Dag 7, den 10 december 2018

Världsfacken träffas. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Transports observatör Ulf Jarnefjord lämnar sin sista rapport och funderar på den fackliga utmaning som klimatkrisen är.

Efter fyra dagar i Katowice, Polens kolhuvudstad, börjar jag vänja mig vid den tunga sötaktiga doften av brunkol som ligger som en osynlig dimma över hela trakten. Jag bor på ett litet motell och truckstopp i Mikolov, en mindre stad cirka 20 km söder om Katowice. Ingen femstjärnig lyx. Men maten i den lilla restaurangen är hemlagad och fantastisk god, och närmare medlemmarna än så kan man inte komma. Överallt i regionen syns verksamma kolkraftverk som producerar elektricitet, men också många övergivna kolgruvor.

 

Grzegorz Trefon, från den polska fackföreningsfederationen Kadra, poängterar att Polen under de senaste 30 åren har stängt mängder med kolgruvor och att antalet kolgruvearbetare har minskat från 400 000 till i dag runt 85 000. Detta har inneburit en enorm påfrestning för arbetare och deras familjer.

Polska staten och gruvfacket är medvetna om att omställningen bort från kol till en fossilfri elproduktion måste fortsätta med oförminskad styrka. Men de menar att EU måste förstå att det tar tid och att Polen behöver stora stödåtgärder för att klara utmaningen, inte minst till de arbetare som drabbas. Detta är en av anledningarna till att värdnationen Polen, tillsammans med ILO och världsfacket, vill ha stöd för sin Silesia-deklaration om en trygg, rättvis och schyst omställning.

 

Som värdnationen har Polen arbetat fram ytterliga två deklarationer. En handlar om elektromobilitet och den andra om skogen. Med elektromobilitet menas elektrifiering av fordon och vägar, kompletterat med bland annat biogas.

Antalet bilar har ökat dramatiskt i Polen de senaste åren och uppgår nu till cirka 22 miljoner. Även om utsläppen från biltrafik och andra transporter procentuellt utgör en mindre andel av de totala CO2-utsläppen jämfört med Sverige har Polen, i samverkan med England, föreslagit att en gemensam plan och strategi tas fram för att minska utsläppen i transportsektorn. Sverige som stödjer deklarationen har sedan tidigare en nationell plan för en fossilfri fordonsflotta 2030.

Polen föreslår också att en stödfond skapas för att stötta utvecklingen mot elektromobilitet och fossilfria transporter. I skrivande stund har över 40 länder undertecknat deklarationen, inklusive Sverige. Deklarationer är oftast mycket enklare att hantera då det inte behövs någon konsensus bland alla 197 parter på konferensen, men de blir inte heller en del av klimatavtalet. Vår förhoppning är att Silesia-deklarationen ändå blir en del av avtalet, och en fortsättning på det vi lyckades få med i förordet till Paris avtalet.

Svårare blir det med huvudförhandlingarna gällande regelboken för Parisavtalet, där syns inga större öppningar just nu. Det är lätt att bli pessimistisk när vi under mötet får veta att utsläppen av växthusgaser ökar enormt under 2018, kanske så mycket som med 3,7 procent, när vi i stället borde minska dem cirka 7 procent per år. I en ny FN-rapport framgår det tydligt att världen måste femfaldiga sina ansträngningar om vi ska nå 1,5-gradersmålet.

 

Gruppfoto från klimatkonferensen i Katowice.
Deltagarna på ITUC-mötet.  Foto: Susanne Hedman

Under lördagen den 8 december samlades alla facken på världsfederationen ITUC:s klimatkonferens. Där fick vi höra många intressanta presentationer från alla världens hörn. De innehöll några tragiska berättelser men även lyckade exempel på framgångar med nationella omställningsavtal.

John Mark Mwanika från ATGWU i Uganda, nyvald ordförande för transportfackens federation ITF:s sektion för kollektivtrafik och aktiv i vårt ITF- klimatnätverk sedan många år, berättade om arbetet med BRT (Bus Rapid Transit). Det syftar till att öka resandet med kollektivtrafik i bland annat Kenyas huvudstad Nairobi. Bussarna har egna filer, vilket gör att de tar sig snabbare fram i trafiken. Tanken är att de därmed ska bli attraktivare och leda till att bilister byter transportsätt.

