Krönika

Då var fallet löst?

Davids krönika. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Själv hade jag varit med lastbilen till Iggesunds pappersbruk och lossat ett par stålvalsar. På kvällen på väg hem till Stockholm stannade jag vid ett fik. Där inne gick en hel busslast med personer i olika åldrar runt bland borden och frågade om lift. Deras buss hade fått en lagerskärning och nu ville de till Stockholm.

Jag tog upp fem stycken i hytten. De var trevliga och jag pratade mest med en söt tjej som gick på Sigtuna internatet. Så jag lyssnade inte alls på radion den natten. Men då jag var tillbaka i stan och hade släppt av liftarna, såg jag polisbilar fara runt som yra höns och stoppa bilar på måfå på Essingeleden.

Morgonen efter väcktes jag av en kollega och jag föll faktiskt ur sängen då han berättade att Olof Palme var mördad.

Jag var ingen Palmediggare utan tyckte ibland att han var lite übersmart och spelade dubbelt i en del frågor. Som med kärnkraften eller IB-affären, där Socialdemokraterna i hemlighet hade ett eget SÄPO. Eller då han blåljög om att justitieministern Lennart Geijer aldrig gått till prostituerade.

Numer inser även jag Palmes storhet. Särskilt i jämförelse med dagens politiker. Han var gammaldags politiskt framodlad och utvald. Men han ville något och trodde att saker kunde förändras i världen. Kanske var det just därför han fick plikta med sitt liv.

Nu har utredningen av mordet avslutats. Den har kostat över en halv miljard, innehåller 10 000 förhör, 800 provskjutningar av vapen, 250 hyllmeter utredningsmaterial. Bara att få ut hela förundersökningen kostar en miljon kronor i kopieringskostnader.

Slutsatsen att den, i mina ögon lätt komiske, förre moderatpolitikern Stig Engström skulle vara den skyldige är mer än underligt och naturligtvis är den båg. Alla tillfälligheterna; att ha ett vapen på kontoret just när makarna Palme gick förbi och så vidare. Att all denna utredningsmöda i så fall inte skulle leda till någon som helst teknisk eller annan bevisning är knappast sannolikt.

De flesta fattar att det var helt andra krafter i rörelse. Men att peka ut svenska myndighetspersoner eller en främmande makt eller både och efter 34 år, skulle skapa oändliga förvecklingar och låter sig helt enkelt inte göras.

Någon verklig mördare att ge livstid kommer heller aldrig hittas, då denne helt säkert är död. Beställarna av sådana här brott tar regelmässigt livet av sina ”hitmen” så att de aldrig någonsin ska kunna prata bredvid munnen…

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kåre Bergkvist:
    28 juni, 2020

    Intresant läsning fick några fudereringar kring ämnet .Tack

  2. Thomas Laursen:
    27 juni, 2020

    Bra skrivit.

Lästips:

David Ericsson

Banta eller inte?

Davids krönika. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.