Därför sprack samordningen

Jämställda löner är numera den stora knäckfrågan när LO-förbunden ska försöka enas om gemensamma avtalskrav. Den här gången valde Kommunal att stjälpa samordningen. Varför, undrar kritikerna. Kommunal fick ju stöd för sin viktigaste fråga …

Det är onsdagen den 21 oktober. I mötessalen hörs ett dovt mummel. LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson har precis meddelat att samordningen spruckit. Han är besviken och avslöjar att han blir deprimerad en gång per decennium. Nu är det dags.

Vilka förbund sa nej? Varför? Och till vad?

När LO-ledningen möts av frågefloden är det locket på. I stället börjar medierna lägga pussel.

Bilden som träder fram ser ut så här:

Efter månader av hårda diskussioner får LO-styrelsen ett förslag till samordning på sitt bord. Det innehåller en riktad satsning på 150 000 undersköterskor.

LO-förbunden har redan tidigare slagit fast att det ska vara lika lön för likvärdigt arbete. Så är det inte i dag. Klyftan mellan män och kvinnor är tolv procent.

LO har enats om att gapet åtminstone ska halveras de kommande tolv åren. En halv procentenhet ska hämtas in varje år.

Kommunal är tidigt ute med ett ultimativt krav. Det är undersköterskorna som ska lyftas den här gången!

Transport och en rad andra förbund ogillar idén. De vill i stället ha en generell låglönesatsning som träffar alla låginkomsttagare, oavsett kön eller yrke. En sådan åtgärd skulle ändå gynna främst kvinnor, resonerar man.

Förslaget som ligger på LO-styrelsens bord är en kompromiss. Undersköterskorna ska prioriteras. Men. I den tänkta samordningen ingår dessutom en bredare satsning på alla med låga inkomster.

Konstruktionen är den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänar under 25 000 kronor ska få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver får nöja sig med påslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har från start, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna på sikt.

När beslutet väl ska fattas är det elva förbund som ställer sig bakom samordningen. Tre säger nej.

Ett av dem är IF Metall. IF Metallarna backar visserligen upp undersköterskor, men avvisar den generella låglönesatsningen.

Industrifacket GS säger också nej. Det som väcker mest förvåning – och bestörtning – är att även Kommunal underkänner samordningsförslaget. Kommunals företrädare anser att brytpunkten, 25 000 kronor, är för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, konstaterar kritikerna.

Varför sa IF Metall nej till en bred låglönesatsning? I de långsiktiga målen som alla förbund enats om står ordagrant: ”LO-förbunden ska verka för att lägstalönerna i genomsnitt ökar procentuellt mer än medellönen för arbetare.”

– Skrivningen avser inte utgående lön, utan minimilönerna som anges i kollektivavtalen. Vi sa nej till en generell låglönesatsning som tar sikte på utgående löner, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Transportarbetaren.

Varför sa Kommunal nej? I tidningen Kommunalarbetaren hävdar förbundets avtalssekreterare Lenita Granlund att Kommunal i tidigare avtalsrörelser tvingats gå med på försämringar i villkoren för att få de låglönesatsningar LO enats om.

– Vi tänker inte betala en gång till, säger hon. Nu kräver vi att undersköterskor ska få mer än märket, utan prut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.