Delat Sverige redan verklighet

Ledare. Transport har precis skrivit under de första nya löneavtalen, uppgörelser som rör i runda tal två tredjedelar av medlemskåren.

Det är positivt att förbundet kom en bit på vägen mot tryggare anställningar. Många arbetsgivare har numera satt i system att anställa på deltid och sedan erbjuda eller till och med beordra människor att jobba extratimmar, så kallad mertid.

I avtalen för åkerichaufförer, terminalare och miljöarbetare har parterna nu enats om att begränsa mertidsuttaget. Det är inte för att hindra folk från att jobba, utan för att driva fram fler heltidsanställningar eller åtminstone högre arbetstidsmått.

Samtidigt väcker avtalsrörelsen frågor, delvis samma som tidigare år.

Är det verkligen rimligt att ett fåtal människor i industrifackens avtalsdelegationer bestämmer lönerna för hela arbetsmarknaden?

I mina ögon kräver den praxis som nu etablerats – med industrin som starkt normerande för lönebildningen – en helt annan insyn och demokratisk beslutsprocess i LO. Om systemet över huvud taget ska få legitimitet.

Många som sitter i Transports förhandlingsdelegationer uttrycker frustration över att det inte längre är möjligt att ens diskutera vad som vore en rimlig lönehöjning för en viss yrkesgrupp. Det är
i princip uppgjort på förhand.

”Vi slåss bara om smulorna i bullpåsen…” Så uttryckte ett av ombuden saken.

Förhandlingarna som Transport för sker oftast hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm. I en portuppgång höll utländska hantverkare en dag på att riva ut ett kök.

I år höjs lönerna med 2,2 procent. Men det gäller inte alla, utan bara anställda som jobbar under kollektivavtal. Den gruppen minskar i Sverige. Mängder av polska hantverkare, lastbilschaufförer, byggjobbare, diskare, taxichaufförer, flyttgubbar och städare jobbar utan avtal. Utan schyst lön, ob, övertid, försäkringar och tjänstepension.

Arbetsgivarnas totala lönekostnad kommer inte att öka med 2,2 procent
i år. Många, många arbetare kommer inte att få en spänn mer i lön. Tvärtom lär den negativa lönespiralen fortsätta nedåt för en växande grupp av ungdomar, personer med invandrarbakgrund, papperslösa, daglönare och inhoppare.

Även om alla givetvis inte får sänkt timlön så ger ju färre påhugg och fler deltidsjobb samma resultat. Alltså mindre pengar att leva på.

Länge varnade debattörer för att vi skulle få ett delat Sverige.

Vi är redan där.

LO står inför en gigantisk utmaning. Hur och när ska man fånga upp den stora grupp människor som fått namnet prekariatet?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.