Omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare.
Close
Surrning ombord på fartyg var en av frågorna när omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare möttes.
Close

Det surras bland hamnarbetarna

Lönebildning och avtalsrörelse och internationella utblickar står på programmet när omkring 70 hamnarbetare samlas till konferens och utbildning. De är väl medvetna om sin nyckelroll på arbetsmarknaden – om det blir tal om konflikt för löner och villkor.

Transport avdelningar nummer 1 och 2 organiserar hamnarbetare, och är rena yrkessammanslutningar i ett fackförbund med många och blandade yrken. Båda höll i går årsmöten på ett hotell nära Arlanda. De kombinerar mötena med två dagars gemensam utbildning och diskussioner.

På plats fanns Bengt Pihlqvist. 1981 fick han fast jobb i Kopparverkshamnen i Helsingborg. Han gick med i facket – och ett år senare satt han i Transports sektionsstyrelse.

Och på den vägen var det … till i går. Då avgick Bengt Pihlqvist från ordförandeposten i avdelning 2, som samlar hamnarbetarna i Syd- och Västsverige. Efter 35 år med fackliga uppdrag på olika nivåer.

– Jaa, man har väl ett engagemang, säger han. Jag vill förbättra villkoren – och behålla de vi har. Ibland tänker man nästan mer på andra än sig själv.

– Men nu har jag fyllt 65. Jag tänker jobba vidare i hamnen och engagera mig i det lokala facket, men satsa lite mer på mig själv också.

Vad är det största som har hänt under dina år som facklig företrädare i Transport?

– Det viktigaste, som jag tycker, är när alla vi som jobbar i hamnen fick ett gemensamt avtal. Även kranförarna som hör till Kommunal. Och sedan är det stort att vi har lyckats vårda vårt avtal och kunnat behålla det, säger Bengt Pihlqvist.

Lite peppning från Finland ingår i programmet. Arto Sorvali, första viceordförande i AKT och själv hamnarbetare i grunden, berättar om kampen för jobb i de finska hamnarna. AKT, landets största transportfack, driver hårt att surrning av lasten ombord på fartyg är ett jobb för hamnarbetare. Inte för sjömän.

– Det är ok om sjömännen surrar när det inte finns hamnarbetare att tillgå, säger han. Men då ska de ha extra betalt, ett lasthanteringstillägg.

Arbetsgivarna har inte gått med på detta. Förra vintern fick varje fartyg, som lät sjömännen surra, besked från facket om att det inte var välkommet tillbaka.

– Om de gjorde det utlyste vi en tre timmar lång blockad, säger Arto Sorvali. Vi anser att blockaderna är helt lagliga, men när arbetsgivaren gick till Arbetsdomstolen förlorade vi.

Han berättar att kampen om surrningen fortsätter på två fronter: Det europeiska transportfackets hamnsektion ska förhandla med rederierna. Och finska AKT tar upp frågan i nästa kollektivavtalsförhandling, som startar i höst.

I Sverige är surrningen ännu ingen het fråga. Den sköts olika i olika hamnar, och på olika rederier.

På de båda parallella årsmötena valdes Patrik Östbjerg att ersätta Bengt Pihlqvist som ordförande i stuveriavdelning 2. Och i avdelning 1 fick Jörgen Johansson sitta kvar på ordförandeposten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?