David hinner se skärgården i dagsljus

Att arbeta som tidningsbud är inte bara ett nattarbete. En del distributionsföretag har extraprodukter som delas ut på dagen. Varje onsdag distribuerar till exempel David Angsberg ut Torslandatidningen till över 700 hushåll på Hönö och Öckerö, i Göteborgs norra skärgård.Uppdaterad version.

På en snövit parkering på Öckerö, tio minuters färjetur från fastlandet, står tre nya firmabilar parkerade. De är märkta med företagsnamnet, VTD, Västsvensk tidningsdistribution, men har inte börjat användas ännu.

– Vad alla vi här ute tänker på är att vi inte vill köra med våra egna fordon, som vi har gjort hittills. Men nu håller det på att ändras, säger David Angsberg, medan han skrapar bort ett tunt snölager från vindrutan.

Han har delat ut tidningar sedan förra våren. I somras gjorde han det sju dagar i veckan. På söndagarna körde han till och med dubbla rundor eftersom det saknades folk. Men nu är det lördag natt och onsdag dag som gäller.

Innan turen kan börja fyller David i körjournalen och skickar sedan i väg ett sms till chefen om att turen är i gång. Särskilt viktigt är meddelandet vid dagturerna eftersom buden får sköta utdelningen vilken tid på dagen de vill. Så länge tidningarna ligger i lådorna senast klockan fyra på eftermiddagen.

Själv brukar David klara av det på morgonen för att få resten av dagen fri till annat.

Vid upphämtningsstället lassar han in tidningarna på en träkonstruktion där förarsätet finns på vanliga bilar. Han sprättar upp de vita plastbanden som håller ihop buntarna och arrangerar tidningarna.

Trots att det inte är första gången som David kör en högerstyrd bil blir det till att tänka lite extra. Rundan måste anpassas för att fungera från det motsatta hållet än vad David är van vid. Fast det blir inte särskilt svårt för David, som är född och uppvuxen på Hönö. Han känner till både gatorna och många av dem som bor på ön.

Under några år bodde han och pluggade i Linköping.

– Men västkusten drog mig tillbaka, säger han.

David arbetar snabbt och smidigt och gör några tidningar redo med den ena handen medan han kör mot nästa låda. Sedan är det bara att skicka över tidningen till andra handen och köra ner den, ibland halvvägs lutande ut genom rutan.

– Det är lite knöligt att ha bilbältet på sig. Men bilen låter om man försöker strunta i det, konstaterar han.

I vanliga fall brukar han låna en bil från sin pappa eller bror, alternativt cykla eller åka moped.

– Det är bra att vi får firmabilar nu, det kostar så mycket med egen. Med tanke på hur bilen slits av att köra så här blir det dyrare än vad man får i ersättning.

Men det finns fördelar med att cykla också. På flera gator är det så trångt och bökigt att komma åt att det är lättare med cykel eller moped.

– Det finns två områden där jag brukar gå runt med tidningarna. Det ena därför att jag inte får köra med bilen där, då klagar de. Det andra för att det är för trångt och brukar stå många bilar parkerade, säger David.

Så här på dagen är det åtminstone färre parkerade fordon att väja för än på natten. Samtidigt är det mer trafik och fler människor ute och rör på sig. David hejar på folk både här och där medan tidning efter tidning försvinner från träplattan.

Vid ett bostadsområde stannar David upp och pekar tvärs över vattnet, mot grannön. Den klippiga ö som syns på andra sidan är Grötö.

Under vintern har ön blivit känd eftersom tv-serien ”Mia på Grötö” spelades in där i somras.

Som man kan tänka sig på en ö är det mycket som kretsar kring just vattnet. Trots att många har egen båt är de flesta beroende av bilfärjan som går till och från fastlandet.

Efter omkring fyra timmar har David delat ut tidningen till hela distriktet. Det sista han gör är att lämna överblivet skräp i sorteringscontainrarna, parkera bilen, fylla i körjournalen och meddela chefen att allt är klart.

– Det här är några timmar då det är gött att vara lite själv. Jag hinner tänka igenom mitt företagande, få lite egentid och lyssna på musik, säger han.

Nu kan David Angsberg åka hem och ta tag i sina andra jobb. Förutom tidningsdistributionen är han teamledare i ett telekombolag och driver dessutom sitt eget snickeri.

Målet är att så småningom kunna leva på det egna företagandet. Men än så länge är tidningsutdelningen en god bisysselsättning.

– Jag tycker att det här är ett bra extrajobb, särskilt att köra på dagen. Jag gillade även att jobba på natten, som jag gjorde i somras, men jag vill inte göra det på heltid, året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.