Bild från omslaget på Sideveje i dansk transport, rapporten om östchaufförerna i Danmark.
Close
Från omslaget på Sideveje i dansk transport, rapporten om östchaufförerna i Danmark.
Close

De lever i lastbilen – hårda siffror från Danmark

Medelinkomsten ligger under 14 000 kronor, allt inräknat. De allra flesta bor nästan jämt i lastbilen. Många pressas till att bryta mot lagar och regler. Uppgifterna kommer direkt från östchaufförer som kör lastbil i Danmark.

– Jag är inte förvånad, säger Jan Villadsen, ordförande i facket 3F Transport. Men nu har vi bevis på den sociala dumpning som pågår i Danmark – och kan påverka både politikerna i stortinget och i EU.

I Danmark har facket och arbetsgivarna tillsammans tagit reda på vilka förhållanden de utländska chaufförerna jobbar och lever under. Med hjälp av undersökningsföretaget COWI har de ställt frågor till 225 rumänska, bulgariska och makedonska lastbilsförare.

Resultatet är svart på vitt vad som gäller för chaufförerna som kör i Danmark:

Den typiska månadsinkomsten är ungefär en tredjedel av vad danska, svenska och tyska chaufförer tjänar. De allra flesta av östchaufförerna tjänar mellan 1 100 och 1 900 euro. Genomsnittet ligger på 1 500 euro (strax under 14 000 svenska kronor). I den summan ingår allt: lön, traktamente, tillägg.

12 procent av chaufförerna svarar att deras arbetsgivare har sin bas i Danmark. Ännu fler, 27 procent, berättar att de får sina instruktioner från Danmark. Ingen enda betalar skatt i Danmark.

Och de allra flesta bor i sin lastbilshytt den största delen av tiden. De kör mest i Danmark, Sverige och Tyskland. Ingen av chaufförerna jobbar över huvud taget i sitt eget hemland.

Inte heller arbetsgivarnas Erik Østergaard, direktör på DTL, blev förvånad:

DTL
DTL,blev förvånad:
– Vi har i åtminstone fyra år försökt uppmärksamma att det är som i vilda västen på Europas vägar, säger han. Chaufförer lever under usla villkor och företag med schysta villkor konkurreras ut. Vi accepterar inte att Europa har två parallella arbetsmarknader.

Han konstaterar att facket och arbetsgivarna i Danmark har ett gemensamt intresse att politiker i landet och i EU agerar. Därför kändes det helt naturligt att låta göra undersökningen tillsammans med 3F.

– Vi har ju varit ute på parkeringsplatserna många gånger och pratat med chaufförer, berättar fackets Jan Villadsen. Därför vet vi sedan tidigare att de arbetar under ovärdiga villkor. Vi samarbetar också med chaufförsfacken i Rumänien och Bulgarien, och hjälper dem att rekrytera medlemmar.

Så även om förhållandena inte kom som någon nyhet för honom eller 3F eller arbetsgivarna räknar han med att den nya, oberoende undersökningen går att använda på ett effektivare sätt:

– Vi har skickat den till tranportpolitikerna i det danska parlamentet, säger Jan Villadsen. Och i nästa vecka kommer frågan att diskuteras i folketinget.

Nästa steg är möten med transportfackens organisationer på europanivå och globalt (ETF och ITF).

Den danska EU-parlamentarikern Ole Christensen (S), som tidigare rest frågan om oschysta villkor på vägarna, har också fått dokumentet som visar hur chaufförerna lever. Hans ambition är att EU-kommissionen på allvar ska ta till sig hur arbetsvillkoren verkligen är. Och att den kunskapen ska användas i det omfattande vägpaket som enligt nuvarande planer ska presenteras i slutet av året. Där håller Jan Villadsen med:

– EU-kommissionen ska se till att reglerna efterlevs och att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.