Ola Pettersson, chefsekonom på LO
Close
Ola Pettersson kom in i borgen 2008 och leder sedan 2011 arbetet bland de åtta LO-ekonomerna. Han har en magisterexamen i nationalekonomi och har tidigare jobbat som journalist, analytiker på riskkapitalbolag, på Riksbanken och som sakkunnig på näringsdepartementet under tidigare socialdemokratisk regering.
Close

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

1. Hur går det med avtalsrörelsen?

– Vi arbetar ju inte med den direkt men har tagit fram underlag, där vi tillsammans med ekonomer på förbunden gjort bedömningar av löneutrymmet. Det känns bra!

 

2. Hur stort löneutrymme finns det då, i procent, ungefär?

– Jag kan inte kommentera det. De förbund som ingår i samordningen presenterar sina krav den 4 november.

 

3. Måste lönekraven bli lägre i en lågkonjunktur?

– Nej, det handlar också om inflation och produktionstillväxt. Det är inte självklart att lönekraven påverkas negativt i en lågkonjunktur. Även sådant som företagens vinster och hur löneutvecklingen varit i våra viktigaste konkurrentländer spelar in. Det kan bli så att det finns mindre utrymme för löneökningar, men det går inte att säga entydigt.

 

4. Är det viktigt att industrifacken sätter riktmärket?

– Det är inte min sak att svara på! Jag passar mig noga för att svara på sådant som inte är mitt ansvar.

 

5. Har LO:s roll förändrats, och försvagats, sedan du tillträdde 2011?

– Jag vet inte riktigt om jag håller med om premissen – våra idéer är på många sätt i mittfåran för den ekonomiska debatten. Men det finns i dag en klyfta mellan hur man talar i samhället och vetenskapssamhället och vad som händer i politiken. I dag är det migration som dominerar den politiska debatten och alla frågor – jämlikhet, hur arbetsmarknaden ska organiseras och välfärdens utformning – blir lästa med de glasögonen. Men när det gäller idédebatten är det mycket som gått vår väg.

 

6. Låser migrationsfrågan debatten?

– Inte när det gäller avtalsrörelsen, men den påverkar viktiga frågor som bostadsförsörjning, pensioner, arbetsmarknadspolitik. Sedan används migrationen aktivt av krafter som vill trycka på för en politik som de ändå vill se, med försämrad välfärd och lägstalöner. Bristerna skylls på invandringen och det är ohederligt.

 

7. Vem är socialdemokratins bästa ideolog i dag?

– Jag avskyr att lyfta fram individer på det sättet. Men jag konstaterar att det i rörelsen händer mycket och att fler är ideologiskt intresserade. Jag vill i stället lyfta fram en text, det är den bästa texten om den utmaning vi står inför. Vill man förstå Sverige i dag ska man läsa den! (Håller upp Program för jämlikhet av Marika Lindgren Åsbrink, Anna Almqvist och Ulrika Vedin; slutrapporten till LO:s jämlikhetsutredning, 2019.)

 

8. Är den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter förhandlar, hotad?

– Objektivt sett är modellen det bästa sättet att reglera arbetsmarknaden. Det finns inga rationella skäl att ha det på andra sätt, däremot vissa politiska. Borgerliga politiker hävdar att kollektivavtalsmodellen står i vägen för att folk ska komma in på arbetsmarknaden. Det är djupt lögnaktigt. Att i en tid av snabb strukturomvandling och digitalisering försöka skapa en låglönemarknad, med människor som snabbt kan ersättas av maskiner, är intellektuell bankrutt.

 

9. Varför är det bra med små löneskillnader?

– För att det är mer rättvist. Flera ekonomer har på senare år också sett ett samband mellan ekonomisk tillväxt och små skillnader. Det är bra för samhället och för att fler människor ska få ett bra liv. Och nödvändigt för demokratin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

reklamblad

Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.