David hinner se skärgården i dagsljus

Att arbeta som tidningsbud är inte bara ett nattarbete. En del distributionsföretag har extraprodukter som delas ut på dagen. Varje onsdag distribuerar till exempel David Angsberg ut Torslandatidningen till över 700 hushåll på Hönö och Öckerö, i Göteborgs norra skärgård.Uppdaterad version.

På en snövit parkering på Öckerö, tio minuters färjetur från fastlandet, står tre nya firmabilar parkerade. De är märkta med företagsnamnet, VTD, Västsvensk tidningsdistribution, men har inte börjat användas ännu.

– Vad alla vi här ute tänker på är att vi inte vill köra med våra egna fordon, som vi har gjort hittills. Men nu håller det på att ändras, säger David Angsberg, medan han skrapar bort ett tunt snölager från vindrutan.

Han har delat ut tidningar sedan förra våren. I somras gjorde han det sju dagar i veckan. På söndagarna körde han till och med dubbla rundor eftersom det saknades folk. Men nu är det lördag natt och onsdag dag som gäller.

Innan turen kan börja fyller David i körjournalen och skickar sedan i väg ett sms till chefen om att turen är i gång. Särskilt viktigt är meddelandet vid dagturerna eftersom buden får sköta utdelningen vilken tid på dagen de vill. Så länge tidningarna ligger i lådorna senast klockan fyra på eftermiddagen.

Själv brukar David klara av det på morgonen för att få resten av dagen fri till annat.

Vid upphämtningsstället lassar han in tidningarna på en träkonstruktion där förarsätet finns på vanliga bilar. Han sprättar upp de vita plastbanden som håller ihop buntarna och arrangerar tidningarna.

Trots att det inte är första gången som David kör en högerstyrd bil blir det till att tänka lite extra. Rundan måste anpassas för att fungera från det motsatta hållet än vad David är van vid. Fast det blir inte särskilt svårt för David, som är född och uppvuxen på Hönö. Han känner till både gatorna och många av dem som bor på ön.

Under några år bodde han och pluggade i Linköping.

– Men västkusten drog mig tillbaka, säger han.

David arbetar snabbt och smidigt och gör några tidningar redo med den ena handen medan han kör mot nästa låda. Sedan är det bara att skicka över tidningen till andra handen och köra ner den, ibland halvvägs lutande ut genom rutan.

– Det är lite knöligt att ha bilbältet på sig. Men bilen låter om man försöker strunta i det, konstaterar han.

I vanliga fall brukar han låna en bil från sin pappa eller bror, alternativt cykla eller åka moped.

– Det är bra att vi får firmabilar nu, det kostar så mycket med egen. Med tanke på hur bilen slits av att köra så här blir det dyrare än vad man får i ersättning.

Men det finns fördelar med att cykla också. På flera gator är det så trångt och bökigt att komma åt att det är lättare med cykel eller moped.

– Det finns två områden där jag brukar gå runt med tidningarna. Det ena därför att jag inte får köra med bilen där, då klagar de. Det andra för att det är för trångt och brukar stå många bilar parkerade, säger David.

Så här på dagen är det åtminstone färre parkerade fordon att väja för än på natten. Samtidigt är det mer trafik och fler människor ute och rör på sig. David hejar på folk både här och där medan tidning efter tidning försvinner från träplattan.

Vid ett bostadsområde stannar David upp och pekar tvärs över vattnet, mot grannön. Den klippiga ö som syns på andra sidan är Grötö.

Under vintern har ön blivit känd eftersom tv-serien ”Mia på Grötö” spelades in där i somras.

Som man kan tänka sig på en ö är det mycket som kretsar kring just vattnet. Trots att många har egen båt är de flesta beroende av bilfärjan som går till och från fastlandet.

Efter omkring fyra timmar har David delat ut tidningen till hela distriktet. Det sista han gör är att lämna överblivet skräp i sorteringscontainrarna, parkera bilen, fylla i körjournalen och meddela chefen att allt är klart.

– Det här är några timmar då det är gött att vara lite själv. Jag hinner tänka igenom mitt företagande, få lite egentid och lyssna på musik, säger han.

Nu kan David Angsberg åka hem och ta tag i sina andra jobb. Förutom tidningsdistributionen är han teamledare i ett telekombolag och driver dessutom sitt eget snickeri.

Målet är att så småningom kunna leva på det egna företagandet. Men än så länge är tidningsutdelningen en god bisysselsättning.

– Jag tycker att det här är ett bra extrajobb, särskilt att köra på dagen. Jag gillade även att jobba på natten, som jag gjorde i somras, men jag vill inte göra det på heltid, året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.