De är nominerade till vu

Kongressen. Här är en kort presentation av de sju personer som i skrivande stund är nominerade till olika poster i förbundets verkställande utskott.

Markus Pettersson

Markus Pettersson

Tillförordnad ordförande, förbundssekreterare.

Ålder: 38.

Bor: I Stockholm.

Bakgrund: Tjänsteman, utredare på Transport, valdes in i vu på kongressen 2012, tillförordnad ordförande sedan i mars i år.

Nominerad till: Förbundsordförande och förbundssekreterare.

Tommy Wreeth Tommy Wreeth

Förbundskassör.

Ålder: 51.

Bor: I Örebro, i Stockholm i veckorna.

Bakgrund: Terminalarbetare, lokalombudsman i Örebro, central ombudsman, valdes in i vu 2009.

Nominerad till: Förbundsordförande, förbundskassör och avtalssekreterare.

Marcel CarlstedtMarcel Carlstedt

Förbundsjurist.

Ålder: 51.

Bor: I Katrineholm.

Bakgrund: Jurist, utredare på Transport, försäkringsansvarig på förbundet, central ombudsman med ansvar för stuveri och tidningsbud. Är nu förbundsjurist, biträdande chef för förhandlingsavdelningen samt ledamot i Arbetsdomstolen.

Nominerad till: Förbundssekreterare och avtalssekreterare.

Matts Haglund-Matts Haglund

Organisationssekreterare.

Ålder: 48.

Bor: I Järfälla.

Bakgrund:  Väktare, lokalombudsman i Stockholm, central ombudsman. Blev organisationssekreterare 2012.

Nominerad till: Förbundsordförande, förbundssekreterare, förbundskassör och avtalssekreterare.

Lars Mikaelsson Lars Mikaelsson

Central ombudsman.

Ålder: 50.

Bor: I Ånge, i Stockholm i veckorna.

Bakgrund: Timmerbilschaufför, lokalombudsman i Sundsvall, central ombudsman sedan 2015.

Nominerad till: Förbundssekreterare, förbundskassör och avtalssekreterare.

Anna Ryding

Lokalombudsman i Västerås.

Ålder: 53.

Bor: I Västerås.

Bakgrund: Jobbat med det mesta inom bevakning, ombudsman sedan 17 år tillbaka.

Nominerad till: Förbundskassör.

Ulf Persson Ulf Persson

Lokalombudsman i Dalarna.

Ålder: 50.

Bor: I Stockholm.

Bakgrund: Tankbilschaufför, lokalombudsman i Dalarna, central ombudsman, administrativ chef för Transport på direkten, sedan mars i år tillbaka som ombudsman i avdelning 88.

Nominerad till: Förbundssekreterare och avtalssekreterare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.