Kaos på Gate gourmet

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

I går (den 2 september) möttes Transport och arbetsgivarna i Svenska flygbranschen på central nivå för att förhandla om Gate gourmets planerade omorganisation. Det vill säga byte av avtal, införande av så kallade kombinationstjänster med nya arbetsuppgifter och en hyvling av flertalet tjänster från full tid till deltid. Det var en så kallad §11-förhandling enligt medbestämmandelagen (mbl). Den innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling om man planerar viktiga förändringar av verksamheten eller arbets- och anställningsförhållanden.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren berättar att parterna avslutat förhandlingarna och sammanfattar Transports inställning:

– Vi anser att företaget inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet eftersom det är svårt att se vad omorganisationen består av. Underlaget är för dåligt utformat.

Per-Olof Norgren tar  kombinations-tjänsterna som exempel.

– Vad menar Gate gourmet med det? Företaget talar inte om hur mycket våra medlemmar ska breda mackor och diska och hur mycket de ska köra ut mat och dryck till planen. Det senare är alltså arbetsuppgifter som de har nu, på Transports avtal.

Svenska Flygbranschen hävdar däremot att bolaget uppfyllt sin förhandlingsplikt, konstaterar P-O Norgren.

Några varsel om uppsägningar av personal har ännu inte lagts av Gate gourmet.

– Mbl §11-förhandlingar på central nivå är ovanliga. De är till för att arbetsgivarna ska kunna lägga fram förslag och diskutera med facket lokalt.

I det här fallet är oenigheten så stor att Transports flygavdelning och bolaget inte kunnat enas om ett gemensamt protokoll, utan skrivit olika.

– Arbetsgivarens protokoll har jag inte fått se, bara Transports. Där förs många brister i arbetsmiljön fram, säger Per-Olof Norgren.

Transportarbetaren bad Gate gourmets vd (general manager) Kimmo Piri ge sin syn på och kommentera den kritik som riktas mot företagets omorganisation.

– Jag får tyvärr inte säga något. Vi har en policy att hänvisa alla frågor till företagets mediaavdelning i Zürich.

En stund senare skickar Kimmo Piri kontaktuppgifter till kommunikatören Nancy Jewell i Schweiz, via sms. ”Hon har tyvärr inget telefonnummer men hon nås på njewell@gategroup.com”, skriver han. Transportarbetaren återkommer om detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär sjöberg:
    4 september, 2020

    Strejka....

  2. Ihrene Sundstedt:
    4 september, 2020

    Som vanligt blir det folket på golvet som blir lidande. Chefer håvar bara in pengar och bryr sig inte. Färre chefer med insyn i arbetet finns i nuläget inte. Prata med arbetarna, låt dom vara med och bestämma för det är ändå de som vet hur det fungerar. Chefer har sällan eller aldrig stått på golvet själva. Det enda de kan är att försämra och försvåra. Gamla beprövade sätt att sköta jobbet på vet Revinges om. Ta bort chefernas alla underchefer och anställ fler som kan vara på golvet så skulle allt bli såååå mycket bättre. Se även till att fackföreningarna, som det var förr, får mer makt att bestämma.

  3. Medarbetare GG:
    3 september, 2020

    Jag tycker det är väldigt konstigt att Kimmo inte kan ge en kommentar. När B-kortsfrågan var på tapeten så gav han en kommentar. Då var det inte frågan om att inte kunna uttala sig pga av allt ska gå till Zürich. Han försöker bara att förhala, hur ska de i Zürich kunna ge en kommentar när det är ledningen i Stockholm som har gjort den här omorganisationen? Men att bryta mot LAS och Begå avtalsbrott är inga problem för Kimmo.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transportarbetarens logga

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.