”Det handlar om yrkets överlevnad”

Fokus: Framtiden. Facket söker utvägar och alternativ för tidningsbuden när allt färre prenumererar på papperstidningar. Det sker tillsammans med arbetsgivarna i branschen.

Magnus Thelander
Centrala ombudsmannen Magnus Thelander hoppas på en konstruktiv linje när fack och arbetsgivare ser över tidningsdistributionens utveckling.  Foto: Lena Blomquist

Transports centrala ombudsman Magnus Thelander tog över ansvaret för tidningsbuden i oktober. Och även om han själv föredrar att läsa tidningen på papper kan han inte blunda för utvecklingen mot färre och färre tryckta tidningar som ska delas ut.

– Det blir problem om arbetsgivaren vill korta arbetstiderna när abonnenterna blir färre, men buden ändå måste köra eller gå samma sträcka. Vår strävan är trygga anställningar med så stort arbetstidsmått som möjligt.

Han vet också att flertalet distributionsföretag redan i dag arbetar för att få med fler produkter i tidningsbilen eller kärran. De bygger ut uppdraget för att behålla ekonomin i morgonutdelning så länge det går.

– Och vad jag har hört hittills tar buden de nya arbetsuppgifterna med jämnmod. Det handlar om yrkets överlevnad på lång sikt.

Samtidigt konstaterar Magnus Thelander att det finns en ekonomisk brytpunkt när ett medieföretag överväger att sluta dela ut tidningen på morgonen.

– Då kan vår linje aldrig vara att köpa arbetstillfällen med sämre villkor. Även tidningsbud måste ha rätt till löneutveckling och goda villkor.

Magnus Thelander ser dock en risk att Transports styrka gentemot arbetsgivarna i branschen kan urholkas i takt med att tidningsutdelning läggs över på vanliga posten. Att antalet medlemmar minskar om färre arbetar på tidningsbudsavtalet.

– Det måste vi möta genom att organisera fler också bland dem som har utbärningen som ett extraarbete, säger han. Då har vi möjligheten att behålla styrkan när vi förhandlar med Medieföretagen som finns inom Almega.

I den senaste avtalsrörelsen blickade parterna framåt. Utöver en löneuppgörelse, som motsvarar övriga arbetsmarknadens, enades de om en arbetsgrupp. Uppdraget är att gemensamt se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas när morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

– Alla företag tror på sina egna idéer, säger Magnus Thelander som hoppas på en konstruktiv linje när arbetsgruppen kommer i gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.