Ordföranden har ordet

Det är NI som ser till att vårt samhälle fungerar

Ordförandeord. Klockan var 14.58 på fredagen. Vi hade just börjat summera veckan som gått. Avtalsrörelse i full gång. Kongressförberedelserna i sin slutfas. Plötsligt blinkar mobilerna på bordet. Terrorattentat i centrala Stockholm. Några stenkast från förbundskontoret.

Allt stannar. En tv slås på. Tomma blickar fästs på skärmen. Känslan av att befinna sig så oerhört nära men ändå så långt ifrån.

Gatan där vi, som samlas runt den där tv:n, dagligen rör oss har på ett par sekunder förvandlats från människomyller till något som bokstavligt talat ser ut som en krigszon. Med hjälp av ett fordon som vi normalt sett känner som en arbetsplats. Nu användes det som ett vapen i syfte att döda människor. Händelsen fastnar på våra näthinnor. För vissa var den promenaden det sista de gjorde i livet. Våra tankar är med de anhöriga och skadade.

Attentatet kommer att påverka samhället under lång tid. Men det gäller att inte fatta ogenomtänkta beslut i kölvattnet av det som nu hänt. Det är nämligen det som är terrorns syfte. Att skapa rädda samhällen. Som stängs. Och där misstänksamheten mellan människor gror.

Sanningen är att vi inte kan leva tillsammans utan att lita på varandra. Varenda vardagssituation kan när som helst förvandlas till ett rent helvete om någon bestämmer sig för det. Mot det hjälper inga väghinder eller kameror.

Vi ska naturligtvis göra allt vi kan för att förhindra att det sker igen. Ivern att hitta snabba lösningar får dock inte leda till att de som bara träget gör sitt jobb ställs som skydd mot våldsverkarna.

Men mörkret som föll över oss denna eftermiddag gjorde det också lättare att se ljuset. Människor gick samman. Fast beslutna om att rädda, hjälpa och stödja. Och just där fanns Transports medlemmar. Ni som varje dag möjliggör vardagen. Allt som oftast i tysthet. Och ibland till och med blir utskällda.

Jag tänker på det ofta. På promenaden hem en sen natt i mötet med ett tidningsbud som just börjat sitt arbetspass. När jag ser en sopgubbe släpandes på ett alldeles för tungt kärl över en alldeles för hög tröskel. I en underbemannad flygplatskontroll med sönderstressade turister på kö. I ljudet av irriterat tutande på en lastbil som kör om en annan. Det blev tydligt där i kaoset. Att det är Transports medlemmar som upprätthåller vardagen. Ordningsvakter, lastbilschaufförer, taxichaufförer, parkeringsvakter, värdetransportörer och många fler var plötsligt i allas blickfång.

En heter Santiago och en annan Ahmed. Troligen räddade de väldigt många liv denna fredag. Med sina värdetransportbilar varnade de strosande människor att fly till säkerhet.

Min son gick just på den där gatan med sin farmor just den tiden dagen innan. Han lekte på ett av de betonglejon som också är tänkt att fungera som ett hinder för fordon. Betonglejonet är nu söndertrasat. Och med det ett antal människors liv.

Låt oss hoppas att något sådant här vidrigt aldrig någonsin sker igen. Men om det sker känner i alla fall jag mig tryggt förvissad om att ni finns där och gör det ni alltid gör. Ser till att vårt samhälle fungerar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!