Den våldsamma verkligheten

Tedde, Carolina och Simon har alla utsatts för våld i jobbet. Här är deras berättelser.

Tedde Tzoanidis:

En aprilnatt blir Tedde och hans kollega kallade till bussterminalen i Jakobsberg, utanför Stockholm. En djupt sovande och drogpåverkad man går inte att väcka.

Då båda ordningsvakterna går ombord och försöker skaka liv i mannen. När han inte reagerar tar de tag i hans armar och försöker lyfta ut honom. Fullt slagsmål utbryter.

– Det var blod över allt. I bussen, på honom, på oss. Han slogs och slogs och försökte skada oss.

Först när ytterligare två ordningsvakter anlänt lyckades de fyra få ut mannen från bussen och gripa honom.

Polisen griper mannen och senare döms han i tingsrätten för våld mot tjänsteman.

Under tumultet kände Tedde att det knäckte till i hans nacke flera gånger. Han blev sjukskriven i 14 dagar.

– Jag fick mig en tankeställare, men funderade aldrig på att sluta.

I det här fallet stöttade företaget honom, anmälde till Arbetsmiljöverket och försäkringsbolaget Afa. Tedde har också erbjudits stöd av en psykolog, men avböjt.

 

Carolina Nolasco:

En helgkväll i januari för ett par år sedan ser Carolina två berusade killar röka i en trappa på tunnelbanestation Slussen.

Hon och hennes kollega uppmanar dem att släcka ciggen. Diskussionen övergår i tumult när en av de två männen skulle avlägsnas från tunnelbanan. Den ena mannen knäcker kollegans näsa med ett knytnävsslag.

Carolina tvingas använda ganska kraftigt våld mot den andra berusade killen.

– Då känner jag ett hårt slag i sidan av huvudet. Slaget kom bakifrån och blodet forsar ner över ansiktet.

Mannen som kollegan håller fast har fått tag på hans batong och vevar vilt.

Carolina måste sy sju stygn och får en allvarlig hjärnskakning.

Männen döms för våld mot tjänsteman. Arbetsgivaren saknar fungerande rutiner för hur personalen skulle tas om hand efteråt, men anmälde händelsen till Arbetsmiljöverket.

– Om slaget tagit lite längre ner vid tinningen hade jag kanske inte levt i dag.

 

Simon Bartosz:

När Simon och en kollega patrullerar i gallerian vid Fridhemsplan i Stockholm möter de en aggressiv man som körs ut. När han återkommer för tredje gången bestämmer de sig för att omhänderta honom. Mannen försöker komma loss och knäcker då Simons vänstra hand.

Mannen lyckas slita sig och springer i väg. Ute på gatan får ordningsvakterna hjälp av en förbipasserande man som tacklar till den flyende mannen. Bråket fortsätter när Simon ska sätta handfängsel på den liggande mannen.

Polisen kommer till platsen, men kan inte identifiera mannen som har utländsk härkomst.

– De frågar mig om jag kan ”släppa det här”. En polisanmälan skulle förmodligen läggas ner.

Simon har stukat handleden och en broskbit har lossnat. Han har stora besvär i ett år och känner fortfarande av skadan då och då.

Hans dåvarande arbetsgivare hade inga rutiner när personalen utsätts för våld. Händelsen är inte anmäld till Arbetsmiljöverket. Däremot har Simon lämnat in en arbetsskadeanmälan till försäkringsbolaget Afa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.