Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

(UPPDATERAD) Talan ogillas!

Med den korta frasen tillbakavisar domstolen EU-kommissionens försök till åthutning av Danmark. Landet har infört kompletterande regler till EU-förordningen om cabotagetransporter. Den reglerar hur dessa tillfälliga inrikes körningar ska bedömas.

Fack och arbetsgivare i flera länder, som Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike, har reagerat på fusket med cabotagetrafik. Ofta handlar det om åkerier från öststaterna som döljer organiserad inrikestrafik bakom cabotagereglerna. De kan dumpa priserna eftersom deras förare har mycket låga löner.

De danska preciseringarna är ett sätt att begränsa missbruket.

Just nu pågår intensiva diskussioner i både EU-parlamentet och mellan medlemsländernas ministrar om nya regler för transportsektorn. I det stora mobilitetspaketet är ändrade cabotageregler en het fråga där domen kan få betydelse.

”I förhandlingarna om förslaget är EU-domstolens dom ett trumfkort för de medlemsländer som vill täppa till vad de uppfattar som kryphål i förordningen”, skriver det nordiska nyhetsbrevet EU och arbetsrätt, som var först med att referera domen.

– Domen är ett argument i sig för de länderna som vill ha en skärpning. De har nu domstolens ord i ryggen. Man måste hitta en lösning, som innebär att de regler som begränsar trafiken inte blir helt meningslösa och utan innehåll, säger juristen Kerstin Ahlberg, vid Stockholms universitet, som är redaktör för nyhetsbrevet.

EU-domstolen konstaterar att begreppet cabotagetransport i förordningen är både oklart och otydligt. Medlemsstaterna har därför utrymme för egna bedömningar och kan anta föreskrifter om hur reglerna ska tillämpas, enligt nyhetsbrevet EU och arbetsrätt.

Den danska regeringen går inte heller längre än vad som är nödvändigt för att säkerställa målen i förordningen, konstaterar EU-domstolen.

När EU-kommissionen reagerade för två år sedan hade Danmark infört regler som definierar cabotage närmare. Enligt danska Transportstyrelsen är en cabotagetransport antingen en inrikes körning som högst består av lastning på en plats och lossning hos en eller flera mottagare. Alternativt kan körningen bestå av lastning hos en eller flera kunder för att köra varorna till en enda mottagare.

Några andra alternativ tillåts inte i Danmark när åkerier ska redovisa cabotagetransporter.

En konsekvens av reglerna är att det räknas som två cabotagetransporter om föraren både lämnar och lastar varor på samma ställe.

Om inte antalet lastnings- och lossningsställen begränsas kan ett stort antal inrikes körningar utföras och betraktas som en enda cabotagetransport och förordningen kringgås, argumenterade den danska regeringen i domstolen.

Som Transportarbetare tidigare beskrivit pågår arbetet med förändringar av cabotagereglerna på flera plan. EU-parlamentets tranportutskott har ställt sig bakom förslaget att cabotagetrafik ska begränsas till 48 timmar . Därefter måste bilen genomgå en så kallad cool off-period utanför landets gränser.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson välkomnar Danmarks egna cabotageregler.

– Kan man inte stoppa tokigheterna i Bryssel så kan vi pröva att göra som danskarna här hemma, säger han.

Men Mikaelsson hoppas fortfarande på möjligheten att gå den politiska vägen och påverka reglerna för transportsektorn i hela EU, inte bara när det gäller cabotage utan också för så kallade kombinerade transporter via väg, sjöfart och järnväg. Allt i syfte att nå en mer jämlik konkurrens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Diagram antal tillstånd 2012–2018

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.