Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Han forskar vid Akademin för hälsa och arbetsliv på Högskolan i Gävle och har ihop med kollegan Eva Vingård sammanställt forskning kring god arbetsmiljö och vad som kännetecknar den, på uppdrag av Arbetsmiljöverket och regeringen.

Några heltäckande må-bra-på-jobbet-ingredienser fann forskarna inte. Däremot en rad hälsofrämjande faktorer, som återkommer i olika studier.

Dit hör, inte oväntat, cheferna, som bör vara positiva, tillgängliga och rättvisa. Kommunikationen behöver fungera, liksom samarbetet i arbetslaget. Positivt och socialt klimat lyfts fram, liksom inflytande, att man får vara delaktig i arbetet.

Hänger du med? Vad känner du igen – på ditt jobb?

Självständighet och inflytande över sitt arbete är också viktigt, enligt rapporten. Det ska vara tydligt vad man har för roll på jobbet och förväntningar och mål likaså. För att må bra behöver anställda dessutom erkännande och feedback.

Få växa och utvecklas i arbetet.

Lagom ska gälla för både tempo och arbetsbelastning, och anställda behöver administrativt och/eller personligt stöd i jobbet. Bra relationer till kunder är också en friskgörande krydda.

Så dyker det som länge studerats i den traditionella riskorienterade arbetsmiljöforskningen upp: en god fysik arbetsmiljö. Något som aldrig får glömmas bort, betonar Per Lindberg.

– Att granska vad som skapar välbefinnande bland medarbetarna och gör arbetsplatser hållbara ska ses som ett komplement till den traditionella forskningen om ohälsa och risker i arbetsmiljön. Det ena får inte utesluta det andra.

Det finns ett stort behov av fortsatt forskning kring den goda arbetsmiljön, konstaterar Lindberg. Själv har han gjort en studie, där cirka 300 chefer och anställda på tre energiföretag intervjuades.

– Gissa vad alla medarbetare sa var viktigt? Bra kollegor! Då förstår man dimensionen av mobbning, trakasserier och utfrysning … En annan sak som rankades högt var livsbalansen mellan arbete, familj och fritid.

Per Lindberg
”Hälsofrämjande organisationer skapas inte av en tillfällighet”, säger Per Lindberg vid Gävle högskola. Foto: Justina Öster

Att ha respekt för varandra, ansågs också viktigt, och så var det det där med arbetsledarna. Igen. Cheferna ska inte framhäva sig själva utan ha förmågan att ta ett steg tillbaka. Ge medarbetarna förutsättningar att utvecklas och göra ett bra jobb.

Samtidigt behöver också arbetsledarna stöd och utbildning i sin svåra roll, påpekar Per Lindberg.

Han talar om samverkan och ett ”partner-orienterat” ledarskap, där anställda inte blir mästrade uppifrån utan vågar ta för sig, säga sin åsikt och ge förslag på förbättringar. Som chefen fångar upp.

Men partnerskapet ger också medarbetaren ett ansvar – för arbetsklimat och relationer. ”Glädjespridaren” får andra att må bra, och alla kan bidra genom att gå utanför sina arbetsuppgifter och ge varandra ett handtag.

”Gnällspiken” bör inte få för stort utrymme, men kan också gå att mota med motsatsen, feedback och att bli sedd.

Att chefen ytterst är den som lägger agendan går dock inte att komma ifrån, påminner Lindberg.

– Kommer ledaren i tid och visar andra respekt så följer medarbetarna efter.

Någon trend mot en mer friskorienterad arbetsmiljö vågar Per Lindberg inte uttala sig om, men det finns vissa tecken. Och han känner ett starkt sug och intresse hos personalansvariga.

– Att tala om arbetsglädje och må bra på jobbet är så positivt laddat, jämfört med bara problem och elände.

I jakten på företags friskfaktorer handlar det om att ringa in vad som fungerar, ”de hälsofrämjande nyckelfaktorerna”, och försöka bygga vidare och satsa på dem.

– Vi lever längre och stannar kvar i arbetslivet längre. Därför behöver vi arbetsplatser som gynnar vårt välbefinnande. Vi är inga maskiner, säger Per Lindberg.

 

Fotnot: Rapporten som nämns i artikeln heter ”Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer. Rapport 2012:7. Kunskapsöversikt. Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.