Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

– Det pågår en strid om den svenska modellen, säger han. En avgörande fråga är att göra det tydligt vilket parti som står på arbetarnas sida i ett läge när människor ute på arbetsplatserna har gått från Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna.

I en glipa mellan två möten ringer Markus Pettersson för att svara på Transportarbetarens frågor. Hans tredje arbetsdag på Socialdemokraternas partikansli är hektisk.

– Jag ska fortsätta med det jag försökte med på Transport, säger han.

– Dialogen mellan partiet och facket behöver komma i gång igen, och min roll blir att skapa förståelse för det på båda håll. Partiet måste svara upp med politik på de frågor som diskuteras ute på arbetsplatserna.

Markus Pettersson är den första facklig-politiska sekreteraren i Socialdemokraternas historia. Han känner ett stort mandat från partiledningen när det gäller att forma sin roll.

Vad är målet för dig på ditt nya jobb?

– Att lyfta upp samtalet så att partiet kan svara på människors oro och känslor. Att göra det tydligt att det på riktigt står på arbetarnas sida.

– Men det helt överskuggande målet är att vinna valet. Det är avgörande att partiet kommer att fortsätta att styra Sverige.

Markus Pettersson tror att alternativen kommer att bli tydligare i den begynnande valrörelsen. Han konstaterar att Moderaterna har återgått till en mer klassiskt moderat linje både i retorik och politik.

– Det överskuggande hotet är att borgarna och Sverigedemokraterna monterar ner den svenska modellen. Arbetsrätten är hotad, och samma gäller skatteavdraget för att fackföreningsavgiften, säger han.

I början av juni lämnade Markus Pettersson Transport efter tre månader som tillförordnad ordförande i förbundet. Han hade tagit över när Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten efter avslöjanden om allt för vidlyftig representation. Tidigare var Markus Pettersson utredare och, under fem år, förbundssekreterare och en av tre i fackets högsta ledning.

Vad tar du med från Transport till ditt uppdrag hos Socialdemokraterna?

– Massor så klart, allt jag kan. Och vad medlemmarnas engagemang betyder. Det här valet kommer inte att vinnas för att partiet har anställt mig. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som jobbar med frågorna varje dag – både i partiet och facken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 oktober, 2017

    Socialdemokraterna står verkligen på arbetaren sida, det är inga problem när du blir sjuk eller drabbats av en olycka. Försäkringskassan har verkligen generösa bedömningar tack vare S när det gäller utbetalningarna. Råkar du ha ett dysfunktionellt barn som behöver tillsyn så ställer man verkligen upp, för man vill inte att assistansersättningarna går till "marknadsföringskostnader". Man vill också att äldre personer skall arbeta, detta genom att höja löneavgiften för de arbetande pensionärerna så att man kommer i nivå med de sociala avgifterna som för de yngre arbetstagarna. Sedan vill man höja skatter och avgifter så mycket som det går. Ett av straffen för arbetstagarna, för att "de rika" har kapitalinkomster, är att man höjer skatten för just ditt sparande. Den enda fördelen med det för dig är att du plötsligt blir klassificerad som rik och det är väl iof positivt när du inväntar det överdådiga pensionsbeskedet. Du som skovlar dig fram till arbetet kl 5.00 för att ta dig till jobbet i tid, med bil, kan ju sträcka på dig när du hör hur rik du är. Grattis!

Lästips:

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Ann-Sofie Hermansson

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.