Ledare

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Bortåt 20 personer hördes i rätten. Det var ord mot ord när parterna vittnade. Transport och sopgubbarna hävdar att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig strejk, eftersom miljöarbetarna först blivit avskedade av Reno Norden. Den uppgiften tillbakavisades bestämt av arbetsgivarsidan.

Mycket av diskussionerna kom att handla om nyckelinventeringen. Om det är en arbetsuppgift som sopgubbarna var skyldiga att utföra eller inte.

Det som aldrig kom fram i domstolen var varför Stockholms sopgubbar så starkt är emot att utföra eller medverka i en nyckelinventering.

Det handlar i grunden om ett sjukt upphandlingssystem. Ett sätt för kommunerna att leka marknad.

Var femte år, i snitt, står landets miljöarbetare som hämtar hushållsavfall utan jobb. Då löper det upphandlade kontraktet ut och sopgubbarna sägs upp. I bästa fall kan de söka om samma jobb hos den nya entreprenören. Förutsatt att de inte är för gamla, slitna eller har drivit arbetsmiljöfrågor förstås. Den nya arbetsgivaren är ju fri att välja och vraka. Krav på övertagande av personal ställs i princip aldrig vid kommunala upphandlingar.

Miljöarbetarnas hela anställningstrygghet ligger i kunskapen. Den unika kännedomen om tusentals soprum och nycklarna som passar i låsen. I Stockholm är det sopgubbarna själva som lägger upp sina rutter. Som avgör i vilken ordning traktens gator ska tas för att minimera trafikstörningar och kontroverser med sura bilister.

Stockholm stads mål i somras var att tvinga av sopgubbarna kunskapen. Att dokumentera den så att arbetarna lättare kan bytas ut. Mot nya som är beredda att jobba för lägre löner.

Vilka andra yrkesgrupper skulle acceptera att bli sparkade vart femte år, och månaderna innan uppsägningen verkställs påtvingas en kontrollant som i detalj dokumenterar arbetssätt och yrkesknep?

Skulle poliser gå med på det? Läkare? Lastbilschaufförer?

Det vore förstås kanonbra med en videokamera som kontinuerligt filmar alla tjänstemän på det kommunala bolaget Stockholm Vatten, som upphandlar sophämtningen. Risken finns ju att tjänstemännen slutar och tar med sig värdefulla erfarenheter.

Fast det är klart: Tjänstemännen blir inte uppsagda vart femte år. De ingår inte spelet om jobben.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    31 december, 2017

    Hej
    Kan man få krydda med en tårtbit till?
    Sthlm kommun vill isolera bort viss arbetskraft från vidareanställning i andra bolag. Ackordskunniga o strävsamma arbetare ska utrotas eller dö sotdöden. Deras unika kompetens att översätta ett distrikt till vätden/ackordspoäng ska värdeminimeras.
    Det skulle isåfall innebära att nya entreprenörer ska motiveras/förhindras att befatta sig med vissa sopegubbar. Inte alla.
    Tänk om det gick att bevisa

Lästips:

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.