Ledare

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Bortåt 20 personer hördes i rätten. Det var ord mot ord när parterna vittnade. Transport och sopgubbarna hävdar att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig strejk, eftersom miljöarbetarna först blivit avskedade av Reno Norden. Den uppgiften tillbakavisades bestämt av arbetsgivarsidan.

Mycket av diskussionerna kom att handla om nyckelinventeringen. Om det är en arbetsuppgift som sopgubbarna var skyldiga att utföra eller inte.

Det som aldrig kom fram i domstolen var varför Stockholms sopgubbar så starkt är emot att utföra eller medverka i en nyckelinventering.

Det handlar i grunden om ett sjukt upphandlingssystem. Ett sätt för kommunerna att leka marknad.

Var femte år, i snitt, står landets miljöarbetare som hämtar hushållsavfall utan jobb. Då löper det upphandlade kontraktet ut och sopgubbarna sägs upp. I bästa fall kan de söka om samma jobb hos den nya entreprenören. Förutsatt att de inte är för gamla, slitna eller har drivit arbetsmiljöfrågor förstås. Den nya arbetsgivaren är ju fri att välja och vraka. Krav på övertagande av personal ställs i princip aldrig vid kommunala upphandlingar.

Miljöarbetarnas hela anställningstrygghet ligger i kunskapen. Den unika kännedomen om tusentals soprum och nycklarna som passar i låsen. I Stockholm är det sopgubbarna själva som lägger upp sina rutter. Som avgör i vilken ordning traktens gator ska tas för att minimera trafikstörningar och kontroverser med sura bilister.

Stockholm stads mål i somras var att tvinga av sopgubbarna kunskapen. Att dokumentera den så att arbetarna lättare kan bytas ut. Mot nya som är beredda att jobba för lägre löner.

Vilka andra yrkesgrupper skulle acceptera att bli sparkade vart femte år, och månaderna innan uppsägningen verkställs påtvingas en kontrollant som i detalj dokumenterar arbetssätt och yrkesknep?

Skulle poliser gå med på det? Läkare? Lastbilschaufförer?

Det vore förstås kanonbra med en videokamera som kontinuerligt filmar alla tjänstemän på det kommunala bolaget Stockholm Vatten, som upphandlar sophämtningen. Risken finns ju att tjänstemännen slutar och tar med sig värdefulla erfarenheter.

Fast det är klart: Tjänstemännen blir inte uppsagda vart femte år. De ingår inte spelet om jobben.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    31 december, 2017

    Hej
    Kan man få krydda med en tårtbit till?
    Sthlm kommun vill isolera bort viss arbetskraft från vidareanställning i andra bolag. Ackordskunniga o strävsamma arbetare ska utrotas eller dö sotdöden. Deras unika kompetens att översätta ett distrikt till vätden/ackordspoäng ska värdeminimeras.
    Det skulle isåfall innebära att nya entreprenörer ska motiveras/förhindras att befatta sig med vissa sopegubbar. Inte alla.
    Tänk om det gick att bevisa

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Patrik Johansson

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Transportarbetarens logga

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

David Ericssons senaste krönikor

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

David Ericsson

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.