Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar.
Close
Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar. Han har ingått i Transports högsta ledning sedan kongressen 2012 då han valdes till förbundssekreterare. Innan dess var han utredare på förbundet i sju år.
Close

”Det är tydligt att vi behöver regler”

Tillförordnad ordförande. En månad har gått sedan Lars Lindgren lämnade ordförandeposten i Transport. En rad framtidsbeslut har fattats. Fackförbundet försöker läka sina sår till sommarens kongress då en ny ordförande väljs. Till dess är Markus Pettersson tillförordnad ordförande.

Enligt stadgarna gick han, som förbundssekreterare, omedelbart in på uppdraget.

”Omvälvande”, är det ord han använder både för att beskriva det som händer i Transport och sin egen situation med tryck från både medlemmar och medier.

Redan när denna tidning landar i medlemmarnas brevlådor ska revisionsbyrån Ernst & Young ha kommit med sin första analys av regler, rutiner och policyer på Transport. Om allt gick enligt planerna ska förbundsrådet, som är fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, och förbundsstyrelsen ha informerats i mitten på denna vecka.

– Vi ska få en första bild av hur de ser på regelverket och vilka luckor de har identifierat, säger Markus Pettersson.
Ett förslag på hur en policy skulle
kunna se ut hoppas vi också på.

Utifrån rapporten från Ernst & Young ska sedan styrelse och förbundsråd diskutera hur ett tydligare regelverk för förtroendevalda och anställda kan formuleras. Och i vilket forum beslut om nya policyer ska tas.

– Det finns ett tryck från medlemmar att vi både ska öppna upp bakåt och identifiera vad vi behöver göra framåt, säger Markus Pettersson.

Själv konstaterar han att förra ordföranden Lars Lindgren inte bröt mot några regler kring alkohol – eftersom den senaste kongressen beslutade att inga strikta regler skulle finnas. Han är mer fundersam kring medierapporterna om hur lägenhet, bil och resor hanterades.

– Om uppgifterna stämmer är det tydligt att vi behöver regler. Uppenbart är att vi i ledningen skulle ha skapat de policyerna redan tidigare. Där vilar ett ansvar på mig och andra.

Markus Pettersson beskriver en stämning av misstänksamhet inom förbundet efter avslöjandena om förra ordföranden. Anställda och förtroendevalda ifrågasätter vem det går att lita på.

– Det är inte helt lätt att sy ihop organisationen igen, säger han. Det handlar om att informera och vara öppen.

– Men samtidigt måste vi ha fokus på det som Transport är till för under de två månader som är kvar till kongressen. Det som berör medlemmarna på deras arbetsplatser.

Till detta räknar han förstås avtalsrörelsen som är som hetast när detta skrivs.

– Vi ska också driva Transportmedlemmarnas frågor i politiken, och vi måste fortsätta rekrytera och organisera.

Till slut, samma fråga som i förra numret: Kandiderar du till ordförandeposten när kongressen går till val i juni?

– Jag vill respektera valberedningens arbete och inte föregå förslaget från den. Och, ärligt talat, jag har varken haft tid, ork eller energi att tänka längre än till kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.