Magnus Eriksson och Emma Brodin
Close
Magnus Eriksson och Emma Brodin vill få in bra villkor i offentliga upphandlingar.
Close

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

– Jag har läst förslaget två gånger och tycker att det ser bra ut. Men jag skulle vilja få till något om de tunga brunnslocken. De kan väga uppemot 60 kilo, säger slamsugaren Magnus Eriksson, som sitter i Transports avdelningsstyrelse i Örebro. Han och avdelningsordföranden och renhållaren Emma Brodin träffas en fredag för att prata om krav inför slamupphandlingen.

En annan upphandling är redan klar. Den handlar om hämtning av hushållssopor, och vanns av Nordren. Ett företag som är nytt i Sverige och har startats av tidigare chefer på Reno Norden. Nordren var sena att skaffa kollektivavtal men nu är det klart.

– Gubbarna sa att ”vi rullar inte en meter utan avtal”. Företaget försökte också ge oss lägre premikomp men jag fick med mig alla på att kräva 7,50 i timmen, som vi haft innan. Då fick vi det, berättar Emma Brodin.

Magnus Eriksson och Emma Brodin säger att de möttes av viss skepsis när de först kontaktade kommunerna. Företrädde de ett av de företag som ville vinna en upphandling? Då förklarade transportarna att de var där för alla medlemmar, och att målet var att få så bra arbetsmiljö som möjligt. Sedan dess har kommunikationen varit bra.

– Det vi främst ville komma åt där var arbetstiderna. Vi har jobbat skift och måste vara klara för att nästa gubbe ska in i bilen. Det har många chaufförer sett som ett stort problem. Nu har vi fått till att de ska använda förarkort så att det går att kontrollera att alla tar raster, säger Emma Brodin.

Var det något ni inte fick med?

– Vi försökte få med personalövertagande men kommunerna vägrade. De sa att det inte går. Men nu vet vi att det går. Så vi ska försöka igen i slamupphandlingen, säger Emma Brodin och fortsätter:

– Hos oss blev alla erbjudna jobb i alla fall. Men det är otryggt att få söka om våra jobb vart femte år och vara provanställd i sex månader. Jag har jobbat i elva år för två olika arbetsgivare. Vissa har varit där i 30 år. Vi kan ju jobbet.

Och du slutar med jobbet i och med upphandlingen?

– Ja, för varje upphandling kommer nya krav från kommunerna. Vi ska alltid hämta till varje pris oavsett vilka förhållanden det är där ute. Det är som att de har köpt sig fria från allt ansvar genom att använda en entreprenör. Vi vill göra våra jobb, men ibland är det omöjligt.

Nu är det val snart. Vad vill ni att politikerna ska lösa i upphandlingsfrågan?

– Jag skulle vilja att kommunerna, som den tredje parten, tar lika mycket ansvar som arbetsgivaren för arbetsmiljön. Nu bollas problemen bara fram och tillbaka, säger Emma Brodin.

– Jag skulle vilja se lite längre avtalsperioder. De fordon vi använder är väldigt dyra att köpa in. För ett mindre företag är det svårt att räkna hem det när det är så korta avtal som fem år, säger Magnus Eriksson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.