David hinner se skärgården i dagsljus

Att arbeta som tidningsbud är inte bara ett nattarbete. En del distributionsföretag har extraprodukter som delas ut på dagen. Varje onsdag distribuerar till exempel David Angsberg ut Torslandatidningen till över 700 hushåll på Hönö och Öckerö, i Göteborgs norra skärgård.Uppdaterad version.

På en snövit parkering på Öckerö, tio minuters färjetur från fastlandet, står tre nya firmabilar parkerade. De är märkta med företagsnamnet, VTD, Västsvensk tidningsdistribution, men har inte börjat användas ännu.

– Vad alla vi här ute tänker på är att vi inte vill köra med våra egna fordon, som vi har gjort hittills. Men nu håller det på att ändras, säger David Angsberg, medan han skrapar bort ett tunt snölager från vindrutan.

Han har delat ut tidningar sedan förra våren. I somras gjorde han det sju dagar i veckan. På söndagarna körde han till och med dubbla rundor eftersom det saknades folk. Men nu är det lördag natt och onsdag dag som gäller.

Innan turen kan börja fyller David i körjournalen och skickar sedan i väg ett sms till chefen om att turen är i gång. Särskilt viktigt är meddelandet vid dagturerna eftersom buden får sköta utdelningen vilken tid på dagen de vill. Så länge tidningarna ligger i lådorna senast klockan fyra på eftermiddagen.

Själv brukar David klara av det på morgonen för att få resten av dagen fri till annat.

Vid upphämtningsstället lassar han in tidningarna på en träkonstruktion där förarsätet finns på vanliga bilar. Han sprättar upp de vita plastbanden som håller ihop buntarna och arrangerar tidningarna.

Trots att det inte är första gången som David kör en högerstyrd bil blir det till att tänka lite extra. Rundan måste anpassas för att fungera från det motsatta hållet än vad David är van vid. Fast det blir inte särskilt svårt för David, som är född och uppvuxen på Hönö. Han känner till både gatorna och många av dem som bor på ön.

Under några år bodde han och pluggade i Linköping.

– Men västkusten drog mig tillbaka, säger han.

David arbetar snabbt och smidigt och gör några tidningar redo med den ena handen medan han kör mot nästa låda. Sedan är det bara att skicka över tidningen till andra handen och köra ner den, ibland halvvägs lutande ut genom rutan.

– Det är lite knöligt att ha bilbältet på sig. Men bilen låter om man försöker strunta i det, konstaterar han.

I vanliga fall brukar han låna en bil från sin pappa eller bror, alternativt cykla eller åka moped.

– Det är bra att vi får firmabilar nu, det kostar så mycket med egen. Med tanke på hur bilen slits av att köra så här blir det dyrare än vad man får i ersättning.

Men det finns fördelar med att cykla också. På flera gator är det så trångt och bökigt att komma åt att det är lättare med cykel eller moped.

– Det finns två områden där jag brukar gå runt med tidningarna. Det ena därför att jag inte får köra med bilen där, då klagar de. Det andra för att det är för trångt och brukar stå många bilar parkerade, säger David.

Så här på dagen är det åtminstone färre parkerade fordon att väja för än på natten. Samtidigt är det mer trafik och fler människor ute och rör på sig. David hejar på folk både här och där medan tidning efter tidning försvinner från träplattan.

Vid ett bostadsområde stannar David upp och pekar tvärs över vattnet, mot grannön. Den klippiga ö som syns på andra sidan är Grötö.

Under vintern har ön blivit känd eftersom tv-serien ”Mia på Grötö” spelades in där i somras.

Som man kan tänka sig på en ö är det mycket som kretsar kring just vattnet. Trots att många har egen båt är de flesta beroende av bilfärjan som går till och från fastlandet.

Efter omkring fyra timmar har David delat ut tidningen till hela distriktet. Det sista han gör är att lämna överblivet skräp i sorteringscontainrarna, parkera bilen, fylla i körjournalen och meddela chefen att allt är klart.

– Det här är några timmar då det är gött att vara lite själv. Jag hinner tänka igenom mitt företagande, få lite egentid och lyssna på musik, säger han.

Nu kan David Angsberg åka hem och ta tag i sina andra jobb. Förutom tidningsdistributionen är han teamledare i ett telekombolag och driver dessutom sitt eget snickeri.

Målet är att så småningom kunna leva på det egna företagandet. Men än så länge är tidningsutdelningen en god bisysselsättning.

– Jag tycker att det här är ett bra extrajobb, särskilt att köra på dagen. Jag gillade även att jobba på natten, som jag gjorde i somras, men jag vill inte göra det på heltid, året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?