Close
Några minuter kvar innan strejken bryter ut i Karlshamn. Bogserbåten hinner precis dra ut lastfartyget, som annars skulle ha blivit liggande vid kajen.
Close

Därför säger Transport nej till dubbla avtal i hamnarna

Hamn. Sex dagar av varslade strejker och lockouter. På konfliktens tredje dag har Transports avtalssekreterare Peter Winstén svårt att se en lösning: – Inte ens Hamnarbetarförbundet tycker i grunden att det är bra med dubbla fack och dubbla kollektivavtal i hamnarna.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

I Sverige finns två hamnfack. LO-förbundet Transport med 1 600 stuveriarbetare och konkurrenten Hamnarbetarförbundet (HF), med omkring 1 300 medlemmar. HF bildades 1972 när drygt 950 hamnarbetare bröt sig ut Transport.

Vad handlar konflikten egentligen om, undrar många.

Det korta svaret är: kollektivavtal.

Under sin 47 år historia har HF aldrig haft något centralt avtal. Det är Transport som hela tiden tecknat uppgörelser om lön och andra villkor med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar.

HF har spelat ett slags andrafiol. Utan avtal och fredsplikt har förbundet kunnat strejka eller hota med konflikt lite nu och då.

Nu slåss HF för ett eget avtal. Eller möjligen en trepartsmodell där båda hamnfacken förhandlar tillsammans mot arbetsgivaren, vid samma bord.

Transport har kallat HF:s agerande för direkt oansvarigt. Avtalssekreterare Peter Winstén säger:

– Konflikten drabbar svenska hamnarbetare, den drabbar svensk import och exportindustri och i förlängningen riskerar den att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg.

– Vi har arbetat hårt och länge för att bidra till att stärka Sveriges hamnar och därmed skapa fler arbetstillfällen. Konflikten går i rakt motsatt riktning och riskerar även att driva arbetsgivarna i famnen på bemanningsföretag.

Varför vill Transport inte samförhandla med HF och teckna ett avtal där tre parter skriver under?

– Stuveriavtalet är komplicerat och bygger på att det kompletteras med lokala överenskommelser i de olika hamnföretagen. Som det är i dag har vi tillräckligt med problem med arbetsgivarna, utan att tvingas blanda in en tredje part.

Peter Winstén pekar också på olika kulturer i HF och Transport:

– Transport har representativ demokrati. Vi diskuterar fackliga frågor på arbetsplatserna och medlemmarna väljer representanter som sin tur utser ombud till bland annat avtalskonferenser och förhandlingsdelegationer.

– HF hävdar att man har direktdemokrati där medlemmar får rösta innan förbundet tar ställning i viktiga frågor. Det kommer att bli besvärligt att förena de här två synsätten. Som förhandlare för Transport skulle jag bli tvungen att förhandla både med Sveriges Hamnar och HF, samtidigt.

Peter Winsten tycker också att det blir konstigt om HF:s medlemmar får ”vetorätt”.

– Låt säga att Transport och HF efter veckor av gemensamma förhandlingar lyckas nå en uppgörelse med arbetsgivarna. Den ska sedan ut på omröstning i HF och deras medlemmar, som är minoritet, säger nej. Är det demokrati?

– Varför skulle våra medlemmar, som i mer än 100 år burit stuveriavtalet, tycka att den sortens förhandlingsordning vore bra?

HF kräver ett eget likalydande avtal. Vad är problemet med det?

– HF kräver inte bara ett likalydande avtal, då hade de kunnat acceptera arbetsgivarnas bud på hängavtal på vårt avtal. De vill ha inflytande över innehållet också, och rätt att teckna lokala uppgörelser.

– På hela arbetsmarknaden strävar fackföreningsrörelsen efter att ha ett fack och ett avtal på varje arbetsplats. Det är för att arbetsgivarna inte ska kunna spela ut de anställda mot varandra. Praxis är också att först tecknade avtal gäller.

– Inte ens HF tycker i grunden att det är bra med dubbla fack och dubbla avtal i hamnarna. Men om vi ändå får två avtal och två fack som sedan förhandlar fram olika lokala villkor. Ska det då vara en lön för Transports medlemmar och en annan för HF:s? Och de som står utanför facket, vad gäller för dem?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tomas:
    31 januari, 2019

    Är det verkligen konstigt att de vill kunna träffa lokala uppgörelser? Om ni skulle organisera 90% av arbetarna i en hamn, skulle det då vara okej att det kommer ner en förhandlare från ett annat fackförbund, som inte jobbar i hamnen, att förhandla arbetsplatsens arbetstider?
    Släpp prestigen och ge de 50% som inte är med i ert förbund rätten att få företrädas av det förbund de har valt. Varför vill ni dra skiljelinjen mellan arbetare när det är arbetsgivarna som sitter på trumfen?

  2. Nils:
    28 januari, 2019

    Herregud. Än har man inte sett det värsta. Ett fackförbund som tillskriver ett annat fackförbund som "konkurrent" och helt och hållet ställer sig på arbetsgivarens sida i försök att smutskasta andra arbetare och dess organisation. Man förstår att svensk arbetarklass inte har någon röst längre i Sverige. En socialdemokrati som för högerpolitik, sanktionerat av LO. Och transport som i en artikel behöver hävda varför man har mer rätt till ett kollektivavtal än ett annat förbund. De har minsann varit ansvarstagande i 100 år. Jag undrar varför Hamnarbetarförbundet skapades. Kan det ligga något i att transport va ett så dåligt fackförbund så att hälften av de anställda ville skapa något bättre? Efter att ha läst denna texten förstår jag verkligen varför. Ni är mer intresserade av arbetsgivarens vinster än era medkämpars rätt till inflytande. Maktgalna borgare i facket. Ja det är sannerligen ingen bra tid för vänstern och arbetarklassen.

  3. Peter Jansson:
    27 januari, 2019

    Jag kan inte annat säga än att jag för egen del tröttnade på de hamnarbetare som är med i hamnarbetarförbundet.Hamnarbetare är inte som andra anställda,de tror att de är värda mer i lön än andra arbetare..."suck"......Jag slutade helt enkelt att besöka APM-Terminals genom att låta mitt åkeri gå i konkurs när hamnarbetarna strejkade för ett antal år sedan,då de påverkade mig och min inkomst negativt som åkare!!Idag är går jag hemma med A-kassa istället för att köra lastbil........

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Transportarbetarens logga

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.