Bild från omslaget på Sideveje i dansk transport, rapporten om östchaufförerna i Danmark.
Close
Från omslaget på Sideveje i dansk transport, rapporten om östchaufförerna i Danmark.
Close

De lever i lastbilen – hårda siffror från Danmark

Medelinkomsten ligger under 14 000 kronor, allt inräknat. De allra flesta bor nästan jämt i lastbilen. Många pressas till att bryta mot lagar och regler. Uppgifterna kommer direkt från östchaufförer som kör lastbil i Danmark.

– Jag är inte förvånad, säger Jan Villadsen, ordförande i facket 3F Transport. Men nu har vi bevis på den sociala dumpning som pågår i Danmark – och kan påverka både politikerna i stortinget och i EU.

I Danmark har facket och arbetsgivarna tillsammans tagit reda på vilka förhållanden de utländska chaufförerna jobbar och lever under. Med hjälp av undersökningsföretaget COWI har de ställt frågor till 225 rumänska, bulgariska och makedonska lastbilsförare.

Resultatet är svart på vitt vad som gäller för chaufförerna som kör i Danmark:

Den typiska månadsinkomsten är ungefär en tredjedel av vad danska, svenska och tyska chaufförer tjänar. De allra flesta av östchaufförerna tjänar mellan 1 100 och 1 900 euro. Genomsnittet ligger på 1 500 euro (strax under 14 000 svenska kronor). I den summan ingår allt: lön, traktamente, tillägg.

12 procent av chaufförerna svarar att deras arbetsgivare har sin bas i Danmark. Ännu fler, 27 procent, berättar att de får sina instruktioner från Danmark. Ingen enda betalar skatt i Danmark.

Och de allra flesta bor i sin lastbilshytt den största delen av tiden. De kör mest i Danmark, Sverige och Tyskland. Ingen av chaufförerna jobbar över huvud taget i sitt eget hemland.

Inte heller arbetsgivarnas Erik Østergaard, direktör på DTL, blev förvånad:

DTL
DTL,blev förvånad:
– Vi har i åtminstone fyra år försökt uppmärksamma att det är som i vilda västen på Europas vägar, säger han. Chaufförer lever under usla villkor och företag med schysta villkor konkurreras ut. Vi accepterar inte att Europa har två parallella arbetsmarknader.

Han konstaterar att facket och arbetsgivarna i Danmark har ett gemensamt intresse att politiker i landet och i EU agerar. Därför kändes det helt naturligt att låta göra undersökningen tillsammans med 3F.

– Vi har ju varit ute på parkeringsplatserna många gånger och pratat med chaufförer, berättar fackets Jan Villadsen. Därför vet vi sedan tidigare att de arbetar under ovärdiga villkor. Vi samarbetar också med chaufförsfacken i Rumänien och Bulgarien, och hjälper dem att rekrytera medlemmar.

Så även om förhållandena inte kom som någon nyhet för honom eller 3F eller arbetsgivarna räknar han med att den nya, oberoende undersökningen går att använda på ett effektivare sätt:

– Vi har skickat den till tranportpolitikerna i det danska parlamentet, säger Jan Villadsen. Och i nästa vecka kommer frågan att diskuteras i folketinget.

Nästa steg är möten med transportfackens organisationer på europanivå och globalt (ETF och ITF).

Den danska EU-parlamentarikern Ole Christensen (S), som tidigare rest frågan om oschysta villkor på vägarna, har också fått dokumentet som visar hur chaufförerna lever. Hans ambition är att EU-kommissionen på allvar ska ta till sig hur arbetsvillkoren verkligen är. Och att den kunskapen ska användas i det omfattande vägpaket som enligt nuvarande planer ska presenteras i slutet av året. Där håller Jan Villadsen med:

– EU-kommissionen ska se till att reglerna efterlevs och att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.