Ledare

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Bortåt 20 personer hördes i rätten. Det var ord mot ord när parterna vittnade. Transport och sopgubbarna hävdar att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig strejk, eftersom miljöarbetarna först blivit avskedade av Reno Norden. Den uppgiften tillbakavisades bestämt av arbetsgivarsidan.

Mycket av diskussionerna kom att handla om nyckelinventeringen. Om det är en arbetsuppgift som sopgubbarna var skyldiga att utföra eller inte.

Det som aldrig kom fram i domstolen var varför Stockholms sopgubbar så starkt är emot att utföra eller medverka i en nyckelinventering.

Det handlar i grunden om ett sjukt upphandlingssystem. Ett sätt för kommunerna att leka marknad.

Var femte år, i snitt, står landets miljöarbetare som hämtar hushållsavfall utan jobb. Då löper det upphandlade kontraktet ut och sopgubbarna sägs upp. I bästa fall kan de söka om samma jobb hos den nya entreprenören. Förutsatt att de inte är för gamla, slitna eller har drivit arbetsmiljöfrågor förstås. Den nya arbetsgivaren är ju fri att välja och vraka. Krav på övertagande av personal ställs i princip aldrig vid kommunala upphandlingar.

Miljöarbetarnas hela anställningstrygghet ligger i kunskapen. Den unika kännedomen om tusentals soprum och nycklarna som passar i låsen. I Stockholm är det sopgubbarna själva som lägger upp sina rutter. Som avgör i vilken ordning traktens gator ska tas för att minimera trafikstörningar och kontroverser med sura bilister.

Stockholm stads mål i somras var att tvinga av sopgubbarna kunskapen. Att dokumentera den så att arbetarna lättare kan bytas ut. Mot nya som är beredda att jobba för lägre löner.

Vilka andra yrkesgrupper skulle acceptera att bli sparkade vart femte år, och månaderna innan uppsägningen verkställs påtvingas en kontrollant som i detalj dokumenterar arbetssätt och yrkesknep?

Skulle poliser gå med på det? Läkare? Lastbilschaufförer?

Det vore förstås kanonbra med en videokamera som kontinuerligt filmar alla tjänstemän på det kommunala bolaget Stockholm Vatten, som upphandlar sophämtningen. Risken finns ju att tjänstemännen slutar och tar med sig värdefulla erfarenheter.

Fast det är klart: Tjänstemännen blir inte uppsagda vart femte år. De ingår inte spelet om jobben.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    31 december, 2017

    Hej
    Kan man få krydda med en tårtbit till?
    Sthlm kommun vill isolera bort viss arbetskraft från vidareanställning i andra bolag. Ackordskunniga o strävsamma arbetare ska utrotas eller dö sotdöden. Deras unika kompetens att översätta ett distrikt till vätden/ackordspoäng ska värdeminimeras.
    Det skulle isåfall innebära att nya entreprenörer ska motiveras/förhindras att befatta sig med vissa sopegubbar. Inte alla.
    Tänk om det gick att bevisa

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.