Dåliga lönevillkor orsakar förarbrist på Keolis

Den första juli tog Keolis över stora delar av färdtjänsten i Värmland. Flera förare beskriver läget som kaotiskt. Akut förarbrist gör att företaget tvingats låna in chaufförer från andra delar av landet. Just nu erbjuds bussförare i Stockholm full lön, traktamente, hotell, fria resor – plus 4 500 kronor extra i veckan – för att åka till Karlstad.

– Så går det när man dumpar lönerna. Hade Keolis erbjudit rimliga villkor hade förarna följt med över, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget snabbt på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid. Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–133 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 100 i månaden.

Ombudsman Örjan Jakobsson konstaterar att timlön över huvud taget inte finns i kollektivavtalet.

Resultat blev hur som helst att många förare struntade i att söka jobb hos den nye entreprenören. Keolis har nu fått låna in chaufförer från företagets depåer i Norrköping och Jönköping för att klara trafiken.

Nyligen gick ett sockrat erbjudande ut till bussförare i Stockholm. I praktiken erbjuds personal som råkar ha taxilegitimation dubbel lön och betalda kringkostnader under veckorna 30–34, för att rycka in extra i Värmland.

Bland de ordinarie förarna sticker anbudet i ögonen. En anställd säger:

– Det känns bedrövligt. Alltihop är fruktansvärt rörigt. Vi tvingas ha beredskap i hemmet, fast beredskap över huvud taget inte finns i kollektivavtalet. Tolv timmar ska jag sitta på pass. Blir det ingen körning får jag bara betalt för fyra timmar.

En kollega påpekar att Keolis skickar personal kors och tvärs genom Värmland för att fylla luckorna. Det orsakar hotellkostnader och ibland brott mot arbetstidsreglerna när förare jobbar på sina fridagar.

– Ändå blir resenärerna lidande, säger en förarröst. Värmlandstrafik, som lägger ut körningarna, är dåliga på att styra oss chaufförer. De räknar fel på körtid, hittar på konstiga samåkningar och det blir mängder med tomma mil. Ekonomin går definitivt inte ihop för Keolis, just nu störtblöder företaget.

Kollegan berättar att många chaufförer valde att inte söka jobb hos Keolis. Andra jobb, förtida pension eller till och med arbetslöshet framstod som bättre alternativ.

– Allt strul tar på krafterna, säger han. Det har visat sig att en del lagda scheman inte ger heltid. En månad får jag ihop lite över 170 timmar, en annan bara omkring 150.

– Folk börjar bli riktigt less. Vi har begärt hjälp av Transport för att starta en fackklubb. Många har också uttryckt att de är beredda att ge Keolis två, tre månader för att se om det blir bättre. Annars kan det bli massuppsägningar.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Keolis. Teamchef Staffan Sandström vill inte svara på frågor. Områdeschef Henrik Gustavsson har inte gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.