ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Jag blir glad och stolt över dessa enormt viktiga samtal. Transport är medlemmarna och det är ett fokus vi aldrig får tappa.

En medlemsgrupp som vi fokuserar extra på under maj är taxichaufförerna. Taxichaufförer får många människors vardag att fungera. De ser inte bara till att vi kommer till tågstationen i tid när vi ska ut och resa. De kör också våra barn till skolan, ser till att funktionsvarierade kan ta sig till jobbet och ha en aktiv fritid – och de hjälper många äldre att ta sig till familj och vänner, till vårdcentralen eller kanske till mataffären.

För att vara taxichaufför ska du ha taxilegitimation. Det krävs mer än ett B-körkort, en bil som gått igenom besiktningen och en smartphone. Det krävs en yrkesskicklighet som bland annat innebär en god lokalkännedom, och det krävs att du ska kunna vara verksam i en seriös bransch som erbjuder bra villkor. Efter avregleringen av taximarknaden har vi sett en lönedumpning och ett fusk som också har lett till ett allmänt förfall av branschen där seriösa aktörer tampas med de mindre nogräknade.

Vi ser också hur de så kallade app-företagen breder ut sig och erbjuder förmedlingstjänster i en digital plattform eller i värsta fall ”samåkning” i privatbil för en överenskommen summa pengar. Det senare alternativet uppmuntrar kunderna att sitta i framsätet då det är ”trevligare att prata med föraren och du får dessutom välja musik”. Det är naturligtvis inget annat än ett trick för att undgå att bli påkommen som ren svarttaxi, något som även polisen har konstaterat.

Plattformsekonomin är på sikt ett hot mot den svenska modellen. Det är hög tid att stoppa taxifusket och några åtgärder som Transport vill se är:

  • Återinfört lokalkännedomskrav.
  • Skärpning av vilotidsreglerna.
  • Strategi kring arbetsmarknadsproblem kopplade till plattformsekonomin.

Valet handlar om trygghet för dig och mig. Det handlar om att inte behöva ha en provanställning på livstid eller att se lönedumpning komma som ett brev på posten efter korkade politiska beslut.

Transport tänker ta sin del av ansvaret för att se till att det inte blir så. Det lovar jag.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.