Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar.
Close
Markus Pettersson är tillförordnad ordförande fram till kongressen i sommar. Han har ingått i Transports högsta ledning sedan kongressen 2012 då han valdes till förbundssekreterare. Innan dess var han utredare på förbundet i sju år.
Close

”Det är tydligt att vi behöver regler”

Tillförordnad ordförande. En månad har gått sedan Lars Lindgren lämnade ordförandeposten i Transport. En rad framtidsbeslut har fattats. Fackförbundet försöker läka sina sår till sommarens kongress då en ny ordförande väljs. Till dess är Markus Pettersson tillförordnad ordförande.

Enligt stadgarna gick han, som förbundssekreterare, omedelbart in på uppdraget.

”Omvälvande”, är det ord han använder både för att beskriva det som händer i Transport och sin egen situation med tryck från både medlemmar och medier.

Redan när denna tidning landar i medlemmarnas brevlådor ska revisionsbyrån Ernst & Young ha kommit med sin första analys av regler, rutiner och policyer på Transport. Om allt gick enligt planerna ska förbundsrådet, som är fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, och förbundsstyrelsen ha informerats i mitten på denna vecka.

– Vi ska få en första bild av hur de ser på regelverket och vilka luckor de har identifierat, säger Markus Pettersson.
Ett förslag på hur en policy skulle
kunna se ut hoppas vi också på.

Utifrån rapporten från Ernst & Young ska sedan styrelse och förbundsråd diskutera hur ett tydligare regelverk för förtroendevalda och anställda kan formuleras. Och i vilket forum beslut om nya policyer ska tas.

– Det finns ett tryck från medlemmar att vi både ska öppna upp bakåt och identifiera vad vi behöver göra framåt, säger Markus Pettersson.

Själv konstaterar han att förra ordföranden Lars Lindgren inte bröt mot några regler kring alkohol – eftersom den senaste kongressen beslutade att inga strikta regler skulle finnas. Han är mer fundersam kring medierapporterna om hur lägenhet, bil och resor hanterades.

– Om uppgifterna stämmer är det tydligt att vi behöver regler. Uppenbart är att vi i ledningen skulle ha skapat de policyerna redan tidigare. Där vilar ett ansvar på mig och andra.

Markus Pettersson beskriver en stämning av misstänksamhet inom förbundet efter avslöjandena om förra ordföranden. Anställda och förtroendevalda ifrågasätter vem det går att lita på.

– Det är inte helt lätt att sy ihop organisationen igen, säger han. Det handlar om att informera och vara öppen.

– Men samtidigt måste vi ha fokus på det som Transport är till för under de två månader som är kvar till kongressen. Det som berör medlemmarna på deras arbetsplatser.

Till detta räknar han förstås avtalsrörelsen som är som hetast när detta skrivs.

– Vi ska också driva Transportmedlemmarnas frågor i politiken, och vi måste fortsätta rekrytera och organisera.

Till slut, samma fråga som i förra numret: Kandiderar du till ordförandeposten när kongressen går till val i juni?

– Jag vill respektera valberedningens arbete och inte föregå förslaget från den. Och, ärligt talat, jag har varken haft tid, ork eller energi att tänka längre än till kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).