Dåliga lönevillkor orsakar förarbrist på Keolis

Den första juli tog Keolis över stora delar av färdtjänsten i Värmland. Flera förare beskriver läget som kaotiskt. Akut förarbrist gör att företaget tvingats låna in chaufförer från andra delar av landet. Just nu erbjuds bussförare i Stockholm full lön, traktamente, hotell, fria resor – plus 4 500 kronor extra i veckan – för att åka till Karlstad.

– Så går det när man dumpar lönerna. Hade Keolis erbjudit rimliga villkor hade förarna följt med över, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Efter att Keolis vunnit upphandlingen hamnade bolaget snabbt på kollisionskurs med facket. Chaufförerna, som i många år kört för lokala taxiföretag, hade ofta månadslöner kring 26 000–27 000 kronor, inklusive ob och övertid. Keolis erbjöd timlöner i spannet 113–133 kronor. Det motsvarar 18 800 till 22 100 i månaden.

Ombudsman Örjan Jakobsson konstaterar att timlön över huvud taget inte finns i kollektivavtalet.

Resultat blev hur som helst att många förare struntade i att söka jobb hos den nye entreprenören. Keolis har nu fått låna in chaufförer från företagets depåer i Norrköping och Jönköping för att klara trafiken.

Nyligen gick ett sockrat erbjudande ut till bussförare i Stockholm. I praktiken erbjuds personal som råkar ha taxilegitimation dubbel lön och betalda kringkostnader under veckorna 30–34, för att rycka in extra i Värmland.

Bland de ordinarie förarna sticker anbudet i ögonen. En anställd säger:

– Det känns bedrövligt. Alltihop är fruktansvärt rörigt. Vi tvingas ha beredskap i hemmet, fast beredskap över huvud taget inte finns i kollektivavtalet. Tolv timmar ska jag sitta på pass. Blir det ingen körning får jag bara betalt för fyra timmar.

En kollega påpekar att Keolis skickar personal kors och tvärs genom Värmland för att fylla luckorna. Det orsakar hotellkostnader och ibland brott mot arbetstidsreglerna när förare jobbar på sina fridagar.

– Ändå blir resenärerna lidande, säger en förarröst. Värmlandstrafik, som lägger ut körningarna, är dåliga på att styra oss chaufförer. De räknar fel på körtid, hittar på konstiga samåkningar och det blir mängder med tomma mil. Ekonomin går definitivt inte ihop för Keolis, just nu störtblöder företaget.

Kollegan berättar att många chaufförer valde att inte söka jobb hos Keolis. Andra jobb, förtida pension eller till och med arbetslöshet framstod som bättre alternativ.

– Allt strul tar på krafterna, säger han. Det har visat sig att en del lagda scheman inte ger heltid. En månad får jag ihop lite över 170 timmar, en annan bara omkring 150.

– Folk börjar bli riktigt less. Vi har begärt hjälp av Transport för att starta en fackklubb. Många har också uttryckt att de är beredda att ge Keolis två, tre månader för att se om det blir bättre. Annars kan det bli massuppsägningar.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Keolis. Teamchef Staffan Sandström vill inte svara på frågor. Områdeschef Henrik Gustavsson har inte gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.