Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

1. Vad gäller det egentligen?

Närmare tre miljoner anställda i hela Sverige ska få nya löneavtal under 2020. Det handlar om 485 avtal i olika branscher. Både arbetare, tjänstemän och akademiker väntar på lönehöjningarna.

2. Hur går det till?

Fackförbund och arbetsgivare förhandlar med varandra. De brukar mötas i en kompromiss utifrån sina krav respektive bud.

3. Kan det bli strejk?

Ja, facken kan ta fram sina kraftfullaste vapen när avtalen upphör att gälla: strejk och blockad. Arbetsgivarnas moteld är lockout, när anställda stängs av från jobbet utan lön. Den mest uthålliga parten kan då få igenom mer än motparten var beredd att gå med på. Själv får du som medlem betalt från Transport om du blir uttagen i strejk eller lockout.

4. Om parterna ändå inte kan enas?

Statliga Medlingsinstitutet har uppdraget att försöka få fack och arbetsgivare att komma överens. Erfarna medlare (som tidigare jobbat för fack eller arbetsgivare) kliver in när det är risk för stridsåtgärder som strejk eller lockout. De ställer också upp när parterna gemensamt ber om det.

5. Hur mycket pengar ser det ut att bli?

De flesta LO-förbunden har enats om att kräva tre procent högre löner. Lågavlönade kan få mer. Facken driver att de ska få ett fast lönepåslag i kronor, som ger en större summa än procenten. Slutsumman vet vi inte förrän avtalen är underskrivna av båda parter.

6. När kommer den nya lönen?

Den 1 april är det tänkt att de flesta av Transports avtal börjar gälla. Till exempel det största: transportavtalet. Den 1 maj gäller för bland andra hamnarbetare och tidningsbud. En månad senare ska bevakningsbranschen ha nya avtal. Till slut ska flygteknikerna, som sista transportbransch, få nya löner den 1 november.

7. Om förhandlingarna inte är klara i tid?

Då fortsätter den gamla lönen att betalas ut. Men höjningen börjar normalt gälla från det datum som avtalet löpte ut och då kommer de pengarna senare.

8. Bestämmer industrin vad vi ska få?

Det är riktigt att löneuppgörelserna för facken som jobbar i industrin sedan länge är en norm – eller ett märke – för förhandlingarna i övriga branscher. I år har ett par förbund brutit sig ur LO:s samordning och förhandlar på egen hand. Kommunal och Pappers försöker på det sättet att slippa vara bundna av industrins lönenivåer.

9. Hur tänker Transport om det?

Det förs en diskussion om lönenivåerna i varje bransch under förhandlingarna. En hel del andra villkor kommer också upp under avtalsrörelsen. Det handlar om till exempel arbetsmiljö, fortbildning, arbetstider, pensioner, försäkringar, integriteten i arbetslivet, som kamera- och gps-

övervakning. Transport jobbar för att kollektivavtalen ska bli bättre för de anställda.

10. Vem förhandlar för Transport?

I mötet med arbetsgivarna finns fackförbundets ordförande Tommy Wreeth, avtalssekreterare Peter Winstén och en eller två centrala ombudsmän för den bransch det handlar om. Bakom sig har de en delegation av fackligt aktiva från branschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander Sundqvist:
    10 mars, 2020

    Kolla på det här med lön efter färdskrivaren efter som transport styrelsen vill att arbetstiden ska stämma mot färdskrivaren. Så blir det ju så att åkare kommer kunna skriva lön efter färdskrivare.Börjar bli för mycket regler å kontroller bara för att göra sitt jobb. Finns ju ingen bransch som är så kontrollerad.

  2. Marko Torvinen:
    31 januari, 2020

    Inlägget säger inte mig så mycket.
    Gå istället ut med vilka punkter som ni prioriterar först i förhandlingen.
    Lycka till.👍

  3. Baloo Engström:
    30 januari, 2020

    Lastbilschaufför här, 3procent är för lågt. Med de kraven om flexibilitet som råder, samt den växande chaufförsbristen. Så borde höjningen vara 7,5-9 procent årligen. Samt Ob och övertid i procentsatser av timlönen, likt handels.

  4. Mirre:
    30 januari, 2020

    Jag tycker att Förbundet måste se över OB-tillägg. DVS för natt arbete. Det kan inte gälla samma Ob för arbete kl.19 och kl. 2 på natten.

  5. Magnus Rahm:
    30 januari, 2020

    Med tanke på att vi i transport ligger så fruktansvärt efter i löneökning kontra industrin samt dödligheten och riskerna är betydligt högre inom transportsektorn samt den enorma brist på chafförer som råder borde det ju vara en rejäl ökning på lönen samt flera tillägg.

Lästips:

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Taxiparkering Arlanda

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

Granskning: Pensionsfusket
Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år