ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Låt mig tala klartext, valet handlar inte bara om invandring och migration. Det är att göra det alldeles för lätt för sig, och man kan tycka vad man vill om hur många som ska få komma till vårt land. För vet ni att alldeles oavsett vad som händer på det området kommer de borgerliga partierna, inklusive Sverige­demokraterna, att dramatiskt förändra vår arbetsmarknad och möjligheterna för oss att leva ett tryggt och bra liv.

De hymlar inte längre om att de vill avveckla den svenska modellen, att de vill luckra upp lagen om anställningsskydd så att den som varit kritisk mot arbetsgivaren, den som varit sjukskriven i perioder eller den som ”riskerar” att vara föräldraledig också är den som får sparken först. Och de lagstiftar gärna om låga löner som kommer att leda till lönesänkningar i hela landet.

Alliansen är tydlig med det och tydlighet är ju bra, även om förslagen är skrämmande. Att Sverigedemokraterna däremot mest mumlar om att allt är invandrarnas fel och möjligen plockar upp några av våra förslag på åkeriområdet, samtidigt som man vill skjuta den svenska modellen i sank, är ytterst problematiskt. Ta in detta, för det är viktigt: SD kommer att genomföra försämringar som drabbar vanliga människor, alldeles oavsett vad de genomför på migrationsområdet.

Jag får ofta frågan varför vi som fackförbund engagerar oss politiskt. Svaret är enkelt. Det är för att slå vakt om svenska löner, om anställningstrygghet och om ett jämlikt samhälle för alla.

När det gäller våra branschfrågor har jag länge känt en stor frustration över att det inte har hänt tillräckligt. Fusket breder ut sig på våra vägar och svensk åkerinäring drabbas hårt av samhällets oförmåga att hantera problemet.

Men nu har det vänt. Sittande regering har infört åtgärder som gör att det plötsligt går att komma åt fuskarna på ett helt annat sätt, bland annat genom beställaransvar, förlängd klampning och ett tydligt fokus på utbildning av fler kontrollanter på vägarna. Nu ser jag med spänning fram emot att Socialdemokraterna också levererar på den fråga som ligger på bordet. Det är, som vi ser det, den åtgärd som kommer att ge absolut störst effekt, nämligen satellitbaserad kontroll av tung trafik i hela landet. Med hjälp av gps kan man följa den utländska cabotagetrafiken och med hjälp av fler kontrollanter på vägarna kan man också sätta stopp för fuskarnas framfart.

Vi säger nej till cabotagefusk, lönedumping och skatterabatt för utländska åkerier.

Vi säger ja till ordning och reda på svenska vägar, trygghet på arbetsmarknaden och en lön som går att leva på. Personligen är jag övertygad om att den tryggheten kan bara en socialdemokratiskt ledd regering leverera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michaela Leo:
    21 september, 2018

    Jag hoppas se mer facklig-politisk samverkan mellan valen. Det är sedan länge något facken säger ska bli av, men i praktiken kommer valår alltid som lök på laxen, eller kedjorna på vinterdäcken - då satsar vi, men då är det ofta för sent. Ett långsiktigt arbete med att öka medvetandegraden hos förtroendevalda och alla övriga medlemmar är det enda som funkar i längden. Annars kommer den nedåtgående spiralen att fortgå kring förståelsen om vikten av facklig-politisk samverkan.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.