Debatt.

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

Tommy Wreeth har en lång och gedigen bakgrund i Transport. Han började sin bana som terminalarbetare på ASG, där hans fackliga engagemang antändes. Han har erfarenhet från fackligt arbete på arbetsplatsnivå som förhandlingsombud för sina arbetskamrater. Över tid i denna miljö växer insikten i vikten av att som ett rättesnöre i arbetet alltid ha omsorgen av det förtroende, som ges en. Att inneha förtroendet att förhandla för sina arbetskamrater på den egna arbetsplatsen inskärper också med kraft vikten av att även organiseringsarbetet fungerar.

Det är i en mylla bestående av hög organisationsgrad och engagerade arbetskamrater, som kraften hämtas till framgångar i förhandlingar. Utifrån denna gedigna grund förde Tommy Wreeths fackliga engagemang och kamraternas förtroende honom vidare som lokalombudsman i två av förbundets avdelningar, som central förhandlare på förbundet största avtalsområde fram till dagens uppdrag som förbundskassör.

I en svår och turbulent situation, där förbundet på grund av intern illojalitet har fått löpa gatlopp i medier, klev Tommy Wreeth in och övertog ansvaret för avtalsförhandlingarna och förhandlingsverksamheten både lokalt samt centralt, detta utöver sina ordinarie åligganden som förbundets kassör.

Tommy Wreeth har i realiteten tagit över merparten av det ansvar som annars åligger den kongressvalde förbundsordföranden. Som grädden på moset har han dessutom gjort det med den äran och i ödmjukt samarbete bland annat med avtalsdelegationerna på respektive avtalsområde. Tommy Wreeth har helt enkelt visat storhet i prövningens stund.

Vi har på senare tid tvingats bevittna växande meningsskiljaktigheter i organisationen rörande valbarhetshinder och en del andra frågeställningar. Under dessa omständigheter har Tommy Wreeth konsekvent eftersträvat att upprätthålla ett mått av neutralitet, och i stället verkat för att dessa frågor ska hänskjutas till och avgöras på kongressen, där de rätteligen hör hemma. Under alla sina år har Tommy Wreeth i handling satt lojaliteten mot organisationen, dess medlemmar och sina kamrater framför sina egna intressen. Det visar på en respekt för den interna demokratin och medlemmarnas vilja, som vi anser vara en mycket angelägen egenskap hos en framtida ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vi vill också säga några ord om antalet ledamöter i förbundets verkställande utskott. Fram till 1992 hade vi en kongressvald avtalssekreterare. Det visade sig vara konfliktdrivande internt i organisationen. Det vingklippte också förbundets ordförande till att i någon grad bli en nästan ceremoniell figur.

Med Tommy Wreeth som kongressvald ordförande med ansvar för bland annat kollektivavtalen behöver vi ingen kongressvald avtalssekreterare. Låt oss lära av historien i stället för att upprepa dess misstag. Låt oss vidhålla tre ledamöter i förbundets vu.

När vi väger samman allt det ovannämnda är det vår fasta övertygelse att den bästa framtiden för våra medlemmar och Svenska Transportarbetarförbundet bygger vi med tre ledamöter i förbundets vu, där Tommy Wreeth står i spetsen som förbundets ordförande.

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 1

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 2

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 6

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 7

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 11

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 12

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 14

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 18

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 16

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 20

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 26

(som ledamot i valberedningen deltog Olov Wiklund varken i diskussionen eller i beslutet)

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 55

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 88

(som ledamot i valberedningen deltog Kent Christensen varken i diskussionen eller i beslutet)

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

David Ericssons senaste krönikor

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.