De är nominerade till vu

Kongressen. Här är en kort presentation av de sju personer som i skrivande stund är nominerade till olika poster i förbundets verkställande utskott.

Markus Pettersson

Markus Pettersson

Tillförordnad ordförande, förbundssekreterare.

Ålder: 38.

Bor: I Stockholm.

Bakgrund: Tjänsteman, utredare på Transport, valdes in i vu på kongressen 2012, tillförordnad ordförande sedan i mars i år.

Nominerad till: Förbundsordförande och förbundssekreterare.

Tommy Wreeth Tommy Wreeth

Förbundskassör.

Ålder: 51.

Bor: I Örebro, i Stockholm i veckorna.

Bakgrund: Terminalarbetare, lokalombudsman i Örebro, central ombudsman, valdes in i vu 2009.

Nominerad till: Förbundsordförande, förbundskassör och avtalssekreterare.

Marcel CarlstedtMarcel Carlstedt

Förbundsjurist.

Ålder: 51.

Bor: I Katrineholm.

Bakgrund: Jurist, utredare på Transport, försäkringsansvarig på förbundet, central ombudsman med ansvar för stuveri och tidningsbud. Är nu förbundsjurist, biträdande chef för förhandlingsavdelningen samt ledamot i Arbetsdomstolen.

Nominerad till: Förbundssekreterare och avtalssekreterare.

Matts Haglund-Matts Haglund

Organisationssekreterare.

Ålder: 48.

Bor: I Järfälla.

Bakgrund:  Väktare, lokalombudsman i Stockholm, central ombudsman. Blev organisationssekreterare 2012.

Nominerad till: Förbundsordförande, förbundssekreterare, förbundskassör och avtalssekreterare.

Lars Mikaelsson Lars Mikaelsson

Central ombudsman.

Ålder: 50.

Bor: I Ånge, i Stockholm i veckorna.

Bakgrund: Timmerbilschaufför, lokalombudsman i Sundsvall, central ombudsman sedan 2015.

Nominerad till: Förbundssekreterare, förbundskassör och avtalssekreterare.

Anna Ryding

Lokalombudsman i Västerås.

Ålder: 53.

Bor: I Västerås.

Bakgrund: Jobbat med det mesta inom bevakning, ombudsman sedan 17 år tillbaka.

Nominerad till: Förbundskassör.

Ulf Persson Ulf Persson

Lokalombudsman i Dalarna.

Ålder: 50.

Bor: I Stockholm.

Bakgrund: Tankbilschaufför, lokalombudsman i Dalarna, central ombudsman, administrativ chef för Transport på direkten, sedan mars i år tillbaka som ombudsman i avdelning 88.

Nominerad till: Förbundssekreterare och avtalssekreterare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.