Ordföranden har ordet

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Mycket står på spel nu. Inte bara för våra lastbilschaufförer, utan även grunden för den svenska arbetsmarknaden är i gungning. Det handlar om globaliseringen effekter men kanske framför allt om den snabba tekniska utvecklingen. Plattformsföretag, självkörande fordon, automatiserade hamnar och teknisk övervakning är frågor vi kommer att behöva brottas med de närmsta åren. Med rätt strategier och mod att möta den utvecklingen är jag övertygad om att vi tillsammans kan forma det nya samhället till vår fördel. Vi måste dock orka göra jobbet, ingen annan kommer göra det åt oss.

Plattformsföretagen återskapar en idé om arbetslivet som rådde när vi bildade vårt förbund för 120 år sedan. Då tvingades hamnarbetarna att stå på kö för dagjobb utanför hamnkontoren. I kampen mot denna oanständiga vardag finns rötterna till vårt fina förbund. I dag ser vi det hända igen. Skillnaden mellan då och nu är att allt fler yrkesgrupper nu tvingas stå med mobilen i hand i stället för mössan, i väntan på att någon ska vilja köpa deras timarbete. Det är samma daglöneri nu som då men i en digital ålder.

Samtidigt som allt detta stora händer måste vi hela tiden vara medvetna om att det är i vardagen vi hämtar vår kraft. Att lösa problem och skapa en schyst arbetsmarknad görs bäst lokalt ute på avdelningarna och på arbetsplatserna. Lyckas vi inte med det uppdraget så lyckas vi inte heller lösa de stora frågorna. Det är därifrån vi hämtar vår kraft att teckna bra kollektivavtal som skyddar våra villkor och det är i det arbetet som Transport är som bäst.

Det har varit en tuff vår för vårt förbund. Men jag är övertygad om att vi tillsammans, med högt i tak och sakliga argument, kommer att ta oss igenom detta och fokusera på det vi är till för. Att företräda våra medlemmar och kämpa för anständiga arbetsvillkor och ett schyst samhälle. För att göra det måste vi lyckas stå enade i en tid då det är starka krafter som vill splittra oss.

Vi är ett stolt förbund där allas arbete är viktigt och hänger ihop med varandra. Att teckna kollektivavtal utan att ha aktiva medlemmar eller att organisera sig utan att säkerställa villkoren i kollektivavtal leder ingenstans. Det finns ingen konflikt mellan dessa två storheter. Starka kollektivavtal förutsätter engagerade medlemmar och tvärtom. Det är så vi måste möta framtiden. Tillsammans. Och som kandiderande tillika tillförordnad förbundsordförande ser jag fram emot att bryta dessa tankar om framtiden tillsammans med ombuden på kongressen.

Tack till alla er därute i organisationen som orkat stå upp för vårt förbund trots de hårda vindarna som blåst!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.