Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

(UPPDATERAD) Talan ogillas!

Med den korta frasen tillbakavisar domstolen EU-kommissionens försök till åthutning av Danmark. Landet har infört kompletterande regler till EU-förordningen om cabotagetransporter. Den reglerar hur dessa tillfälliga inrikes körningar ska bedömas.

Fack och arbetsgivare i flera länder, som Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, har reagerat på fusket med cabotagetrafik. Ofta handlar det om åkerier från öststaterna som döljer organiserad inrikestrafik bakom cabotagereglerna. De kan dumpa priserna eftersom deras förare har mycket låga löner.

De danska preciseringarna är ett sätt att begränsa missbruket.

Just nu pågår intensiva diskussioner i både EU-parlamentet och mellan medlemsländernas ministrar om nya regler för transportsektorn. I det stora mobilitetspaketet är ändrade cabotageregler en het fråga där domen kan få betydelse.

”I förhandlingarna om förslaget är EU-domstolens dom ett trumfkort för de medlemsländer som vill täppa till vad de uppfattar som kryphål i förordningen”, skriver det nordiska nyhetsbrevet EU och arbetsrätt, som var först med att referera domen.

– Domen är ett argument i sig för de länderna som vill ha en skärpning. De har nu domstolens ord i ryggen. Man måste hitta en lösning, som innebär att de regler som begränsar trafiken inte blir helt meningslösa och utan innehåll, säger juristen Kerstin Ahlberg, vid Stockholms universitet, som är redaktör för nyhetsbrevet.

EU-domstolen konstaterar att begreppet cabotagetransport i förordningen är både oklart och otydligt. Medlemsstaterna har därför utrymme för egna bedömningar och kan anta föreskrifter om hur reglerna ska tillämpas, enligt nyhetsbrevet EU och arbetsrätt.

Den danska regeringen går inte heller längre än vad som är nödvändigt för att säkerställa målen i förordningen, konstaterar EU-domstolen.

När EU-kommissionen reagerade för två år sedan hade Danmark infört regler som definierar cabotage närmare. Enligt danska Transportstyrelsen är en cabotagetransport antingen en inrikes körning som högst består av lastning på en plats och lossning hos en eller flera mottagare. Alternativt kan körningen bestå av lastning hos en eller flera kunder för att köra varorna till en enda mottagare.

Några andra alternativ tillåts inte i Danmark när åkerier ska redovisa cabotagetransporter.

En konsekvens av reglerna är att det räknas som två cabotagetransporter om föraren både lämnar och lastar varor på samma ställe.

Om inte antalet lastnings- och lossningsställen begränsas kan ett stort antal inrikes körningar utföras och betraktas som en enda cabotagetransport och förordningen kringgås, argumenterade den danska regeringen i domstolen.

Som Transportarbetare tidigare beskrivit pågår arbetet med förändringar av cabotagereglerna på flera plan. EU-parlamentets tranportutskott har ställt sig bakom förslaget att cabotagetrafik ska begränsas till 48 timmar . Därefter måste bilen genomgå en så kallad cool off-period utanför landets gränser.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson välkomnar Danmarks egna cabotageregler.

– Kan man inte stoppa tokigheterna i Bryssel så kan vi pröva att göra som danskarna här hemma, säger han.

Men Mikaelsson hoppas fortfarande på möjligheten att gå den politiska vägen och påverka reglerna för transportsektorn i hela EU, inte bara när det gäller cabotage utan också för så kallade kombinerade transporter via väg, sjöfart och järnväg. Allt i syfte att nå en mer jämlik konkurrens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.