Dålig arbetsmiljö kan kosta DHL två miljoner i vite

DHL hotas av vite på sammanlagt två miljoner kronor om företaget inte förbättrar arbetsmiljön på ett stort vin- och spritlager i Jordbro, söder om Stockholm. Lagret tillhörde tidigare Systembolaget och de anställda är numera med i Handels.

Fram till 2010 hade Systembolaget ett dotterbolag, Lagena, som ansvarade för lagring och distribution av öl, vin och sprit. Lagena såldes till en privat intressent, men verksamheten är i princip densamma.

Under årens lopp har hanteringen orsakat stora rubriker. De anställda var med i Handels som hade en stridbar klubb.

För några år sedan tog DHL över driften och det blev facklig dragkamp mellan Transport och Handels om vilket förbund som skulle organisera arbetarna. Transport drog det kortaste strået.

Parallellt har arbetsmiljön varit en het fråga. Jobbet innehåller många tunga manuella lyft. Arbetsmiljöverket har gjort flera inspektioner och konstaterat att det finns stor risk för belastningsskador när de anställda ska tömma containrar och plocka över flaskor och kartonger på lastpallar.

I december 2015 klippte verket till med vitesbeslut. Till den 15 april måste DHL ha infört rutiner som ser till att ingen anställd utför ensidigt plockarbete längre tid än fem timmar per dag. Resten av tiden ska annat arbete utföras. Uppfylls inte kravet riskerar företaget vite på 500 000 kronor.

Om ett drygt år, den 15 april 2017, ökar Arbetsmiljöverket trycket på DHL. Företaget ska installera fler lyfthjälpmedel som måste användas vid lyft över tolv kilo. I steg två hotar verket med ett vite på 1,5 miljoner kronor.

– Bland det bästa som hänt arbetsmiljömässigt på år och dag! säger en före detta lagerarbetare som numera kör taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?