Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

– Det pågår en strid om den svenska modellen, säger han. En avgörande fråga är att göra det tydligt vilket parti som står på arbetarnas sida i ett läge när människor ute på arbetsplatserna har gått från Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna.

I en glipa mellan två möten ringer Markus Pettersson för att svara på Transportarbetarens frågor. Hans tredje arbetsdag på Socialdemokraternas partikansli är hektisk.

– Jag ska fortsätta med det jag försökte med på Transport, säger han.

– Dialogen mellan partiet och facket behöver komma i gång igen, och min roll blir att skapa förståelse för det på båda håll. Partiet måste svara upp med politik på de frågor som diskuteras ute på arbetsplatserna.

Markus Pettersson är den första facklig-politiska sekreteraren i Socialdemokraternas historia. Han känner ett stort mandat från partiledningen när det gäller att forma sin roll.

Vad är målet för dig på ditt nya jobb?

– Att lyfta upp samtalet så att partiet kan svara på människors oro och känslor. Att göra det tydligt att det på riktigt står på arbetarnas sida.

– Men det helt överskuggande målet är att vinna valet. Det är avgörande att partiet kommer att fortsätta att styra Sverige.

Markus Pettersson tror att alternativen kommer att bli tydligare i den begynnande valrörelsen. Han konstaterar att Moderaterna har återgått till en mer klassiskt moderat linje både i retorik och politik.

– Det överskuggande hotet är att borgarna och Sverigedemokraterna monterar ner den svenska modellen. Arbetsrätten är hotad, och samma gäller skatteavdraget för att fackföreningsavgiften, säger han.

I början av juni lämnade Markus Pettersson Transport efter tre månader som tillförordnad ordförande i förbundet. Han hade tagit över när Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten efter avslöjanden om allt för vidlyftig representation. Tidigare var Markus Pettersson utredare och, under fem år, förbundssekreterare och en av tre i fackets högsta ledning.

Vad tar du med från Transport till ditt uppdrag hos Socialdemokraterna?

– Massor så klart, allt jag kan. Och vad medlemmarnas engagemang betyder. Det här valet kommer inte att vinnas för att partiet har anställt mig. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som jobbar med frågorna varje dag – både i partiet och facken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 oktober, 2017

    Socialdemokraterna står verkligen på arbetaren sida, det är inga problem när du blir sjuk eller drabbats av en olycka. Försäkringskassan har verkligen generösa bedömningar tack vare S när det gäller utbetalningarna. Råkar du ha ett dysfunktionellt barn som behöver tillsyn så ställer man verkligen upp, för man vill inte att assistansersättningarna går till "marknadsföringskostnader". Man vill också att äldre personer skall arbeta, detta genom att höja löneavgiften för de arbetande pensionärerna så att man kommer i nivå med de sociala avgifterna som för de yngre arbetstagarna. Sedan vill man höja skatter och avgifter så mycket som det går. Ett av straffen för arbetstagarna, för att "de rika" har kapitalinkomster, är att man höjer skatten för just ditt sparande. Den enda fördelen med det för dig är att du plötsligt blir klassificerad som rik och det är väl iof positivt när du inväntar det överdådiga pensionsbeskedet. Du som skovlar dig fram till arbetet kl 5.00 för att ta dig till jobbet i tid, med bil, kan ju sträcka på dig när du hör hur rik du är. Grattis!

Lästips:

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Niklas Strand och Madeleine Amberman

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.