Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Han forskar vid Akademin för hälsa och arbetsliv på Högskolan i Gävle och har ihop med kollegan Eva Vingård sammanställt forskning kring god arbetsmiljö och vad som kännetecknar den, på uppdrag av Arbetsmiljöverket och regeringen.

Några heltäckande må-bra-på-jobbet-ingredienser fann forskarna inte. Däremot en rad hälsofrämjande faktorer, som återkommer i olika studier.

Dit hör, inte oväntat, cheferna, som bör vara positiva, tillgängliga och rättvisa. Kommunikationen behöver fungera, liksom samarbetet i arbetslaget. Positivt och socialt klimat lyfts fram, liksom inflytande, att man får vara delaktig i arbetet.

Hänger du med? Vad känner du igen – på ditt jobb?

Självständighet och inflytande över sitt arbete är också viktigt, enligt rapporten. Det ska vara tydligt vad man har för roll på jobbet och förväntningar och mål likaså. För att må bra behöver anställda dessutom erkännande och feedback.

Få växa och utvecklas i arbetet.

Lagom ska gälla för både tempo och arbetsbelastning, och anställda behöver administrativt och/eller personligt stöd i jobbet. Bra relationer till kunder är också en friskgörande krydda.

Så dyker det som länge studerats i den traditionella riskorienterade arbetsmiljöforskningen upp: en god fysik arbetsmiljö. Något som aldrig får glömmas bort, betonar Per Lindberg.

– Att granska vad som skapar välbefinnande bland medarbetarna och gör arbetsplatser hållbara ska ses som ett komplement till den traditionella forskningen om ohälsa och risker i arbetsmiljön. Det ena får inte utesluta det andra.

Det finns ett stort behov av fortsatt forskning kring den goda arbetsmiljön, konstaterar Lindberg. Själv har han gjort en studie, där cirka 300 chefer och anställda på tre energiföretag intervjuades.

– Gissa vad alla medarbetare sa var viktigt? Bra kollegor! Då förstår man dimensionen av mobbning, trakasserier och utfrysning … En annan sak som rankades högt var livsbalansen mellan arbete, familj och fritid.

Per Lindberg
”Hälsofrämjande organisationer skapas inte av en tillfällighet”, säger Per Lindberg vid Gävle högskola. Foto: Justina Öster

Att ha respekt för varandra, ansågs också viktigt, och så var det det där med arbetsledarna. Igen. Cheferna ska inte framhäva sig själva utan ha förmågan att ta ett steg tillbaka. Ge medarbetarna förutsättningar att utvecklas och göra ett bra jobb.

Samtidigt behöver också arbetsledarna stöd och utbildning i sin svåra roll, påpekar Per Lindberg.

Han talar om samverkan och ett ”partner-orienterat” ledarskap, där anställda inte blir mästrade uppifrån utan vågar ta för sig, säga sin åsikt och ge förslag på förbättringar. Som chefen fångar upp.

Men partnerskapet ger också medarbetaren ett ansvar – för arbetsklimat och relationer. ”Glädjespridaren” får andra att må bra, och alla kan bidra genom att gå utanför sina arbetsuppgifter och ge varandra ett handtag.

”Gnällspiken” bör inte få för stort utrymme, men kan också gå att mota med motsatsen, feedback och att bli sedd.

Att chefen ytterst är den som lägger agendan går dock inte att komma ifrån, påminner Lindberg.

– Kommer ledaren i tid och visar andra respekt så följer medarbetarna efter.

Någon trend mot en mer friskorienterad arbetsmiljö vågar Per Lindberg inte uttala sig om, men det finns vissa tecken. Och han känner ett starkt sug och intresse hos personalansvariga.

– Att tala om arbetsglädje och må bra på jobbet är så positivt laddat, jämfört med bara problem och elände.

I jakten på företags friskfaktorer handlar det om att ringa in vad som fungerar, ”de hälsofrämjande nyckelfaktorerna”, och försöka bygga vidare och satsa på dem.

– Vi lever längre och stannar kvar i arbetslivet längre. Därför behöver vi arbetsplatser som gynnar vårt välbefinnande. Vi är inga maskiner, säger Per Lindberg.

 

Fotnot: Rapporten som nämns i artikeln heter ”Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer. Rapport 2012:7. Kunskapsöversikt. Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.