De har stannat – i ett år

I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.

– Folk lyssnar på oss, säger Johan Kullgren, åkare i Jönköping och en av de mest aktiva i Här stannar Sverige. Vi har fått väldigt god kontakt med politiker, polisen och andra myndigheter, även nere i Bryssel har de tagit oss seriöst.

Här stannar Sverige startade som en protest mot den tingsrättsdom som friade en makedonsk chaufför som kört utan giltigt körkort.

Med hjälp av Facebook mobiliserades tusentals chaufförer som stannade sina fordon klockan tolv på dagen den 24 november förra året. Klockan tolv samma natt stannade de igen. Sedan fortsatte proteststoppen och kulminerade i två karavaner av tunga fordon som rullade på olika platser i landet.

– Nu kanske inte så många stannar, åtminstone inte varje dag, säger Johan Kullgren. Men det gör oss ändå väldigt starka att så många olika vill samma sak. Vi är chaufförer, åkare, folk från Transport.

Den makedonske chauffören har fått sin dom ändrad av hovrätten.  Han dömdes i oktober till en månads fängelse – ett straff som direkt omvandlades till villkorlig dom och böter eftersom han tidigare är ostraffad och inte anses löpa någon större risk att upprepa sitt brott. Han ska betala 3 000 kronor till svenska staten för försvarskostnader plus 500 till brottsofferfonden.

Men Här stannar Sverige har definitivt inte hejdat sina protester av den anledningen. Rörelsen fortsätter sin lobbyverksamhet för lika villkor på vägarna. Mot konkurrens från åkerier som ger sina chaufförer villkor långt från svenska kollektivavtal. Mot fuskande företag. Och för den svenska polisens tunga grupper.

– Vi är fruktansvärt kritiska till att det dras ner på trafikpoliserna, säger Johan Kullgren.

Fortfarande är en bit över 17 000 personer med i Facebookgruppen Här stannar Sverige. Där mobiliseras nu inför den 19 december.

Då blir det väldigt mycket folk som stannar, tror Freddy Welle, chaufför och ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

– Folk är irriterade på situationen, säger han. Det brinner överallt.

På familjeåkeriet i Habo finns Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, som också planerar att stanna den 19 december.

– Jag fortsätter att jobba med Här stannar Sverige, säger hon. Och jag stannar till en daglig kvart också när tillfälle ges.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.