Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Han forskar vid Akademin för hälsa och arbetsliv på Högskolan i Gävle och har ihop med kollegan Eva Vingård sammanställt forskning kring god arbetsmiljö och vad som kännetecknar den, på uppdrag av Arbetsmiljöverket och regeringen.

Några heltäckande må-bra-på-jobbet-ingredienser fann forskarna inte. Däremot en rad hälsofrämjande faktorer, som återkommer i olika studier.

Dit hör, inte oväntat, cheferna, som bör vara positiva, tillgängliga och rättvisa. Kommunikationen behöver fungera, liksom samarbetet i arbetslaget. Positivt och socialt klimat lyfts fram, liksom inflytande, att man får vara delaktig i arbetet.

Hänger du med? Vad känner du igen – på ditt jobb?

Självständighet och inflytande över sitt arbete är också viktigt, enligt rapporten. Det ska vara tydligt vad man har för roll på jobbet och förväntningar och mål likaså. För att må bra behöver anställda dessutom erkännande och feedback.

Få växa och utvecklas i arbetet.

Lagom ska gälla för både tempo och arbetsbelastning, och anställda behöver administrativt och/eller personligt stöd i jobbet. Bra relationer till kunder är också en friskgörande krydda.

Så dyker det som länge studerats i den traditionella riskorienterade arbetsmiljöforskningen upp: en god fysik arbetsmiljö. Något som aldrig får glömmas bort, betonar Per Lindberg.

– Att granska vad som skapar välbefinnande bland medarbetarna och gör arbetsplatser hållbara ska ses som ett komplement till den traditionella forskningen om ohälsa och risker i arbetsmiljön. Det ena får inte utesluta det andra.

Det finns ett stort behov av fortsatt forskning kring den goda arbetsmiljön, konstaterar Lindberg. Själv har han gjort en studie, där cirka 300 chefer och anställda på tre energiföretag intervjuades.

– Gissa vad alla medarbetare sa var viktigt? Bra kollegor! Då förstår man dimensionen av mobbning, trakasserier och utfrysning … En annan sak som rankades högt var livsbalansen mellan arbete, familj och fritid.

Per Lindberg
”Hälsofrämjande organisationer skapas inte av en tillfällighet”, säger Per Lindberg vid Gävle högskola. Foto: Justina Öster

Att ha respekt för varandra, ansågs också viktigt, och så var det det där med arbetsledarna. Igen. Cheferna ska inte framhäva sig själva utan ha förmågan att ta ett steg tillbaka. Ge medarbetarna förutsättningar att utvecklas och göra ett bra jobb.

Samtidigt behöver också arbetsledarna stöd och utbildning i sin svåra roll, påpekar Per Lindberg.

Han talar om samverkan och ett ”partner-orienterat” ledarskap, där anställda inte blir mästrade uppifrån utan vågar ta för sig, säga sin åsikt och ge förslag på förbättringar. Som chefen fångar upp.

Men partnerskapet ger också medarbetaren ett ansvar – för arbetsklimat och relationer. ”Glädjespridaren” får andra att må bra, och alla kan bidra genom att gå utanför sina arbetsuppgifter och ge varandra ett handtag.

”Gnällspiken” bör inte få för stort utrymme, men kan också gå att mota med motsatsen, feedback och att bli sedd.

Att chefen ytterst är den som lägger agendan går dock inte att komma ifrån, påminner Lindberg.

– Kommer ledaren i tid och visar andra respekt så följer medarbetarna efter.

Någon trend mot en mer friskorienterad arbetsmiljö vågar Per Lindberg inte uttala sig om, men det finns vissa tecken. Och han känner ett starkt sug och intresse hos personalansvariga.

– Att tala om arbetsglädje och må bra på jobbet är så positivt laddat, jämfört med bara problem och elände.

I jakten på företags friskfaktorer handlar det om att ringa in vad som fungerar, ”de hälsofrämjande nyckelfaktorerna”, och försöka bygga vidare och satsa på dem.

– Vi lever längre och stannar kvar i arbetslivet längre. Därför behöver vi arbetsplatser som gynnar vårt välbefinnande. Vi är inga maskiner, säger Per Lindberg.

 

Fotnot: Rapporten som nämns i artikeln heter ”Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer. Rapport 2012:7. Kunskapsöversikt. Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transportarbetarens logga

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.