Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

(UPPDATERAD) Talan ogillas!

Med den korta frasen tillbakavisar domstolen EU-kommissionens försök till åthutning av Danmark. Landet har infört kompletterande regler till EU-förordningen om cabotagetransporter. Den reglerar hur dessa tillfälliga inrikes körningar ska bedömas.

Fack och arbetsgivare i flera länder, som Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, har reagerat på fusket med cabotagetrafik. Ofta handlar det om åkerier från öststaterna som döljer organiserad inrikestrafik bakom cabotagereglerna. De kan dumpa priserna eftersom deras förare har mycket låga löner.

De danska preciseringarna är ett sätt att begränsa missbruket.

Just nu pågår intensiva diskussioner i både EU-parlamentet och mellan medlemsländernas ministrar om nya regler för transportsektorn. I det stora mobilitetspaketet är ändrade cabotageregler en het fråga där domen kan få betydelse.

”I förhandlingarna om förslaget är EU-domstolens dom ett trumfkort för de medlemsländer som vill täppa till vad de uppfattar som kryphål i förordningen”, skriver det nordiska nyhetsbrevet EU och arbetsrätt, som var först med att referera domen.

– Domen är ett argument i sig för de länderna som vill ha en skärpning. De har nu domstolens ord i ryggen. Man måste hitta en lösning, som innebär att de regler som begränsar trafiken inte blir helt meningslösa och utan innehåll, säger juristen Kerstin Ahlberg, vid Stockholms universitet, som är redaktör för nyhetsbrevet.

EU-domstolen konstaterar att begreppet cabotagetransport i förordningen är både oklart och otydligt. Medlemsstaterna har därför utrymme för egna bedömningar och kan anta föreskrifter om hur reglerna ska tillämpas, enligt nyhetsbrevet EU och arbetsrätt.

Den danska regeringen går inte heller längre än vad som är nödvändigt för att säkerställa målen i förordningen, konstaterar EU-domstolen.

När EU-kommissionen reagerade för två år sedan hade Danmark infört regler som definierar cabotage närmare. Enligt danska Transportstyrelsen är en cabotagetransport antingen en inrikes körning som högst består av lastning på en plats och lossning hos en eller flera mottagare. Alternativt kan körningen bestå av lastning hos en eller flera kunder för att köra varorna till en enda mottagare.

Några andra alternativ tillåts inte i Danmark när åkerier ska redovisa cabotagetransporter.

En konsekvens av reglerna är att det räknas som två cabotagetransporter om föraren både lämnar och lastar varor på samma ställe.

Om inte antalet lastnings- och lossningsställen begränsas kan ett stort antal inrikes körningar utföras och betraktas som en enda cabotagetransport och förordningen kringgås, argumenterade den danska regeringen i domstolen.

Som Transportarbetare tidigare beskrivit pågår arbetet med förändringar av cabotagereglerna på flera plan. EU-parlamentets tranportutskott har ställt sig bakom förslaget att cabotagetrafik ska begränsas till 48 timmar . Därefter måste bilen genomgå en så kallad cool off-period utanför landets gränser.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson välkomnar Danmarks egna cabotageregler.

– Kan man inte stoppa tokigheterna i Bryssel så kan vi pröva att göra som danskarna här hemma, säger han.

Men Mikaelsson hoppas fortfarande på möjligheten att gå den politiska vägen och påverka reglerna för transportsektorn i hela EU, inte bara när det gäller cabotage utan också för så kallade kombinerade transporter via väg, sjöfart och järnväg. Allt i syfte att nå en mer jämlik konkurrens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.