Gruppbild med: Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close
Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close

De har svaret på dina frågor

När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.

I går, måndag, invigde Transport en uppgraderad variant av Transport på direkten (TPD). Tjänsten har funnits i åtta år och inneburit att omkring 120 lokalombudsmän, kontorister och regionala skyddsombud turats om att bemanna en telefonjour.

Nu byggs systemet om. Elva personer, plus två arbetsledare, har rekryterats för att besvara telefonfrågorna. Ulf Persson, till vardags regional ombudsman i förbundet, är tillförordad chef för TPD-verksamheten:

– Med fast personal kan vi satsa på utbildning och få ett expertgäng som hanterar alla frågor på ett likartat sätt. En stor fördel är också att våra lokalombudsmän och regionala skyddsombud frigörs och får mer tid för sina vanliga arbetsuppgifter.

Ulf Persson beskriver en verksamhet som är tänkt att bli snabb och effektiv. Den som har frågor kring kollektivavtal, försäkringar eller arbetsrätt behöver bara ringa förbundets gamla växelnummer, 010-480 30 00, så hamnar man automatiskt hos TPD.

– Enklare frågor om till exempel semesterregler klarar vi av på en gång, förklarar Ulf Persson. Är det mer komplicerade saker, som förhandlingsärenden, kopplar vi vidare till den ansvariga ombudsmannen.

– Men vi släpper inte bara uppringaren. Blir det inget svar hos ombudsmannen tar vi tillbaka samtalet och ser till att ärendet registreras och att personen blir kontaktad senare. Ingen ska köra fast i en upptaget-ton eller telefonsvarare när man ringer Transports TPD.

Telefonjouren får också ansvar för mejlfrågorna som kommer till förbundet.

I dagens TPD-system är det vanligt att även arbetsgivare ringer och vill ha upplysningar om avtalsregler och lagbestämmelser. Ulf Persson utgår från att de förfrågningarna kommer att fortsätta.

Många samtal kommer också från arbetstagare som inte är med i facket.

– Dem kommer vi förstås att försöka värva. Vi ska försöka få dem att inse hur viktigt är med ett starkt fack med hög organisationsgrad. Den som går med i Transport får hjälp direkt. Andra förbund har värvat tusentals nya medlemmar på det här sättet, säger Ulf Persson.

Inledningsvis fanns planer på att all TPD-personal skulle sitta på en eller två orter. Nu blir verksamheten mer spridd. Tre TPD-telefonister och två arbetsledare stationeras i Stockholm. Övriga åtta hamnar på avdelningar runt om i landet.

Parallellt med TPD har Transport en enhet som kallas medlemsservice. Där har personalen som huvuduppgift att kontakta medlemmar som anmält att de vill lämna förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.