Gruppbild med: Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close
Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close

De har svaret på dina frågor

När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.

I går, måndag, invigde Transport en uppgraderad variant av Transport på direkten (TPD). Tjänsten har funnits i åtta år och inneburit att omkring 120 lokalombudsmän, kontorister och regionala skyddsombud turats om att bemanna en telefonjour.

Nu byggs systemet om. Elva personer, plus två arbetsledare, har rekryterats för att besvara telefonfrågorna. Ulf Persson, till vardags regional ombudsman i förbundet, är tillförordad chef för TPD-verksamheten:

– Med fast personal kan vi satsa på utbildning och få ett expertgäng som hanterar alla frågor på ett likartat sätt. En stor fördel är också att våra lokalombudsmän och regionala skyddsombud frigörs och får mer tid för sina vanliga arbetsuppgifter.

Ulf Persson beskriver en verksamhet som är tänkt att bli snabb och effektiv. Den som har frågor kring kollektivavtal, försäkringar eller arbetsrätt behöver bara ringa förbundets gamla växelnummer, 010-480 30 00, så hamnar man automatiskt hos TPD.

– Enklare frågor om till exempel semesterregler klarar vi av på en gång, förklarar Ulf Persson. Är det mer komplicerade saker, som förhandlingsärenden, kopplar vi vidare till den ansvariga ombudsmannen.

– Men vi släpper inte bara uppringaren. Blir det inget svar hos ombudsmannen tar vi tillbaka samtalet och ser till att ärendet registreras och att personen blir kontaktad senare. Ingen ska köra fast i en upptaget-ton eller telefonsvarare när man ringer Transports TPD.

Telefonjouren får också ansvar för mejlfrågorna som kommer till förbundet.

I dagens TPD-system är det vanligt att även arbetsgivare ringer och vill ha upplysningar om avtalsregler och lagbestämmelser. Ulf Persson utgår från att de förfrågningarna kommer att fortsätta.

Många samtal kommer också från arbetstagare som inte är med i facket.

– Dem kommer vi förstås att försöka värva. Vi ska försöka få dem att inse hur viktigt är med ett starkt fack med hög organisationsgrad. Den som går med i Transport får hjälp direkt. Andra förbund har värvat tusentals nya medlemmar på det här sättet, säger Ulf Persson.

Inledningsvis fanns planer på att all TPD-personal skulle sitta på en eller två orter. Nu blir verksamheten mer spridd. Tre TPD-telefonister och två arbetsledare stationeras i Stockholm. Övriga åtta hamnar på avdelningar runt om i landet.

Parallellt med TPD har Transport en enhet som kallas medlemsservice. Där har personalen som huvuduppgift att kontakta medlemmar som anmält att de vill lämna förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.