Debatt.

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

Tommy Wreeth har en lång och gedigen bakgrund i Transport. Han började sin bana som terminalarbetare på ASG, där hans fackliga engagemang antändes. Han har erfarenhet från fackligt arbete på arbetsplatsnivå som förhandlingsombud för sina arbetskamrater. Över tid i denna miljö växer insikten i vikten av att som ett rättesnöre i arbetet alltid ha omsorgen av det förtroende, som ges en. Att inneha förtroendet att förhandla för sina arbetskamrater på den egna arbetsplatsen inskärper också med kraft vikten av att även organiseringsarbetet fungerar.

Det är i en mylla bestående av hög organisationsgrad och engagerade arbetskamrater, som kraften hämtas till framgångar i förhandlingar. Utifrån denna gedigna grund förde Tommy Wreeths fackliga engagemang och kamraternas förtroende honom vidare som lokalombudsman i två av förbundets avdelningar, som central förhandlare på förbundet största avtalsområde fram till dagens uppdrag som förbundskassör.

I en svår och turbulent situation, där förbundet på grund av intern illojalitet har fått löpa gatlopp i medier, klev Tommy Wreeth in och övertog ansvaret för avtalsförhandlingarna och förhandlingsverksamheten både lokalt samt centralt, detta utöver sina ordinarie åligganden som förbundets kassör.

Tommy Wreeth har i realiteten tagit över merparten av det ansvar som annars åligger den kongressvalde förbundsordföranden. Som grädden på moset har han dessutom gjort det med den äran och i ödmjukt samarbete bland annat med avtalsdelegationerna på respektive avtalsområde. Tommy Wreeth har helt enkelt visat storhet i prövningens stund.

Vi har på senare tid tvingats bevittna växande meningsskiljaktigheter i organisationen rörande valbarhetshinder och en del andra frågeställningar. Under dessa omständigheter har Tommy Wreeth konsekvent eftersträvat att upprätthålla ett mått av neutralitet, och i stället verkat för att dessa frågor ska hänskjutas till och avgöras på kongressen, där de rätteligen hör hemma. Under alla sina år har Tommy Wreeth i handling satt lojaliteten mot organisationen, dess medlemmar och sina kamrater framför sina egna intressen. Det visar på en respekt för den interna demokratin och medlemmarnas vilja, som vi anser vara en mycket angelägen egenskap hos en framtida ordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vi vill också säga några ord om antalet ledamöter i förbundets verkställande utskott. Fram till 1992 hade vi en kongressvald avtalssekreterare. Det visade sig vara konfliktdrivande internt i organisationen. Det vingklippte också förbundets ordförande till att i någon grad bli en nästan ceremoniell figur.

Med Tommy Wreeth som kongressvald ordförande med ansvar för bland annat kollektivavtalen behöver vi ingen kongressvald avtalssekreterare. Låt oss lära av historien i stället för att upprepa dess misstag. Låt oss vidhålla tre ledamöter i förbundets vu.

När vi väger samman allt det ovannämnda är det vår fasta övertygelse att den bästa framtiden för våra medlemmar och Svenska Transportarbetarförbundet bygger vi med tre ledamöter i förbundets vu, där Tommy Wreeth står i spetsen som förbundets ordförande.

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 1

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 2

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 6

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 7

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 11

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 12

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 14

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 18

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 16

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 20

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 26

(som ledamot i valberedningen deltog Olov Wiklund varken i diskussionen eller i beslutet)

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 55

Svenska Transportarbetareförbundet avd. 88

(som ledamot i valberedningen deltog Kent Christensen varken i diskussionen eller i beslutet)

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.