Debatt

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Knutna nävar
Close
Om vi inte orkar bry oss riskerar vi att förlora många av de rättigheter vi har i dag, varnar Robert Savela.
Close

Debatt. Politik. Så tråkigt! Så enformigt – och inte förstår man vad de pratar om. Almedalen och politikerveckan, supervalåret, valfläsk och fagra löften om förbättringar. Vem ska man lyssna på och vem ska man tro på? För det vet ju alla att politiker bara ljuger och lovar guld och gröna skogar, så varför bry sig? Vem orkar?

Dessvärre är det många som inte bryr sig, som inte sätter sig in i vad politikerna säger. De bryr sig inte om vad de olika partierna står för, eller vad politikernas beslut innebär för dem själva, deras familj och deras vänner.

Många struntar att rösta i EU-val, kyrkoval eller riksdagsval. Det ger de främlingsfientliga krafterna fritt spelrum. Vi har renodlade nazistiska organisationer som demonstrerar på gatorna, som är med på Almedalsveckan och fritt får framföra sin nazistiska lära.

Svenska Transportarbetareförbundet står för allas lika värde och det innebär att Transport bryr sig. Transport är redo att engagera sig även i politiken, för att föra fram medlemmarnas önskemål och synpunkter. För att värna om de rättigheter vi har i dag.

Även åkeriföretagare kommer till facket och ber om hjälp med problemen i branschen. Transport är redo att lyfta fram utvecklingen i åkerinäringen till de styrande politikerna, att driva på så att de agera för att rädda den svenska åkerinäring som vill arbeta under schysta villkor och svenskt kollektivavtal.

Om ingen bryr sig har vi snart inget åkeri som går under svenskt kollektivavtal, inga chaufförer som har det arbetsrättsliga skydd som kollektivavtalet och arbetsrätten ger i Sverige. Det är allas ansvar att delta i utformningen av vårt samhälle. Vi måste rösta och engagera oss i det som är orättvist, annars får landet de styrande som vi förtjänar.

Därför arbetar Svenska Transportarbetareförbundet aktivt med facklig-politisk samverkan, genom att lyfta våra frågor till riksdagen. I dag har vi politiska partier som vill ta bort lagen om anställningsskydd, semesterlagen, kollektivavtalen och ob-tilläggen. Och de är beredda att köra över facken för att få fram låglönejobb.

Om vi som enskilda individer eller facklig organisation inte engagerar oss i politiken riskerar vi att förlora flera av de rättigheter vi har i dag.

Vi har politiska partier som vill ha låglönejobb för vissa grupper. De vill att det ska vara tolv månaders provanställning. Eller att företag med färre än 50 anställda ska få avskeda anställda mer eller mindre godtyckligt, utan att dessa ska omfattas av det arbetsrättsliga skydd som finns.

Transportarbetareförbundets uppdrag är att värna om allas lika värde, både i samhället och på arbetsplatsen, och att i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet. Därför är det viktigt med det facklig-politiska engagemang som förbundet arbetar med.

Det är det som gör att jag själv accepterat att bli nominerad till riksdagskandidat för Socialdemokraterna i Norrbotten. Min förhoppning är bara att fler transportare väljer att engagera sig i politiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.