Debatt.

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

Tommy Wreeth har en lång och gedigen bakgrund i Transport. Han började sin bana som terminalarbetare på ASG, där hans fackliga engagemang antändes. Han har erfarenhet från fackligt arbete på arbetsplatsnivå som förhandlingsombud för sina arbetskamrater. Över tid i denna miljö växer insikten i vikten av att som ett rättesnöre i arbetet alltid ha omsorgen av det förtroende, som ges en. Att inneha förtroendet att förhandla för sina arbetskamrater på den egna arbetsplatsen inskärper också med kraft vikten av att även organiseringsarbetet fungerar.

Det är i en mylla bestående av hög organisationsgrad och engagerade arbetskamrater, som kraften hämtas till framgångar i förhandlingar. Utifrån denna gedigna grund förde Tommy Wreeths fackliga engagemang och kamraternas förtroende honom vidare som lokalombudsman i två av förbundets avdelningar, som central förhandlare på förbundet största avtalsområde fram till dagens uppdrag som förbundskassör.

I en svår och turbulent situation, där förbundet på grund av intern illojalitet har fått löpa gatlopp i medier, klev Tommy Wreeth in och övertog ansvaret för avtalsförhandlingarna och förhandlingsverksamheten både lokalt samt centralt, detta utöver sina ordinarie åligganden som förbundets kassör.

Tommy Wreeth har i realiteten tagit över merparten av det ansvar som annars åligger den kongressvalde förbundsordföranden. Som grädden på moset har han dessutom gjort det med den äran och i ödmjukt samarbete bland annat med avtalsdelegationerna på respektive avtalsområde. Tommy Wreeth har helt enkelt visat storhet i prövningens stund.

Vi har på senare tid tvingats bevittna växande meningsskiljaktigheter i organisationen rörande valbarhetshinder och en del andra frågeställningar. Under dessa omständigheter har Tommy Wreeth konsekvent eftersträvat att upprätthålla ett mått av neutralitet, och i stället verkat för att dessa frågor ska hänskjutas till och avgöras på kongressen, där de rätteligen hör hemma. Under alla sina år har Tommy Wreeth i handling satt lojaliteten mot organisationen, dess medlemmar och sina kamrater framför sina egna intressen. Det visar på en respekt för den interna demokratin och medlemmarnas vilja, som vi anser vara en mycket angelägen egenskap hos en framtida ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vi vill också säga några ord om antalet ledamöter i förbundets verkställande utskott. Fram till 1992 hade vi en kongressvald avtalssekreterare. Det visade sig vara konfliktdrivande internt i organisationen. Det vingklippte också förbundets ordförande till att i någon grad bli en nästan ceremoniell figur.

Med Tommy Wreeth som kongressvald ordförande med ansvar för bland annat kollektivavtalen behöver vi ingen kongressvald avtalssekreterare. Låt oss lära av historien i stället för att upprepa dess misstag. Låt oss vidhålla tre ledamöter i förbundets vu.

När vi väger samman allt det ovannämnda är det vår fasta övertygelse att den bästa framtiden för våra medlemmar och Svenska Transportarbetarförbundet bygger vi med tre ledamöter i förbundets vu, där Tommy Wreeth står i spetsen som förbundets ordförande.

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 1

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 2

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 6

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 7

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 11

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 12

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 14

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 18

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 16

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 20

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 26

(som ledamot i valberedningen deltog Olov Wiklund varken i diskussionen eller i beslutet)

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 55

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 88

(som ledamot i valberedningen deltog Kent Christensen varken i diskussionen eller i beslutet)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

2019 – ett år fyllt av kaos

Debatt. Varför är det så tomt på barrikaderna? undrar Örjan Wallon. Som vice ordförande i Transports Norrbottensavdelning ser han tillbaka på året som snart tar slut.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.