Ola Pettersson, chefsekonom på LO
Close
Ola Pettersson kom in i borgen 2008 och leder sedan 2011 arbetet bland de åtta LO-ekonomerna. Han har en magisterexamen i nationalekonomi och har tidigare jobbat som journalist, analytiker på riskkapitalbolag, på Riksbanken och som sakkunnig på näringsdepartementet under tidigare socialdemokratisk regering.
Close

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

1. Hur går det med avtalsrörelsen?

– Vi arbetar ju inte med den direkt men har tagit fram underlag, där vi tillsammans med ekonomer på förbunden gjort bedömningar av löneutrymmet. Det känns bra!

 

2. Hur stort löneutrymme finns det då, i procent, ungefär?

– Jag kan inte kommentera det. De förbund som ingår i samordningen presenterar sina krav den 4 november.

 

3. Måste lönekraven bli lägre i en lågkonjunktur?

– Nej, det handlar också om inflation och produktionstillväxt. Det är inte självklart att lönekraven påverkas negativt i en lågkonjunktur. Även sådant som företagens vinster och hur löneutvecklingen varit i våra viktigaste konkurrentländer spelar in. Det kan bli så att det finns mindre utrymme för löneökningar, men det går inte att säga entydigt.

 

4. Är det viktigt att industrifacken sätter riktmärket?

– Det är inte min sak att svara på! Jag passar mig noga för att svara på sådant som inte är mitt ansvar.

 

5. Har LO:s roll förändrats, och försvagats, sedan du tillträdde 2011?

– Jag vet inte riktigt om jag håller med om premissen – våra idéer är på många sätt i mittfåran för den ekonomiska debatten. Men det finns i dag en klyfta mellan hur man talar i samhället och vetenskapssamhället och vad som händer i politiken. I dag är det migration som dominerar den politiska debatten och alla frågor – jämlikhet, hur arbetsmarknaden ska organiseras och välfärdens utformning – blir lästa med de glasögonen. Men när det gäller idédebatten är det mycket som gått vår väg.

 

6. Låser migrationsfrågan debatten?

– Inte när det gäller avtalsrörelsen, men den påverkar viktiga frågor som bostadsförsörjning, pensioner, arbetsmarknadspolitik. Sedan används migrationen aktivt av krafter som vill trycka på för en politik som de ändå vill se, med försämrad välfärd och lägstalöner. Bristerna skylls på invandringen och det är ohederligt.

 

7. Vem är socialdemokratins bästa ideolog i dag?

– Jag avskyr att lyfta fram individer på det sättet. Men jag konstaterar att det i rörelsen händer mycket och att fler är ideologiskt intresserade. Jag vill i stället lyfta fram en text, det är den bästa texten om den utmaning vi står inför. Vill man förstå Sverige i dag ska man läsa den! (Håller upp Program för jämlikhet av Marika Lindgren Åsbrink, Anna Almqvist och Ulrika Vedin; slutrapporten till LO:s jämlikhetsutredning, 2019.)

 

8. Är den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter förhandlar, hotad?

– Objektivt sett är modellen det bästa sättet att reglera arbetsmarknaden. Det finns inga rationella skäl att ha det på andra sätt, däremot vissa politiska. Borgerliga politiker hävdar att kollektivavtalsmodellen står i vägen för att folk ska komma in på arbetsmarknaden. Det är djupt lögnaktigt. Att i en tid av snabb strukturomvandling och digitalisering försöka skapa en låglönemarknad, med människor som snabbt kan ersättas av maskiner, är intellektuell bankrutt.

 

9. Varför är det bra med små löneskillnader?

– För att det är mer rättvist. Flera ekonomer har på senare år också sett ett samband mellan ekonomisk tillväxt och små skillnader. Det är bra för samhället och för att fler människor ska få ett bra liv. Och nödvändigt för demokratin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Tommy Wreeth

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.