Foto: John Antonsson
Close
De självkörande bussarna då de trafikerade en sträcka i Stockholmsförorten Kista.
Close

De självkörande bussarna sätts in i kollektivtrafiken

Ny teknik. Nobinas självkörande bussar ska flytta norrut, från Stockholmsförorten Kista till Järfälla. Bussarna ska följa en rutt, men också plocka upp passagerare som anropar dem.

SVT Nyheter var först med att berätta att bussföretaget Nobina flyttar bussarna till området Barkarbystaden. Där ska de gå i linjetrafik för Storstockholms Lokaltrafik (SL). I testet ingår också försök med att bussar ska komma på passagerarnas anrop.

– Det här har varit tanken hela tiden. Kista var ett första steg för att komma ut på allmän väg. Men Barkarby fanns i planen. Vi ville ut i ett kollektivt nät, säger Peter Hasmar, vd för Nobina Technology.

I Kista kördes två eldrivna bussar, i Barkarby blir det tre.

– Vår tanke är att vi ska expandera och bli ännu fler fordon. Hela intentionen är att resenärerna ska kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Att du inte ska behöva äga en bil, så att vi kan minska trycket på städer och miljön, säger Hasmar.

Ska busschaufförerna oroa sig för jobben?

– Tvärtom, det vi vill göra är att fler personer får tillgång till ännu mer kollektivtrafik. Att de som har ett par kilometer till en tåg eller en stomlinje för bussar ska kunna ta en självkörande buss dit. Vi tror och hoppas att fler kommer att välja att åka kollektivt, då behöver stomlinjerna expandera och med det behövs mera förare. Det kommer att dröja lång tid innan de stora bussarna är självkörande. Vi kommer få jobba hårdare med att anställa ännu fler.

Fordonen ska följa en virtuell räls, med hjälp av sensorer och gps ska bussen inte avvika mer än ett par centimeter från den förinställda banan. I Kista gick bussarna först tolv kilometer i timmen, för att i slutet av testperioden köra 15 kilometer i timmen på vissa sträckor. Tanken är att bussarna ska kunna köra 15 kilometer i timmen hela rutten i Barkarby.

Om det är något som inte fungerar, eller kräver en mänsklig hand, finns det värdar med på bussarna.

– Vi har värdar av två skäl. Det första är rent legalt. Vi behöver en person som är ansvarig. Sedan finns det vissa situationer där vi inte vill att tekniken styr, säger Hasmar.

Vad är största utmaningen?

– Det är faktiskt att alla andra trafikanter ska följa trafikregler, som att parkera som man ska. Annars är det mest för bussarna att köra rakt fram. Men vi människor är lite svåra att förutse i vissa lägen. En dator arbetar utifrån logik. Men följer omgivningen inte logiken krävs en större kapacitet.

Bussarna körde senast i dag en testrunda i Barkarby. Exakt när de sätts in i reguljär trafik är inte klart, men det ska ske under oktober månad. Projektet med de självkörande bussarna i Barkarbystaden är ett samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Nagér

... personalchef på Einride, som söker en lastbilschaufför beredd att köra fordonet vid en datorskärm inne på kontoret.

Transportarbetarens logga

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.