Granskning: Anställningsstöd

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

VÄRMLAND

Vi behöver anställa någon till vår bilvårdsfirma. Kraven är inte så jättehöga, finns det möjlighet att få någon med bidrag?

– Ja, det beror på. Det handlar om vad du efterfrågar.

Vi behöver någon bilintresserad. Som vi kan lära upp …

– Vi har olika stöd som vi kan ge till arbetsgivaren. Det beror på vad personen har med sig.

Vilket bidrag är förmånligast för ett litet företag som vårt?

– Alla stöd finns på vår hemsida. Du kan läsa där. Det finns en räknesnurra också. Där du räknar ut precis hur mycket du får som arbetsgivare.

Vad krävs för att vårt bolag ska kunna komma i fråga för anställningsstöd?

– Det krävs att man har en försäkring i företaget. Sedan gör vi en kontroll, att allt är grönt.

Krävs det kollektivavtal med facket?

– Avtal eller Fora krävs.

Det räcker med Fora-försäkringar då. Inte kollektivavtal också?

– Nej, avtal behövs inte.

Är det ändå önskvärt med kollektivavtal. Har Arbetsförmedlingen någon åsikt?

– Nej, enbart försäkring säger vi.

 

DALARNA

Kan vi hoppas på någon form av bidrag när vi söker folk till vår lilla bilvårdsfirma?

– Ja, många av våra sökanden är berättigade till någon form av stöd. Det beror lite på er kravspecifikation.

Det vore bra om personen kan lite svenska, för att kunna prata med kunderna. Sedan är bilrekonditionering kanske inte raketvetenskap… Vilket stöd skulle vara förmånligast för oss?

– Det finns två stöd som är ganska förmånliga. Det ena är introduktionsjobb, då får man som arbetsgivare tillbaka 80 procent av lönekostnaden, upp till 20 000 kronor.

Vad krävs av oss som arbetsgivare för att få någon på introduktionsjobb?

– Det krävs att ni är registrerade som företag, hos Skatteverket. Och att ni har försäkringar. Det är de två sakerna.

Vi har inte kollektivavtal med facket, behöver man det?

– Nej, det räcker med avtal med Fora, om försäkringar.

Måste man ändå följa reglerna om lön som finns i kollektivavtalen?

– Ja, det gör vi kontroller på. Vi måste alltid göra en arbetsgivarkontroll. Vi skickar också ansökan till facket, de kollar lönen.

Gäller kontrollen med facket, oavsett vilket stöd vi pratar om?

– Ja.

Vi har ingen sökande till jobbet. Hur gör man för att hitta någon lämplig, med bidrag?

– Det första steget tog du nu, genom att ringa hit. Nu kan vi leta fram flera olika personer som matchar det du eftersöker. Du kan antingen träffa dem och kolla. Ja, känna efter lite och se vad som passar…

Kan man annonsera efter någon person där det framgår att det vore önskvärt med anställningsstöd? Jag ser att andra gör så ibland …

– På Platsbanken är det inte jättevanligt. Däremot har vi något vi kallar internordrar där vi gör annonser för internt bruk på kontoret. Då brukar vi skriva ut att det är med stöd. Eller inte stöd.

 

GÄSTRIKLAND

Vi har fått mycket att göra på firman och skulle eventuellt behöva anställa. Lönsamheten är inte jättehög. Andra i vår bransch har ibland personal. Med lönebidrag, typ…

– Jag förstår exakt. Det stämmer.

Vilka möjligheter finns för oss att få det?

– Är det någon speciell person du vill att jag ska titta på?

Nej, vi har ingen i nuläget. Jag frågar mer allmänt. Vilka alternativ som finns till bidrag …

– Exakt. Det många möjligheter faktiskt.

Vilket stöd är förmånligast för oss, som driver en liten bilvårdsfirma?

– Det beror på vad personen ska göra, ska kunna. Stöden är individuella. Det finns friska människor som kan få anställningsstöd, nystartsjobb, om man är ny i Sverige exempelvis. För att man varit arbetslös några år. Eller man är språksvag. Eller inte har haft jobb på två år.

Vi letar efter en bilintresserad kille, skulle det kunna gå att få nystartsbidrag för en sådan?

– Ja, och nystartsbidraget motsvarar tre gånger arbetsgivaravgiften. Betalar du 5 000 kronor i arbetsgivaravgift får du 15 000 tillbaka. Min rekommendation till dig är att jag gör ett litet urval av sökande vi har här. Jag kan få fram fyra, fem kandidater som du kan få träffa.

Som alla är berättigade till stöd då?

– Ja, exakt.

Vad krävs av vårt bolag för att vi ska kunna få anställningsstöd?

– Det enda som krävs är att du har en Fora-försäkring.

Många företag har kollektivavtal, men inte vi…

– Det är inget krav på kollektivavtal. Bara att man är försäkrad via Fora. Vet du vad det är?

Är det ändå önskvärt att vårt företag skaffar kollektivavtal? I Arbetsförmedlingens ögon…

– Det är inget krav. Bara Fora. Då har man hängavtal. Kollektivavtal kan vara bra att ha, men det är som sagt inget krav för att man ska få nystartsjobb.

 

BLEKINGE

Vi funderar på att anställa någon till vår lilla bilvårdfirma. Andra företag i branschen får ju ofta bidrag, kan vi räkna med det också?

– Det vi kan göra är naturligtvis att titta på personer som har rätt att få stöd. Och se om det finns någon lämplig. Absolut kan vi göra det.

Vilket stöd är förmånligast för oss som arbetsgivare?

– Det finns inget generellt svar, det handlar lite grand om personerna och vad de har med sig. Vad jag kan göra är att gå till mina kollegor och be om namnförslag på personer som har rätt till ett anställningsstöd.

– Fast först kan ju du berätta vad du är ute efter. Tittar vi sedan på specifika stöd har vi till exempel introduktionsstöd. Där är bidraget 80 procent av lönen. Jag ger gärna namnförslag till dig.

Vilka krav ställs på företaget, för att vi ska komma i fråga för bidrag?

– Du ska vara registrerad som arbetsgivare och redovisa skatt och arbetsgivaravgifter. Vi gör också en kontroll så att det inte finns några skatteskulder.

Vi har inget kollektivavtal med facket. Behöver man det?

– Kollektivavtal behöver du inte, däremot måste man följa lönen som finns i avtalet. Vi kommer att skicka ansökan till facket, för yttrande.

Gör Arbetsförmedlingen alltid det, kontaktar facket?

– Inte för nystartsjobb, fast även där ska man följa lönen i kollektivavtalet.

Vi har ingen egen lämplig kandidat till jobbet. Hur gör man för att hitta någon som har rätt till bidrag?

– Du gör precis som nu, ringer oss på arbetsgivarservice. Vi gör då ett internt urval och lämnar förslag på personer som har rätt till arbetsgivarstöd. Det behöver inte vara en heltidstjänst, men en fast procentsiffra ska det vara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

Transportarbetarens logga

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.