Den våldsamma verkligheten

Tedde, Carolina och Simon har alla utsatts för våld i jobbet. Här är deras berättelser.

Tedde Tzoanidis:

En aprilnatt blir Tedde och hans kollega kallade till bussterminalen i Jakobsberg, utanför Stockholm. En djupt sovande och drogpåverkad man går inte att väcka.

Då båda ordningsvakterna går ombord och försöker skaka liv i mannen. När han inte reagerar tar de tag i hans armar och försöker lyfta ut honom. Fullt slagsmål utbryter.

– Det var blod över allt. I bussen, på honom, på oss. Han slogs och slogs och försökte skada oss.

Först när ytterligare två ordningsvakter anlänt lyckades de fyra få ut mannen från bussen och gripa honom.

Polisen griper mannen och senare döms han i tingsrätten för våld mot tjänsteman.

Under tumultet kände Tedde att det knäckte till i hans nacke flera gånger. Han blev sjukskriven i 14 dagar.

– Jag fick mig en tankeställare, men funderade aldrig på att sluta.

I det här fallet stöttade företaget honom, anmälde till Arbetsmiljöverket och försäkringsbolaget Afa. Tedde har också erbjudits stöd av en psykolog, men avböjt.

 

Carolina Nolasco:

En helgkväll i januari för ett par år sedan ser Carolina två berusade killar röka i en trappa på tunnelbanestation Slussen.

Hon och hennes kollega uppmanar dem att släcka ciggen. Diskussionen övergår i tumult när en av de två männen skulle avlägsnas från tunnelbanan. Den ena mannen knäcker kollegans näsa med ett knytnävsslag.

Carolina tvingas använda ganska kraftigt våld mot den andra berusade killen.

– Då känner jag ett hårt slag i sidan av huvudet. Slaget kom bakifrån och blodet forsar ner över ansiktet.

Mannen som kollegan håller fast har fått tag på hans batong och vevar vilt.

Carolina måste sy sju stygn och får en allvarlig hjärnskakning.

Männen döms för våld mot tjänsteman. Arbetsgivaren saknar fungerande rutiner för hur personalen skulle tas om hand efteråt, men anmälde händelsen till Arbetsmiljöverket.

– Om slaget tagit lite längre ner vid tinningen hade jag kanske inte levt i dag.

 

Simon Bartosz:

När Simon och en kollega patrullerar i gallerian vid Fridhemsplan i Stockholm möter de en aggressiv man som körs ut. När han återkommer för tredje gången bestämmer de sig för att omhänderta honom. Mannen försöker komma loss och knäcker då Simons vänstra hand.

Mannen lyckas slita sig och springer i väg. Ute på gatan får ordningsvakterna hjälp av en förbipasserande man som tacklar till den flyende mannen. Bråket fortsätter när Simon ska sätta handfängsel på den liggande mannen.

Polisen kommer till platsen, men kan inte identifiera mannen som har utländsk härkomst.

– De frågar mig om jag kan ”släppa det här”. En polisanmälan skulle förmodligen läggas ner.

Simon har stukat handleden och en broskbit har lossnat. Han har stora besvär i ett år och känner fortfarande av skadan då och då.

Hans dåvarande arbetsgivare hade inga rutiner när personalen utsätts för våld. Händelsen är inte anmäld till Arbetsmiljöverket. Däremot har Simon lämnat in en arbetsskadeanmälan till försäkringsbolaget Afa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.