Därför sjunker oljepriset

På bara något år har priset på råolja mer än halverats. Varför? – Det finns en överproduktion i världen. Tidigare har Opec justerat sin kvot för att hålla priset uppe. Men 2014 frångick man den linjen, säger Sofie Quant på den svenska branschorganisationen SPBI.

Svenska petroleuminstitutet (SPI) har länge följt utvecklingen på bensin-, diesel- och oljemarknaden. För några år sedan lade organisationen till ett B i namnet – B som i biodrivmedel.

Sofie Quant är kommunikationschef på SPBI och höjde som många andra på ögonbrynen när priset på råolja störtdök hösten 2014. Från ett snittpris på 111 dollar per fat till som lägst 42–43 dollar.

På de svenska bensinmackarna gör energiskatten att olje-rean inte får samma genomslag. I pumpen blir notan ungefär 15 procent lägre än för fyra, fem år sedan.

Förklaringen till prisfallet är alltså att det produceras för mycket råolja globalt sett. I mellanöstern har länderna en egen kartell, Opec, som tidigare skruvat åt kranarna om priset seglat ner mot 80 dollar.

Opec pumpar upp 30 miljoner fat olja per dag. Ryssland utvinner tio miljoner fat och USA har med sin satsning på oljeskiffer blivit en producent i nivå med Ryssland.

Sofie Quant säger:

– Opecs omsvängning kom nog oväntat för de flesta. Marknaden har inte kunnat möta den ökade produktionen.

För konsumenterna är det förstås positivt med lägre priser. Hur är det för länder och oljebolag som tidigare tjänat bra på det höga priset?

– Där är det mer bekymmersamt. Viss utvinning är känsligare än annan. 40 dollar har man angett som en lägsta gräns när det inte längre än lönsamt med vissa metoder.

Kan det lägre dieselpriset avläsas i åkeribranschen? Är det mer gods som flyttas över från järnväg till lastbil nu?

– Det kan jag inte svara på. Efterfrågan på diesel och bensin är ungefär som tidigare.

Har utvecklingen av biodrivmedel bromsats när oljan blivit billigare?

– Nej, det tror jag inte. Där handlar det mer om politiska styrmedel och tillgång på råvara. I Sverige är andelen förnyelsebara drivmedel uppe i tolv procent, det är positivt.

När bör vi räkna med en prisuppgång på oljebaserade bränslen igen?

– Vi ser inga sådana tecken i dag och det lär knappast ske den närmaste tiden. Fast vi tror att priset kommer att röra sig upp eller ner mer än tidigare.

Hur går snacket i petroleumbranschen just nu?

– Det senaste är att oljelandet Mexiko kan tänka sig att göra upp med Opec om minskade produktionskvoter. Ryssland sägs avvisa den tanken. Snart ska Iran in på marknaden igen. Allt det här kan påverka prisbilden.

Frågan har ställts många gånger tidigare: Hur länge räcker världens oljereserver?

Sofie Quant hänvisar till prognoser som säger att år 2040 kommer jordens befolkning att förbruka omkring 104 miljoner fat olja per dag. Det är en ökning med tio procent jämfört med nu. Samtidigt räknade bedömare för ett par år sedan med ett det fanns 238 miljarder ton kända oljereserver.

Om förbrukning stannar på omkring 100 miljoner fat per dag skulle oljan i så fall räcka i omkring 40 år till.

I Sverige har regeringen redan aviserat skattehöjningar på fossila bränslen. Skatten på bensin höjs med totalt 58 öre från årsskiftet och dieseln med 51 öre.

Har kritiken mot skattehöjningen mildrats av att marknadspriset rasat?

– Det är inget vi studerar, utan en fråga för väljare och politiker.

 

Fotnot: Skattehöjningen på bensin och diesel har angetts till 48 öre respektive 53 öre från årsskiftet. Plus moms. Men eftersom oljebolagen blandar i etanol och andra biobränslen, som inte belastas av samma skattehöjningar, så blir det faktiska genomslaget vid pumpen 58 öre för bensin och 51 öre för diesel. Då är såväl energiskatt som moms inräknat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.