Foto: John Antonsson
Close
De självkörande bussarna då de trafikerade en sträcka i Stockholmsförorten Kista.
Close

De självkörande bussarna sätts in i kollektivtrafiken

Ny teknik. Nobinas självkörande bussar ska flytta norrut, från Stockholmsförorten Kista till Järfälla. Bussarna ska följa en rutt, men också plocka upp passagerare som anropar dem.

SVT Nyheter var först med att berätta att bussföretaget Nobina flyttar bussarna till området Barkarbystaden. Där ska de gå i linjetrafik för Storstockholms Lokaltrafik (SL). I testet ingår också försök med att bussar ska komma på passagerarnas anrop.

– Det här har varit tanken hela tiden. Kista var ett första steg för att komma ut på allmän väg. Men Barkarby fanns i planen. Vi ville ut i ett kollektivt nät, säger Peter Hasmar, vd för Nobina Technology.

I Kista kördes två eldrivna bussar, i Barkarby blir det tre.

– Vår tanke är att vi ska expandera och bli ännu fler fordon. Hela intentionen är att resenärerna ska kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Att du inte ska behöva äga en bil, så att vi kan minska trycket på städer och miljön, säger Hasmar.

Ska busschaufförerna oroa sig för jobben?

– Tvärtom, det vi vill göra är att fler personer får tillgång till ännu mer kollektivtrafik. Att de som har ett par kilometer till en tåg eller en stomlinje för bussar ska kunna ta en självkörande buss dit. Vi tror och hoppas att fler kommer att välja att åka kollektivt, då behöver stomlinjerna expandera och med det behövs mera förare. Det kommer att dröja lång tid innan de stora bussarna är självkörande. Vi kommer få jobba hårdare med att anställa ännu fler.

Fordonen ska följa en virtuell räls, med hjälp av sensorer och gps ska bussen inte avvika mer än ett par centimeter från den förinställda banan. I Kista gick bussarna först tolv kilometer i timmen, för att i slutet av testperioden köra 15 kilometer i timmen på vissa sträckor. Tanken är att bussarna ska kunna köra 15 kilometer i timmen hela rutten i Barkarby.

Om det är något som inte fungerar, eller kräver en mänsklig hand, finns det värdar med på bussarna.

– Vi har värdar av två skäl. Det första är rent legalt. Vi behöver en person som är ansvarig. Sedan finns det vissa situationer där vi inte vill att tekniken styr, säger Hasmar.

Vad är största utmaningen?

– Det är faktiskt att alla andra trafikanter ska följa trafikregler, som att parkera som man ska. Annars är det mest för bussarna att köra rakt fram. Men vi människor är lite svåra att förutse i vissa lägen. En dator arbetar utifrån logik. Men följer omgivningen inte logiken krävs en större kapacitet.

Bussarna körde senast i dag en testrunda i Barkarby. Exakt när de sätts in i reguljär trafik är inte klart, men det ska ske under oktober månad. Projektet med de självkörande bussarna i Barkarbystaden är ett samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Transportarbetarens logga

Busschaufför åtalas efter Svegolyckan

Dödsolycka. Vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Med de misstankarna mot sig har chauffören som körde olycksbussen i Sveg åtalats. Om domstolen fäller honom kan straffet bli fängelse.

Transportarbetarens logga

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.