Därför sprack samordningen

Jämställda löner är numera den stora knäckfrågan när LO-förbunden ska försöka enas om gemensamma avtalskrav. Den här gången valde Kommunal att stjälpa samordningen. Varför, undrar kritikerna. Kommunal fick ju stöd för sin viktigaste fråga …

Det är onsdagen den 21 oktober. I mötessalen hörs ett dovt mummel. LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson har precis meddelat att samordningen spruckit. Han är besviken och avslöjar att han blir deprimerad en gång per decennium. Nu är det dags.

Vilka förbund sa nej? Varför? Och till vad?

När LO-ledningen möts av frågefloden är det locket på. I stället börjar medierna lägga pussel.

Bilden som träder fram ser ut så här:

Efter månader av hårda diskussioner får LO-styrelsen ett förslag till samordning på sitt bord. Det innehåller en riktad satsning på 150 000 undersköterskor.

LO-förbunden har redan tidigare slagit fast att det ska vara lika lön för likvärdigt arbete. Så är det inte i dag. Klyftan mellan män och kvinnor är tolv procent.

LO har enats om att gapet åtminstone ska halveras de kommande tolv åren. En halv procentenhet ska hämtas in varje år.

Kommunal är tidigt ute med ett ultimativt krav. Det är undersköterskorna som ska lyftas den här gången!

Transport och en rad andra förbund ogillar idén. De vill i stället ha en generell låglönesatsning som träffar alla låginkomsttagare, oavsett kön eller yrke. En sådan åtgärd skulle ändå gynna främst kvinnor, resonerar man.

Förslaget som ligger på LO-styrelsens bord är en kompromiss. Undersköterskorna ska prioriteras. Men. I den tänkta samordningen ingår dessutom en bredare satsning på alla med låga inkomster.

Konstruktionen är den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänar under 25 000 kronor ska få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver får nöja sig med påslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har från start, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna på sikt.

När beslutet väl ska fattas är det elva förbund som ställer sig bakom samordningen. Tre säger nej.

Ett av dem är IF Metall. IF Metallarna backar visserligen upp undersköterskor, men avvisar den generella låglönesatsningen.

Industrifacket GS säger också nej. Det som väcker mest förvåning – och bestörtning – är att även Kommunal underkänner samordningsförslaget. Kommunals företrädare anser att brytpunkten, 25 000 kronor, är för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, konstaterar kritikerna.

Varför sa IF Metall nej till en bred låglönesatsning? I de långsiktiga målen som alla förbund enats om står ordagrant: ”LO-förbunden ska verka för att lägstalönerna i genomsnitt ökar procentuellt mer än medellönen för arbetare.”

– Skrivningen avser inte utgående lön, utan minimilönerna som anges i kollektivavtalen. Vi sa nej till en generell låglönesatsning som tar sikte på utgående löner, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Transportarbetaren.

Varför sa Kommunal nej? I tidningen Kommunalarbetaren hävdar förbundets avtalssekreterare Lenita Granlund att Kommunal i tidigare avtalsrörelser tvingats gå med på försämringar i villkoren för att få de låglönesatsningar LO enats om.

– Vi tänker inte betala en gång till, säger hon. Nu kräver vi att undersköterskor ska få mer än märket, utan prut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.