Annons:
Annons:

Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Statistiska centralbyråns (SCB) tidning Välfärd har gjort ett temanummer om människor som lever på eller under marginalen.

Enligt utredarna finns flera sätt att mäta och kategorisera fattigdom.

  • De mest utsatta lever i ”allvarlig materiell fattigdom”. Det handlar om 80 000 invånare (0,8 procent av befolkningen) vars inkomster inte räcker till mer än hälften av ett tiotal utgifter som klassats som självklara i det svenska samhället. Hit räknas bland annat boende, tv, telefon, tvättmaskin och en veckas årlig semester.
  • Nästa kategori, 570 000 personer (6 procent) har ”låg inkomststandard”. Här klarar man sig bättre, men har inte råd med alla nödvändiga utgifter.
  • En tredje gruppering – runt 1 400 000 invånare – bedöms ha ”låg ekonomisk standard” i den bemärkelsen att hushållets inkomst ligger under 60 procent av medianinkomsten i landet.

SCB:s slutsats blir att nästan var femte invånare, 1,8 miljoner människor, lever i materiell fattigdom eller finns i en riskzon där brist på pengar kan leda till social utestängning.

Av alla barn i Sverige bor 7 procent i familjer med låg inkomststandard. Det låter kanske inte mycket, men det handlar om 145 000 barn. För nyanlända barn är risken för låg inkomststandard nästan femdubblad. Över 30 procent har det knapert, men den ekonomiska utsattheten minskar med tiden. Efter ungefär 15 år är siffran nere på samma nivå som för befolkningen i stort.

Äldre personer utgör en stor riskgrupp när det handlar om svag ekonomi. Främst gäller det ensamstående. Av alla kvinnor över 65 har 34 procent låg ekonomisk standard. För männen är siffran 24 procent.

Villkoren försämras med stigande ålder. Vid fyllda 90 är det 44 procent av kvinnorna som hamnar i gruppen låg ekonomisk standard. Männen klarar sig bättre, motsvarande siffra är 29 procent.

SCB har även tittat på hur Sverige står sig mot övriga EU-länder. Sverige intar bottenplatsen när inrikes födda barn jämförs med barn där en eller båda föräldrarna är födda utomlands. Låg ekonomisk standard är sex gånger vanligare för barn med utländskt påbrå.

Minst är skillnaden i länder som Polen, Bulgarien och Lettland. Alltså länder som tagit emot få flyktingar och med inkomster som generellt sett är låga.

Sverige kan inte slå sig för bröstet när det gäller pensionärernas villkor heller. Vi ligger i en bottenliga där bara sex av EU:s 28 länder har större andel äldre med låg ekonomisk standard.

Kartläggningen som SCB gjort visar också på stora geografiska skillnader inom landet. Nära 16 procent av alla invånare som är 65 år eller äldre har en inkomst som ligger under 60 procent av medianinkomsten. De ligger därmed i gruppen ”låg ekonomisk standard”.

Fast i Danderyd och Vellinge är det bara 6 procent av åldringarna som hamnar där. I glesbygden finns kommuner där uppåt 35 procent av pensionärerna har låg ekonomisk standard.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Fler rabatter till transportmedlemmar

Ekonomi. Åtminstone ett beslut under ekonomiavsnittet kan spela roll för en transportares ekonomi. Förbundet ska ansluta sig till LO:s mervärdeskort som ger rabatter och förmåner.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.