Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

(UPPDATERAD) Talan ogillas!

Med den korta frasen tillbakavisar domstolen EU-kommissionens försök till åthutning av Danmark. Landet har infört kompletterande regler till EU-förordningen om cabotagetransporter. Den reglerar hur dessa tillfälliga inrikes körningar ska bedömas.

Fack och arbetsgivare i flera länder, som Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, har reagerat på fusket med cabotagetrafik. Ofta handlar det om åkerier från öststaterna som döljer organiserad inrikestrafik bakom cabotagereglerna. De kan dumpa priserna eftersom deras förare har mycket låga löner.

De danska preciseringarna är ett sätt att begränsa missbruket.

Just nu pågår intensiva diskussioner i både EU-parlamentet och mellan medlemsländernas ministrar om nya regler för transportsektorn. I det stora mobilitetspaketet är ändrade cabotageregler en het fråga där domen kan få betydelse.

”I förhandlingarna om förslaget är EU-domstolens dom ett trumfkort för de medlemsländer som vill täppa till vad de uppfattar som kryphål i förordningen”, skriver det nordiska nyhetsbrevet EU och arbetsrätt, som var först med att referera domen.

– Domen är ett argument i sig för de länderna som vill ha en skärpning. De har nu domstolens ord i ryggen. Man måste hitta en lösning, som innebär att de regler som begränsar trafiken inte blir helt meningslösa och utan innehåll, säger juristen Kerstin Ahlberg, vid Stockholms universitet, som är redaktör för nyhetsbrevet.

EU-domstolen konstaterar att begreppet cabotagetransport i förordningen är både oklart och otydligt. Medlemsstaterna har därför utrymme för egna bedömningar och kan anta föreskrifter om hur reglerna ska tillämpas, enligt nyhetsbrevet EU och arbetsrätt.

Den danska regeringen går inte heller längre än vad som är nödvändigt för att säkerställa målen i förordningen, konstaterar EU-domstolen.

När EU-kommissionen reagerade för två år sedan hade Danmark infört regler som definierar cabotage närmare. Enligt danska Transportstyrelsen är en cabotagetransport antingen en inrikes körning som högst består av lastning på en plats och lossning hos en eller flera mottagare. Alternativt kan körningen bestå av lastning hos en eller flera kunder för att köra varorna till en enda mottagare.

Några andra alternativ tillåts inte i Danmark när åkerier ska redovisa cabotagetransporter.

En konsekvens av reglerna är att det räknas som två cabotagetransporter om föraren både lämnar och lastar varor på samma ställe.

Om inte antalet lastnings- och lossningsställen begränsas kan ett stort antal inrikes körningar utföras och betraktas som en enda cabotagetransport och förordningen kringgås, argumenterade den danska regeringen i domstolen.

Som Transportarbetare tidigare beskrivit pågår arbetet med förändringar av cabotagereglerna på flera plan. EU-parlamentets tranportutskott har ställt sig bakom förslaget att cabotagetrafik ska begränsas till 48 timmar . Därefter måste bilen genomgå en så kallad cool off-period utanför landets gränser.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson välkomnar Danmarks egna cabotageregler.

– Kan man inte stoppa tokigheterna i Bryssel så kan vi pröva att göra som danskarna här hemma, säger han.

Men Mikaelsson hoppas fortfarande på möjligheten att gå den politiska vägen och påverka reglerna för transportsektorn i hela EU, inte bara när det gäller cabotage utan också för så kallade kombinerade transporter via väg, sjöfart och järnväg. Allt i syfte att nå en mer jämlik konkurrens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

David Ericsson

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?