blir nyckelpersoner när de nu får möjlighet att ställa krav på arbetsgivaren. Till exempel ska arbetsgivaren se till så att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter de ska utföra och hur de ska prioritera om tiden inte räcker till. Det är ju oerhört detaljerat och betyder att skyddsombuden kan driva var och en av dessa frågor. Men att skyddsombud nu får ökade möjligheter till påtryckning gör också att de riskerar att råka ut för repressalier om de driver de här frågorna. Så det gäller att facket ställer upp på dem!

Föreskriften rekommenderar en skriftlig policy. Finns det inte en risk att den blir verkningslös om man inte ser att problemen på arbetsplatsen handlar om det som står i policyn?

– Jo, och det är något som Arbetsmiljöverket har kritiserats för. De kan bara inspektera att man har den här policyn, inte hur den tillämpas. Men det står att arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta den i praktiken. Det här ser jag som ett nytt ord och den nya föreskriften bör också leda till en helt ny inspektionsmetod från Arbetsmiljöverket.

Det sägs ibland att fackets representanter av lojalitetsskäl riskerar att 
bli medlöpare i stället för hjälpare när någon råkar ut för mobbning. Löser man det nu?

– Det tror jag inte. När det gäller individärenden bör det vara facket på avdelnings- eller förbundsnivå som tar sig an de svåra frågorna. Det är en omöjlig uppgift för en fackliga företrädare på arbetsplatsen att hantera sådant som gör att de hamnar i konflikt med sina arbetskamrater.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.