Därför sjunker oljepriset

På bara något år har priset på råolja mer än halverats. Varför? – Det finns en överproduktion i världen. Tidigare har Opec justerat sin kvot för att hålla priset uppe. Men 2014 frångick man den linjen, säger Sofie Quant på den svenska branschorganisationen SPBI.

Svenska petroleuminstitutet (SPI) har länge följt utvecklingen på bensin-, diesel- och oljemarknaden. För några år sedan lade organisationen till ett B i namnet – B som i biodrivmedel.

Sofie Quant är kommunikationschef på SPBI och höjde som många andra på ögonbrynen när priset på råolja störtdök hösten 2014. Från ett snittpris på 111 dollar per fat till som lägst 42–43 dollar.

På de svenska bensinmackarna gör energiskatten att olje-rean inte får samma genomslag. I pumpen blir notan ungefär 15 procent lägre än för fyra, fem år sedan.

Förklaringen till prisfallet är alltså att det produceras för mycket råolja globalt sett. I mellanöstern har länderna en egen kartell, Opec, som tidigare skruvat åt kranarna om priset seglat ner mot 80 dollar.

Opec pumpar upp 30 miljoner fat olja per dag. Ryssland utvinner tio miljoner fat och USA har med sin satsning på oljeskiffer blivit en producent i nivå med Ryssland.

Sofie Quant säger:

– Opecs omsvängning kom nog oväntat för de flesta. Marknaden har inte kunnat möta den ökade produktionen.

För konsumenterna är det förstås positivt med lägre priser. Hur är det för länder och oljebolag som tidigare tjänat bra på det höga priset?

– Där är det mer bekymmersamt. Viss utvinning är känsligare än annan. 40 dollar har man angett som en lägsta gräns när det inte längre än lönsamt med vissa metoder.

Kan det lägre dieselpriset avläsas i åkeribranschen? Är det mer gods som flyttas över från järnväg till lastbil nu?

– Det kan jag inte svara på. Efterfrågan på diesel och bensin är ungefär som tidigare.

Har utvecklingen av biodrivmedel bromsats när oljan blivit billigare?

– Nej, det tror jag inte. Där handlar det mer om politiska styrmedel och tillgång på råvara. I Sverige är andelen förnyelsebara drivmedel uppe i tolv procent, det är positivt.

När bör vi räkna med en prisuppgång på oljebaserade bränslen igen?

– Vi ser inga sådana tecken i dag och det lär knappast ske den närmaste tiden. Fast vi tror att priset kommer att röra sig upp eller ner mer än tidigare.

Hur går snacket i petroleumbranschen just nu?

– Det senaste är att oljelandet Mexiko kan tänka sig att göra upp med Opec om minskade produktionskvoter. Ryssland sägs avvisa den tanken. Snart ska Iran in på marknaden igen. Allt det här kan påverka prisbilden.

Frågan har ställts många gånger tidigare: Hur länge räcker världens oljereserver?

Sofie Quant hänvisar till prognoser som säger att år 2040 kommer jordens befolkning att förbruka omkring 104 miljoner fat olja per dag. Det är en ökning med tio procent jämfört med nu. Samtidigt räknade bedömare för ett par år sedan med ett det fanns 238 miljarder ton kända oljereserver.

Om förbrukning stannar på omkring 100 miljoner fat per dag skulle oljan i så fall räcka i omkring 40 år till.

I Sverige har regeringen redan aviserat skattehöjningar på fossila bränslen. Skatten på bensin höjs med totalt 58 öre från årsskiftet och dieseln med 51 öre.

Har kritiken mot skattehöjningen mildrats av att marknadspriset rasat?

– Det är inget vi studerar, utan en fråga för väljare och politiker.

 

Fotnot: Skattehöjningen på bensin och diesel har angetts till 48 öre respektive 53 öre från årsskiftet. Plus moms. Men eftersom oljebolagen blandar i etanol och andra biobränslen, som inte belastas av samma skattehöjningar, så blir det faktiska genomslaget vid pumpen 58 öre för bensin och 51 öre för diesel. Då är såväl energiskatt som moms inräknat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).