Men det som på pappret ser enkelt ut, fungerar inte alltid i praktiken. BRT-bussarna riskerar att konkurrera ut hela den informella sektorn med minibussar som är vanlig i hela Afrika. Chaufförer i den informella sektorn risker att bli arbetslösa och arbetare ställs mot arbetare. En åtgärd för att lösa konflikten mellan grupperna är att organisera chaufförerna i den informella sektorn och därmed kunna erbjuda dem jobb på de nya BRT-bussarna.

Prisfrågan har också visat sig vara viktig. Det är uteslutande privata företag som äger BRT-bussarna och deras prissättning har gjort att många fattiga inte har råd att åka med dem. ITF har genom påtryckningar lyckats få bolagen att sänka priset på resan, men då har de i stället höjt priset för toalettbesök. Därför driver ITF en kampanj över hela världen att kollektivtrafik ska vara en samhällsservice och inte en kassako för privata företag. Kollektivtrafiken bör ägas av det offentliga och vinsten ska gå till bättre och utökad trafik. Erfarenheten från flera liknade BRT-projekt visar tydligt vikten av att fackföreningar kämpar för att organisera papperslösa och andra arbetare i den informella sektorn. Något som vi borde dra lärdom av i Sverige.

John Mark berättade också om det samarbete ITF inlett med C40-gruppen. C40 är en så kallad borgmästargrupp från megastäder i världen som arbetar för grönare, säkrare, hälsosamma och fossilfria städer. Antalet städer har ökats under åren och är i dag närmare 100, där ibland Stockholm. Min uppfattning är att Transportarbetareförbundet skulle vinna mycket om vi medverkade i detta arbete och då speciellt när det gäller smarta stadsleveranser. I Göteborg har jag tidigare deltagit i flera lokala EU-projekt och tydligt sett vikten av att både tala om värdet av kollektivavtal och god arbetsmiljö i de nya framväxande gröna sektorerna.

 

Från Hauwa Mustapha, NLC Nigeria, fick vi höra hur enorma utsläpp och läckage från decenniers utvinning av olja har skadat både människor och miljö. Extremväder med torka och översvämningar har ökat konflikterna mellan jordbrukare och boskapsskötare, då de slåss om samma knappa resurser samt mark. Eftersom grupperna tillhör olika religoner har striden i medier beskrivits som en kamp mellan muslimer och kristna, när det i själva verket i huvudsak handlar om en eskalerande konflikt om samma knappa resurser orsakat av klimatförändringar.

 

Förutom fackföreningar var representanter från europeiska företagsintressen samt kommuner och städer inbjudna. De stödjer de fackliga kraven om en rättvis och schyst omställning och att det avsätts resurser så att ingen arbetare blir lämnad ensam. De poängterade vikten av att den ekologiska och sociala hållbarheten går hand i hand.

En annan intressant presentation gjordes av finansiella investerares intresseorganisation. Tillsammans med London school of economics bedriver de forskning om hur investerare ska kunna använda finansiella instrument och verktyg för att främja en bättre ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Något som inte minst Afa Försäkringar och Folo (Folksam LO pension) bör intressera sig mer för när det gäller våra avtals- och medlemspensioner.

 

Till slut beslutades att världsfacket ITUC från och med nästa år ska organisera en Global day of action för klimatet och rättvis omställning. Något som jag verkligen hoppas att LO och förbunden ställer sig bakom – för på en död planet finns som sagt inga jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sten Gellerstedt:
    14 december, 2018

    Toppenbra reportage. Ger hopp om internationell facklig samordning om klimatet. Trygghet vid grön omställning.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

”Mina arbetstider orsakar en ständig dragkamp i familjen. Min hustru vill att jag ska vara hemma mer”, säger Mariusz som bara vill ha förnamnet i tidningen.

Arbetstiderna tär på familjelivet

Åkeri. Mariusz har jobbat elva år som utlandschaufför på TS Transport service i Gdynia. Han trivs, men överväger ändå att söka annat jobb. – Trycket är stort från hustrun. Hon vill att jag ska vara hemma mer, säger han.

Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.