De har stannat – i ett år

I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.

– Folk lyssnar på oss, säger Johan Kullgren, åkare i Jönköping och en av de mest aktiva i Här stannar Sverige. Vi har fått väldigt god kontakt med politiker, polisen och andra myndigheter, även nere i Bryssel har de tagit oss seriöst.

Här stannar Sverige startade som en protest mot den tingsrättsdom som friade en makedonsk chaufför som kört utan giltigt körkort.

Med hjälp av Facebook mobiliserades tusentals chaufförer som stannade sina fordon klockan tolv på dagen den 24 november förra året. Klockan tolv samma natt stannade de igen. Sedan fortsatte proteststoppen och kulminerade i två karavaner av tunga fordon som rullade på olika platser i landet.

– Nu kanske inte så många stannar, åtminstone inte varje dag, säger Johan Kullgren. Men det gör oss ändå väldigt starka att så många olika vill samma sak. Vi är chaufförer, åkare, folk från Transport.

Den makedonske chauffören har fått sin dom ändrad av hovrätten.  Han dömdes i oktober till en månads fängelse – ett straff som direkt omvandlades till villkorlig dom och böter eftersom han tidigare är ostraffad och inte anses löpa någon större risk att upprepa sitt brott. Han ska betala 3 000 kronor till svenska staten för försvarskostnader plus 500 till brottsofferfonden.

Men Här stannar Sverige har definitivt inte hejdat sina protester av den anledningen. Rörelsen fortsätter sin lobbyverksamhet för lika villkor på vägarna. Mot konkurrens från åkerier som ger sina chaufförer villkor långt från svenska kollektivavtal. Mot fuskande företag. Och för den svenska polisens tunga grupper.

– Vi är fruktansvärt kritiska till att det dras ner på trafikpoliserna, säger Johan Kullgren.

Fortfarande är en bit över 17 000 personer med i Facebookgruppen Här stannar Sverige. Där mobiliseras nu inför den 19 december.

Då blir det väldigt mycket folk som stannar, tror Freddy Welle, chaufför och ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

– Folk är irriterade på situationen, säger han. Det brinner överallt.

På familjeåkeriet i Habo finns Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, som också planerar att stanna den 19 december.

– Jag fortsätter att jobba med Här stannar Sverige, säger hon. Och jag stannar till en daglig kvart också när tillfälle ges.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).