Granskning: Anställningsstöd

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

VÄRMLAND

Vi behöver anställa någon till vår bilvårdsfirma. Kraven är inte så jättehöga, finns det möjlighet att få någon med bidrag?

– Ja, det beror på. Det handlar om vad du efterfrågar.

Vi behöver någon bilintresserad. Som vi kan lära upp …

– Vi har olika stöd som vi kan ge till arbetsgivaren. Det beror på vad personen har med sig.

Vilket bidrag är förmånligast för ett litet företag som vårt?

– Alla stöd finns på vår hemsida. Du kan läsa där. Det finns en räknesnurra också. Där du räknar ut precis hur mycket du får som arbetsgivare.

Vad krävs för att vårt bolag ska kunna komma i fråga för anställningsstöd?

– Det krävs att man har en försäkring i företaget. Sedan gör vi en kontroll, att allt är grönt.

Krävs det kollektivavtal med facket?

– Avtal eller Fora krävs.

Det räcker med Fora-försäkringar då. Inte kollektivavtal också?

– Nej, avtal behövs inte.

Är det ändå önskvärt med kollektivavtal. Har Arbetsförmedlingen någon åsikt?

– Nej, enbart försäkring säger vi.

 

DALARNA

Kan vi hoppas på någon form av bidrag när vi söker folk till vår lilla bilvårdsfirma?

– Ja, många av våra sökanden är berättigade till någon form av stöd. Det beror lite på er kravspecifikation.

Det vore bra om personen kan lite svenska, för att kunna prata med kunderna. Sedan är bilrekonditionering kanske inte raketvetenskap… Vilket stöd skulle vara förmånligast för oss?

– Det finns två stöd som är ganska förmånliga. Det ena är introduktionsjobb, då får man som arbetsgivare tillbaka 80 procent av lönekostnaden, upp till 20 000 kronor.

Vad krävs av oss som arbetsgivare för att få någon på introduktionsjobb?

– Det krävs att ni är registrerade som företag, hos Skatteverket. Och att ni har försäkringar. Det är de två sakerna.

Vi har inte kollektivavtal med facket, behöver man det?

– Nej, det räcker med avtal med Fora, om försäkringar.

Måste man ändå följa reglerna om lön som finns i kollektivavtalen?

– Ja, det gör vi kontroller på. Vi måste alltid göra en arbetsgivarkontroll. Vi skickar också ansökan till facket, de kollar lönen.

Gäller kontrollen med facket, oavsett vilket stöd vi pratar om?

– Ja.

Vi har ingen sökande till jobbet. Hur gör man för att hitta någon lämplig, med bidrag?

– Det första steget tog du nu, genom att ringa hit. Nu kan vi leta fram flera olika personer som matchar det du eftersöker. Du kan antingen träffa dem och kolla. Ja, känna efter lite och se vad som passar…

Kan man annonsera efter någon person där det framgår att det vore önskvärt med anställningsstöd? Jag ser att andra gör så ibland …

– På Platsbanken är det inte jättevanligt. Däremot har vi något vi kallar internordrar där vi gör annonser för internt bruk på kontoret. Då brukar vi skriva ut att det är med stöd. Eller inte stöd.

 

GÄSTRIKLAND

Vi har fått mycket att göra på firman och skulle eventuellt behöva anställa. Lönsamheten är inte jättehög. Andra i vår bransch har ibland personal. Med lönebidrag, typ…

– Jag förstår exakt. Det stämmer.

Vilka möjligheter finns för oss att få det?

– Är det någon speciell person du vill att jag ska titta på?

Nej, vi har ingen i nuläget. Jag frågar mer allmänt. Vilka alternativ som finns till bidrag …

– Exakt. Det många möjligheter faktiskt.

Vilket stöd är förmånligast för oss, som driver en liten bilvårdsfirma?

– Det beror på vad personen ska göra, ska kunna. Stöden är individuella. Det finns friska människor som kan få anställningsstöd, nystartsjobb, om man är ny i Sverige exempelvis. För att man varit arbetslös några år. Eller man är språksvag. Eller inte har haft jobb på två år.

Vi letar efter en bilintresserad kille, skulle det kunna gå att få nystartsbidrag för en sådan?

– Ja, och nystartsbidraget motsvarar tre gånger arbetsgivaravgiften. Betalar du 5 000 kronor i arbetsgivaravgift får du 15 000 tillbaka. Min rekommendation till dig är att jag gör ett litet urval av sökande vi har här. Jag kan få fram fyra, fem kandidater som du kan få träffa.

Som alla är berättigade till stöd då?

– Ja, exakt.

Vad krävs av vårt bolag för att vi ska kunna få anställningsstöd?

– Det enda som krävs är att du har en Fora-försäkring.

Många företag har kollektivavtal, men inte vi…

– Det är inget krav på kollektivavtal. Bara att man är försäkrad via Fora. Vet du vad det är?

Är det ändå önskvärt att vårt företag skaffar kollektivavtal? I Arbetsförmedlingens ögon…

– Det är inget krav. Bara Fora. Då har man hängavtal. Kollektivavtal kan vara bra att ha, men det är som sagt inget krav för att man ska få nystartsjobb.

 

BLEKINGE

Vi funderar på att anställa någon till vår lilla bilvårdfirma. Andra företag i branschen får ju ofta bidrag, kan vi räkna med det också?

– Det vi kan göra är naturligtvis att titta på personer som har rätt att få stöd. Och se om det finns någon lämplig. Absolut kan vi göra det.

Vilket stöd är förmånligast för oss som arbetsgivare?

– Det finns inget generellt svar, det handlar lite grand om personerna och vad de har med sig. Vad jag kan göra är att gå till mina kollegor och be om namnförslag på personer som har rätt till ett anställningsstöd.

– Fast först kan ju du berätta vad du är ute efter. Tittar vi sedan på specifika stöd har vi till exempel introduktionsstöd. Där är bidraget 80 procent av lönen. Jag ger gärna namnförslag till dig.

Vilka krav ställs på företaget, för att vi ska komma i fråga för bidrag?

– Du ska vara registrerad som arbetsgivare och redovisa skatt och arbetsgivaravgifter. Vi gör också en kontroll så att det inte finns några skatteskulder.

Vi har inget kollektivavtal med facket. Behöver man det?

– Kollektivavtal behöver du inte, däremot måste man följa lönen som finns i avtalet. Vi kommer att skicka ansökan till facket, för yttrande.

Gör Arbetsförmedlingen alltid det, kontaktar facket?

– Inte för nystartsjobb, fast även där ska man följa lönen i kollektivavtalet.

Vi har ingen egen lämplig kandidat till jobbet. Hur gör man för att hitta någon som har rätt till bidrag?

– Du gör precis som nu, ringer oss på arbetsgivarservice. Vi gör då ett internt urval och lämnar förslag på personer som har rätt till arbetsgivarstöd. Det behöver inte vara en heltidstjänst, men en fast procentsiffra ska det vara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Transportarbetarens logga

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.

Granskning: Skyddsombud
Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Agnieszka Osorio

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.