Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Statistiska centralbyråns (SCB) tidning Välfärd har gjort ett temanummer om människor som lever på eller under marginalen.

Enligt utredarna finns flera sätt att mäta och kategorisera fattigdom.

  • De mest utsatta lever i ”allvarlig materiell fattigdom”. Det handlar om 80 000 invånare (0,8 procent av befolkningen) vars inkomster inte räcker till mer än hälften av ett tiotal utgifter som klassats som självklara i det svenska samhället. Hit räknas bland annat boende, tv, telefon, tvättmaskin och en veckas årlig semester.
  • Nästa kategori, 570 000 personer (6 procent) har ”låg inkomststandard”. Här klarar man sig bättre, men har inte råd med alla nödvändiga utgifter.
  • En tredje gruppering – runt 1 400 000 invånare – bedöms ha ”låg ekonomisk standard” i den bemärkelsen att hushållets inkomst ligger under 60 procent av medianinkomsten i landet.

SCB:s slutsats blir att nästan var femte invånare, 1,8 miljoner människor, lever i materiell fattigdom eller finns i en riskzon där brist på pengar kan leda till social utestängning.

Av alla barn i Sverige bor 7 procent i familjer med låg inkomststandard. Det låter kanske inte mycket, men det handlar om 145 000 barn. För nyanlända barn är risken för låg inkomststandard nästan femdubblad. Över 30 procent har det knapert, men den ekonomiska utsattheten minskar med tiden. Efter ungefär 15 år är siffran nere på samma nivå som för befolkningen i stort.

Äldre personer utgör en stor riskgrupp när det handlar om svag ekonomi. Främst gäller det ensamstående. Av alla kvinnor över 65 har 34 procent låg ekonomisk standard. För männen är siffran 24 procent.

Villkoren försämras med stigande ålder. Vid fyllda 90 är det 44 procent av kvinnorna som hamnar i gruppen låg ekonomisk standard. Männen klarar sig bättre, motsvarande siffra är 29 procent.

SCB har även tittat på hur Sverige står sig mot övriga EU-länder. Sverige intar bottenplatsen när inrikes födda barn jämförs med barn där en eller båda föräldrarna är födda utomlands. Låg ekonomisk standard är sex gånger vanligare för barn med utländskt påbrå.

Minst är skillnaden i länder som Polen, Bulgarien och Lettland. Alltså länder som tagit emot få flyktingar och med inkomster som generellt sett är låga.

Sverige kan inte slå sig för bröstet när det gäller pensionärernas villkor heller. Vi ligger i en bottenliga där bara sex av EU:s 28 länder har större andel äldre med låg ekonomisk standard.

Kartläggningen som SCB gjort visar också på stora geografiska skillnader inom landet. Nära 16 procent av alla invånare som är 65 år eller äldre har en inkomst som ligger under 60 procent av medianinkomsten. De ligger därmed i gruppen ”låg ekonomisk standard”.

Fast i Danderyd och Vellinge är det bara 6 procent av åldringarna som hamnar där. I glesbygden finns kommuner där uppåt 35 procent av pensionärerna har låg ekonomisk standard.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler rabatter till transportmedlemmar

Ekonomi. Åtminstone ett beslut under ekonomiavsnittet kan spela roll för en transportares ekonomi. Förbundet ska ansluta sig till LO:s mervärdeskort som ger rabatter och förmåner.

Transport ser över regelverken

Tydliga regler. Skriv ner en policy för hur tjänstebostäder ska köpas och säljas. Hur anställda veckopendlare ska tilldelas en lägenhet – och hur kontrakten ska sägas upp. Förslaget kommer till Transport från den revisionsfirma som fått uppdraget att se över regler, rutiner och policyer.

Så kan chefen syna din ekonomi

Snabbkollen. Du får ett brev med posten där det står att chefen har tagit en kreditupplysning på dig. Va? Vad ska hen med den informationen till? Är det verkligen tillåtet? Ja, en arbetsgivare har faktiskt rätt att kolla sina anställdas privatekonomi. Men bara om det finns goda skäl.

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.