David hinner se skärgården i dagsljus

Att arbeta som tidningsbud är inte bara ett nattarbete. En del distributionsföretag har extraprodukter som delas ut på dagen. Varje onsdag distribuerar till exempel David Angsberg ut Torslandatidningen till över 700 hushåll på Hönö och Öckerö, i Göteborgs norra skärgård.Uppdaterad version.

På en snövit parkering på Öckerö, tio minuters färjetur från fastlandet, står tre nya firmabilar parkerade. De är märkta med företagsnamnet, VTD, Västsvensk tidningsdistribution, men har inte börjat användas ännu.

– Vad alla vi här ute tänker på är att vi inte vill köra med våra egna fordon, som vi har gjort hittills. Men nu håller det på att ändras, säger David Angsberg, medan han skrapar bort ett tunt snölager från vindrutan.

Han har delat ut tidningar sedan förra våren. I somras gjorde han det sju dagar i veckan. På söndagarna körde han till och med dubbla rundor eftersom det saknades folk. Men nu är det lördag natt och onsdag dag som gäller.

Innan turen kan börja fyller David i körjournalen och skickar sedan i väg ett sms till chefen om att turen är i gång. Särskilt viktigt är meddelandet vid dagturerna eftersom buden får sköta utdelningen vilken tid på dagen de vill. Så länge tidningarna ligger i lådorna senast klockan fyra på eftermiddagen.

Själv brukar David klara av det på morgonen för att få resten av dagen fri till annat.

Vid upphämtningsstället lassar han in tidningarna på en träkonstruktion där förarsätet finns på vanliga bilar. Han sprättar upp de vita plastbanden som håller ihop buntarna och arrangerar tidningarna.

Trots att det inte är första gången som David kör en högerstyrd bil blir det till att tänka lite extra. Rundan måste anpassas för att fungera från det motsatta hållet än vad David är van vid. Fast det blir inte särskilt svårt för David, som är född och uppvuxen på Hönö. Han känner till både gatorna och många av dem som bor på ön.

Under några år bodde han och pluggade i Linköping.

– Men västkusten drog mig tillbaka, säger han.

David arbetar snabbt och smidigt och gör några tidningar redo med den ena handen medan han kör mot nästa låda. Sedan är det bara att skicka över tidningen till andra handen och köra ner den, ibland halvvägs lutande ut genom rutan.

– Det är lite knöligt att ha bilbältet på sig. Men bilen låter om man försöker strunta i det, konstaterar han.

I vanliga fall brukar han låna en bil från sin pappa eller bror, alternativt cykla eller åka moped.

– Det är bra att vi får firmabilar nu, det kostar så mycket med egen. Med tanke på hur bilen slits av att köra så här blir det dyrare än vad man får i ersättning.

Men det finns fördelar med att cykla också. På flera gator är det så trångt och bökigt att komma åt att det är lättare med cykel eller moped.

– Det finns två områden där jag brukar gå runt med tidningarna. Det ena därför att jag inte får köra med bilen där, då klagar de. Det andra för att det är för trångt och brukar stå många bilar parkerade, säger David.

Så här på dagen är det åtminstone färre parkerade fordon att väja för än på natten. Samtidigt är det mer trafik och fler människor ute och rör på sig. David hejar på folk både här och där medan tidning efter tidning försvinner från träplattan.

Vid ett bostadsområde stannar David upp och pekar tvärs över vattnet, mot grannön. Den klippiga ö som syns på andra sidan är Grötö.

Under vintern har ön blivit känd eftersom tv-serien ”Mia på Grötö” spelades in där i somras.

Som man kan tänka sig på en ö är det mycket som kretsar kring just vattnet. Trots att många har egen båt är de flesta beroende av bilfärjan som går till och från fastlandet.

Efter omkring fyra timmar har David delat ut tidningen till hela distriktet. Det sista han gör är att lämna överblivet skräp i sorteringscontainrarna, parkera bilen, fylla i körjournalen och meddela chefen att allt är klart.

– Det här är några timmar då det är gött att vara lite själv. Jag hinner tänka igenom mitt företagande, få lite egentid och lyssna på musik, säger han.

Nu kan David Angsberg åka hem och ta tag i sina andra jobb. Förutom tidningsdistributionen är han teamledare i ett telekombolag och driver dessutom sitt eget snickeri.

Målet är att så småningom kunna leva på det egna företagandet. Men än så länge är tidningsutdelningen en god bisysselsättning.

– Jag tycker att det här är ett bra extrajobb, särskilt att köra på dagen. Jag gillade även att jobba på natten, som jag gjorde i somras, men jag vill inte göra det på heltid, året runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.