Omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare.
Close
Surrning ombord på fartyg var en av frågorna när omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare möttes.
Close

Det surras bland hamnarbetarna

Lönebildning och avtalsrörelse och internationella utblickar står på programmet när omkring 70 hamnarbetare samlas till konferens och utbildning. De är väl medvetna om sin nyckelroll på arbetsmarknaden – om det blir tal om konflikt för löner och villkor.

Transport avdelningar nummer 1 och 2 organiserar hamnarbetare, och är rena yrkessammanslutningar i ett fackförbund med många och blandade yrken. Båda höll i går årsmöten på ett hotell nära Arlanda. De kombinerar mötena med två dagars gemensam utbildning och diskussioner.

På plats fanns Bengt Pihlqvist. 1981 fick han fast jobb i Kopparverkshamnen i Helsingborg. Han gick med i facket – och ett år senare satt han i Transports sektionsstyrelse.

Och på den vägen var det … till i går. Då avgick Bengt Pihlqvist från ordförandeposten i avdelning 2, som samlar hamnarbetarna i Syd- och Västsverige. Efter 35 år med fackliga uppdrag på olika nivåer.

– Jaa, man har väl ett engagemang, säger han. Jag vill förbättra villkoren – och behålla de vi har. Ibland tänker man nästan mer på andra än sig själv.

– Men nu har jag fyllt 65. Jag tänker jobba vidare i hamnen och engagera mig i det lokala facket, men satsa lite mer på mig själv också.

Vad är det största som har hänt under dina år som facklig företrädare i Transport?

– Det viktigaste, som jag tycker, är när alla vi som jobbar i hamnen fick ett gemensamt avtal. Även kranförarna som hör till Kommunal. Och sedan är det stort att vi har lyckats vårda vårt avtal och kunnat behålla det, säger Bengt Pihlqvist.

Lite peppning från Finland ingår i programmet. Arto Sorvali, första viceordförande i AKT och själv hamnarbetare i grunden, berättar om kampen för jobb i de finska hamnarna. AKT, landets största transportfack, driver hårt att surrning av lasten ombord på fartyg är ett jobb för hamnarbetare. Inte för sjömän.

– Det är ok om sjömännen surrar när det inte finns hamnarbetare att tillgå, säger han. Men då ska de ha extra betalt, ett lasthanteringstillägg.

Arbetsgivarna har inte gått med på detta. Förra vintern fick varje fartyg, som lät sjömännen surra, besked från facket om att det inte var välkommet tillbaka.

– Om de gjorde det utlyste vi en tre timmar lång blockad, säger Arto Sorvali. Vi anser att blockaderna är helt lagliga, men när arbetsgivaren gick till Arbetsdomstolen förlorade vi.

Han berättar att kampen om surrningen fortsätter på två fronter: Det europeiska transportfackets hamnsektion ska förhandla med rederierna. Och finska AKT tar upp frågan i nästa kollektivavtalsförhandling, som startar i höst.

I Sverige är surrningen ännu ingen het fråga. Den sköts olika i olika hamnar, och på olika rederier.

På de båda parallella årsmötena valdes Patrik Östbjerg att ersätta Bengt Pihlqvist som ordförande i stuveriavdelning 2. Och i avdelning 1 fick Jörgen Johansson sitta kvar på ordförandeposten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.