Dag 2, den 5 december 2018

Resa klimatsmart. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som i dag åker tåg och färja från Malmö/Trelleborg till Swinoujscie i Polen.

Ulf Jarnefjord dag 2
På väg.  Foto: Susanne Hedman

Första etappen av resan är genomförd utan problem och SJ levererade på minuten.

Jag har på morgonen, efter att ha ”couch surfat” hos en bekant i Malmö, klivit ombord på TT-Lines färja Nils Dacke, för att segla över till Swinoujscie i Polen, dit jag anländer i eftermiddag. Färjan är dock en dryg timme försenad. Enligt uppgift havererade en lastbil när den skulle köra av. Jag får lite extra tid på däck – i söder sticker solen fram och värmer mitt ansikte – samtidigt som jag hinner reflektera över framtiden.

 

Mänskligheten förbrukar i dag resurser som om det fanns 1,7 jordklot. Sammanlagt lever och konsumerar vi svenskar som om det fanns 4,2 jordklot, trots att det som alla vet bara finns en planet. Detta kan självklart inte fortsätta längre.

För att illustrera vad en rättvis omställning inom planetens gränser skulle innebära, kan vi ta koldioxidutsläppen per person. Om vi ska klara FN:s mål att begränsa den globala uppvärmningen till max 2 grader, och helst inte överskrida 1,5 grader, har varje människa en koldioxid-budget på mindre än två ton per år att förhålla sig till. Detta kan jämföras med våra svenska konsumtionsbaserade utsläpp som i dag är cirka 11 ton per person och år. I många av de fattigaste länderna i världen ligger utsläppen av koldioxid däremot under 0,5 ton/person/år.

För de flesta utvecklade länder kommer det med andra ord att bli en enorm utmaning att sänka sina utsläpp av växthusgaser till en nivå där jordens biosfär inte hotas. Samtidigt fortsätter världens befolkning att öka. Nya beräkningar från FN visar att jordens befolkning redan år 2100 kan ha ökat från dagens dryga 7 miljarder till mellan 11 och 13 miljarder. Det betyder att det möjliga utsläppsutrymmet skulle behöva minska till maximalt 1 ton koldioxid per person och år.

Bara en flygresa tur och retur till Thailand ger upphov till 2,5 ton koldioxidutsläpp per passagerare. Även om flyget bara står för runt 5 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, inklusive den så kallade höghöjdseffekten, ökar flygandet dramatiskt varje år. Påverkan från svenskarnas flygresande är i dag lika stort som från all biltrafik i Sverige.

Vi behöver inte sluta resa, men prova gärna att ta tåget nästa gång du ska på semester i Europa. Låt tågresan bli en del av upplevelsen, då gör du både dig själv, dina barn, barnbarn och klimatet en tjänst. Om du vill veta mer om klimatvänligt resande med tåg kan jag rekommendera Facebook-gruppen Tågsemester. Den vann konsumentpriset Blåslampan förra veckan, för att ha skapat en plattform ”där konsumenter hjälper varandra för att reda ut såväl stora som små frågor vad gäller tågresande när och fjärran”.

 

Om vi ska lyckas med dessa enorma utmaningar måste vi få med oss människor, inte minst arbetarna i fossilindustrin, på resan till ett hållbart samhälle. Annars riskerar de att bli motståndare, i stället för medskapare i den nödvändiga omställningsprocessen.

Därför kan vi inte bara prata om den ekologiska hållbarheten, utan också måste fokusera på den sociala och ekonomiska hållbarheten. Utan förutsättningar för en trygg och rättvis omställning för de arbetare som drabbas kommer vi inte att lyckas. Det positiva är att det gjorts stora omställningar tidigare, både i Sverige och globalt.

Jag tänker på den strukturomvandling Sverige genomfört både inom varvs-och tekoindustrin. Men också på att den amerikanska Marshallplanen, på kort tid efter andra världskriget, lyckades återuppbygga ett raserat Europa. Med en fullvärdig a-kassa som skapar ekonomisk trygghet, och genom omskolningsåtgärder till framväxande gröna jobb, kan vi få med oss människor på dagens resa. Dessutom kan det med en ny Marshallplan för omställning, skapas mängder av nya hållbara gröna jobb. I rapporten ”Growing Green and Decent Jobs” från The Millennium institute, beställd av världsfacket ITUC, visas att en investering i den gröna hållbara ekonomin på två procent av BNP i tolv undersökta länder, skulle skapa 48 miljoner nya jobb över en femårs period.

Detta är anledningen till att ett av de viktigaste fackliga kraven under FN:s klimatmöte är att omställningen måste ske på ett rättvist och schyst sätt för de arbetare och familjer som drabbas. Facken måste också säkerställa att ingen lämnas kvar ensam eller glömd.

 

Under COP21-mötet i Paris 2015 lyckades vi, genom hårda fackliga påtryckningar, få in i klimatavtalets förord att omställningen till ett fossilfritt samhälle måste ske på ett rättvist och schyst sätt för de arbetare som drabbas.

I år är vårt fackliga krav att det införs regler i ländernas Nationally determined contributions (NDC) om hur en rättvis och schyst omställning för arbetarna ska utformas i praktiken.

Goda exempel finns redan i flera länder, bland annat Spanien, Kanada, Nya Zeeland och Skottland. Där har länderna i samverkan med facken skapat speciella kommittéer, som även fått ekonomiska resurser för att skapa en trygg omställning. Denna typ av omställningskommittéer, med trepartsdialog, borde också kunna införas i Sverige redan under nästa år.

Det är av yttersta vikt att utvecklade länder som Sverige går före. Att vi blir goda förebilder och visar att det är möjligt att skapa ett fossilfritt samhälle, där den ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarheten går hand i hand. Genom att vara ett föredöme kan vi få med oss andra länder på den nödvändiga omställningen, på ett sätt som överträffar vårt lands ekonomiska storlek och makt.

 

I nästa rapport kommer jag att berätta mer om övriga fackliga krav som vi driver under klimatförhandlingarna.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    5 december, 2018

    Med risk att bli tjatig, en taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor på ett år. Det går åt fruktansvärt mycket energi i transportsektorn således. Det spelar ingen roll om CO2 är fossil om den totala usläppsnivån blir lägre än för andra alternativ. Hittills har ingen kunnat presenterat ett bättre alternativ än bensin och diesel. Det är den krassa verkligheten. Ingen av alternativen biogas, etanol och el håller måttet för en storskalig användning av bränslen, för det transportbehov som samhället har idag. Det vet alla makthavare om, istället pratar man om mål som man vet att man inte kan uppfylla. Elhybrider för bilar kan göra en viss miljönytta iom att man inte är så beroende av extern snabbladdning. Kan man utveckla Wankelmotorn och därigenom minska fordonsvikten vore mycket vunnet. Man måste ta hänsyn till bränslenas energivärden. Att tillverka bränslen som har mycket lägre totala energivärden än bensin och diesel är helt meningslöst ur miljösynpunkt. Trots allt måste arbeten inom energisektorn vara lönsamma ur energi- och ekonomisk synvinkel. Uppvärmning av hus tex skulle uteslutande ske med el som är det effektivaste sättet att värma ett hus på. Då måste vi dock ha kärnkraft och en helt annan energipolitik samt en helt annan energiprispolitik. Tror ni att våra politiker skulle orka med den omställningen som bara är en liten bit av hela det komplexa energiområdet området. Vi måste minska på själva utsläppen, det gör vi inte om vi eldar med flis eller sopor.

Lästips:

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.