Dåliga lönevillkor orsakar förarbrist på Keolis

Den första juli tog Keolis över stora delar av färdtjänsten i Värmland. Flera förare beskriver läget som kaotiskt. Akut förarbrist gör att företaget tvingats låna in chaufförer från andra delar av landet. Just nu erbjuds bussförare i Stockholm full lön, traktamente, hotell, fria resor – plus 4 500 kronor extra i veckan – för att åka till Karlstad.

– Så går det när man dumpar lönerna. Hade Keolis erbjudit rimliga villkor hade förarna följt med över, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget snabbt på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid. Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–133 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 100 i månaden.

Ombudsman Örjan Jakobsson konstaterar att timlön över huvud taget inte finns i kollektivavtalet.

Resultat blev hur som helst att många förare struntade i att söka jobb hos den nye entreprenören. Keolis har nu fått låna in chaufförer från företagets depåer i Norrköping och Jönköping för att klara trafiken.

Nyligen gick ett sockrat erbjudande ut till bussförare i Stockholm. I praktiken erbjuds personal som råkar ha taxilegitimation dubbel lön och betalda kringkostnader under veckorna 30–34, för att rycka in extra i Värmland.

Bland de ordinarie förarna sticker anbudet i ögonen. En anställd säger:

– Det känns bedrövligt. Alltihop är fruktansvärt rörigt. Vi tvingas ha beredskap i hemmet, fast beredskap över huvud taget inte finns i kollektivavtalet. Tolv timmar ska jag sitta på pass. Blir det ingen körning får jag bara betalt för fyra timmar.

En kollega påpekar att Keolis skickar personal kors och tvärs genom Värmland för att fylla luckorna. Det orsakar hotellkostnader och ibland brott mot arbetstidsreglerna när förare jobbar på sina fridagar.

– Ändå blir resenärerna lidande, säger en förarröst. Värmlandstrafik, som lägger ut körningarna, är dåliga på att styra oss chaufförer. De räknar fel på körtid, hittar på konstiga samåkningar och det blir mängder med tomma mil. Ekonomin går definitivt inte ihop för Keolis, just nu störtblöder företaget.

Kollegan berättar att många chaufförer valde att inte söka jobb hos Keolis. Andra jobb, förtida pension eller till och med arbetslöshet framstod som bättre alternativ.

– Allt strul tar på krafterna, säger han. Det har visat sig att en del lagda scheman inte ger heltid. En månad får jag ihop lite över 170 timmar, en annan bara omkring 150.

– Folk börjar bli riktigt less. Vi har begärt hjälp av Transport för att starta en fackklubb. Många har också uttryckt att de är beredda att ge Keolis två, tre månader för att se om det blir bättre. Annars kan det bli massuppsägningar.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Keolis. Teamchef Staffan Sandström vill inte svara på frågor. Områdeschef Henrik Gustavsson har inte gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.