Ordföranden har ordet

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Mycket står på spel nu. Inte bara för våra lastbilschaufförer, utan även grunden för den svenska arbetsmarknaden är i gungning. Det handlar om globaliseringen effekter men kanske framför allt om den snabba tekniska utvecklingen. Plattformsföretag, självkörande fordon, automatiserade hamnar och teknisk övervakning är frågor vi kommer att behöva brottas med de närmsta åren. Med rätt strategier och mod att möta den utvecklingen är jag övertygad om att vi tillsammans kan forma det nya samhället till vår fördel. Vi måste dock orka göra jobbet, ingen annan kommer göra det åt oss.

Plattformsföretagen återskapar en idé om arbetslivet som rådde när vi bildade vårt förbund för 120 år sedan. Då tvingades hamnarbetarna att stå på kö för dagjobb utanför hamnkontoren. I kampen mot denna oanständiga vardag finns rötterna till vårt fina förbund. I dag ser vi det hända igen. Skillnaden mellan då och nu är att allt fler yrkesgrupper nu tvingas stå med mobilen i hand i stället för mössan, i väntan på att någon ska vilja köpa deras timarbete. Det är samma daglöneri nu som då men i en digital ålder.

Samtidigt som allt detta stora händer måste vi hela tiden vara medvetna om att det är i vardagen vi hämtar vår kraft. Att lösa problem och skapa en schyst arbetsmarknad görs bäst lokalt ute på avdelningarna och på arbetsplatserna. Lyckas vi inte med det uppdraget så lyckas vi inte heller lösa de stora frågorna. Det är därifrån vi hämtar vår kraft att teckna bra kollektivavtal som skyddar våra villkor och det är i det arbetet som Transport är som bäst.

Det har varit en tuff vår för vårt förbund. Men jag är övertygad om att vi tillsammans, med högt i tak och sakliga argument, kommer att ta oss igenom detta och fokusera på det vi är till för. Att företräda våra medlemmar och kämpa för anständiga arbetsvillkor och ett schyst samhälle. För att göra det måste vi lyckas stå enade i en tid då det är starka krafter som vill splittra oss.

Vi är ett stolt förbund där allas arbete är viktigt och hänger ihop med varandra. Att teckna kollektivavtal utan att ha aktiva medlemmar eller att organisera sig utan att säkerställa villkoren i kollektivavtal leder ingenstans. Det finns ingen konflikt mellan dessa två storheter. Starka kollektivavtal förutsätter engagerade medlemmar och tvärtom. Det är så vi måste möta framtiden. Tillsammans. Och som kandiderande tillika tillförordnad förbundsordförande ser jag fram emot att bryta dessa tankar om framtiden tillsammans med ombuden på kongressen.

Tack till alla er därute i organisationen som orkat stå upp för vårt förbund trots de hårda vindarna som blåst!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Tommy Wreeth

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?