Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

– Det pågår en strid om den svenska modellen, säger han. En avgörande fråga är att göra det tydligt vilket parti som står på arbetarnas sida i ett läge när människor ute på arbetsplatserna har gått från Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna.

I en glipa mellan två möten ringer Markus Pettersson för att svara på Transportarbetarens frågor. Hans tredje arbetsdag på Socialdemokraternas partikansli är hektisk.

– Jag ska fortsätta med det jag försökte med på Transport, säger han.

– Dialogen mellan partiet och facket behöver komma i gång igen, och min roll blir att skapa förståelse för det på båda håll. Partiet måste svara upp med politik på de frågor som diskuteras ute på arbetsplatserna.

Markus Pettersson är den första facklig-politiska sekreteraren i Socialdemokraternas historia. Han känner ett stort mandat från partiledningen när det gäller att forma sin roll.

Vad är målet för dig på ditt nya jobb?

– Att lyfta upp samtalet så att partiet kan svara på människors oro och känslor. Att göra det tydligt att det på riktigt står på arbetarnas sida.

– Men det helt överskuggande målet är att vinna valet. Det är avgörande att partiet kommer att fortsätta att styra Sverige.

Markus Pettersson tror att alternativen kommer att bli tydligare i den begynnande valrörelsen. Han konstaterar att Moderaterna har återgått till en mer klassiskt moderat linje både i retorik och politik.

– Det överskuggande hotet är att borgarna och Sverigedemokraterna monterar ner den svenska modellen. Arbetsrätten är hotad, och samma gäller skatteavdraget för att fackföreningsavgiften, säger han.

I början av juni lämnade Markus Pettersson Transport efter tre månader som tillförordnad ordförande i förbundet. Han hade tagit över när Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten efter avslöjanden om allt för vidlyftig representation. Tidigare var Markus Pettersson utredare och, under fem år, förbundssekreterare och en av tre i fackets högsta ledning.

Vad tar du med från Transport till ditt uppdrag hos Socialdemokraterna?

– Massor så klart, allt jag kan. Och vad medlemmarnas engagemang betyder. Det här valet kommer inte att vinnas för att partiet har anställt mig. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som jobbar med frågorna varje dag – både i partiet och facken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 oktober, 2017

    Socialdemokraterna står verkligen på arbetaren sida, det är inga problem när du blir sjuk eller drabbats av en olycka. Försäkringskassan har verkligen generösa bedömningar tack vare S när det gäller utbetalningarna. Råkar du ha ett dysfunktionellt barn som behöver tillsyn så ställer man verkligen upp, för man vill inte att assistansersättningarna går till "marknadsföringskostnader". Man vill också att äldre personer skall arbeta, detta genom att höja löneavgiften för de arbetande pensionärerna så att man kommer i nivå med de sociala avgifterna som för de yngre arbetstagarna. Sedan vill man höja skatter och avgifter så mycket som det går. Ett av straffen för arbetstagarna, för att "de rika" har kapitalinkomster, är att man höjer skatten för just ditt sparande. Den enda fördelen med det för dig är att du plötsligt blir klassificerad som rik och det är väl iof positivt när du inväntar det överdådiga pensionsbeskedet. Du som skovlar dig fram till arbetet kl 5.00 för att ta dig till jobbet i tid, med bil, kan ju sträcka på dig när du hör hur rik du är. Grattis!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Debatt. Politik. Så tråkigt! Så enformigt – och inte förstår man vad de pratar om. Almedalen och politikerveckan, supervalåret, valfläsk och fagra löften om förbättringar. Vem ska man lyssna på och vem ska man tro på? För det vet ju alla att politiker bara ljuger och lovar guld och gröna skogar, så varför bry sig? Vem orkar?

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Debatt. Nästa år har vi val till kommun, landsting/region och riksdag. För LO är det en självklarhet att engagera sig i valrörelsen för att få genomslag för de krav som gynnar Sveriges löntagare. Det gör vi genom att kämpa för en socialdemokratisk valseger, då Socialdemokraterna är det parti vi samverkar med.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?