Corona/Avtalsrörelsen

Corona stoppar avtalsrörelsen

Avtal 2020. Avtalsrörelsen skjuts upp. LO och Svenskt Näringsliv vill förlänga gällande avtal till i höst. Coronavirusets spridning ligger bakom överenskommelsen.

– En enhällig styrelse inom LO ställer sig bakom förslaget att prolongera avtalen till den 1 oktober och att de löper ut den 31 oktober, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på en presskonferens i dag.

LO:s medlemsorganisationer, som Transport, ska fatta sina formella beslut när det gäller de olika avtalen.

– Det här är den enda rimliga lösningen just nu. Vårt främsta mål är att våra medlemmar ska få så bra avtal som möjligt, säger Thorwaldsson i ett pressmeddelande.

Den centrala motparten Svenskt Näringsliv var med på samma presskonferens och vd Jan-Olof Jacke bekräftade att arbetsgivarna är med på beslutet.

– I det här svåra läget är det viktigt att vi har parter som tar ansvar, när nästan ingen sektor är oberörd, säger Jan-Olof Jacke.

Beskedet kom vid 13-tiden i dag, strax efter att Facken inom industrin meddelat att de var överens med arbetsgivarna om att skjuta upp avtalsrörelsen och förlänga avtalen till den 31 oktober.

”Industrins parter utgår ifrån att den nu träffade överenskommelsen kommer att utgöra norm på sedvanligt sätt för övriga avtal på svensk arbetsmarknad”, skriver facken i ett pressmeddelande.

Sammanlagt ska 2,8 miljoner anställda på hela arbetsmarknaden få nytt avtal under 2020. Antalet centrala kollektivavtal som ska omförhandlas är 500. 28 av dem ingår i Transports avtalsrörelse, som till största delen var planerad till våren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

corona

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

corona

Mackarna tappar försäljning

Bensinmack. Bensinstationerna känner redan av en rejäl avmattning. – Vi har tappat 30-35 procent av bruttovinsten. Det som gått ner mest är mackor och annat som vi bereder i butiken. Normalt är det just de varorna vi tjänar pengar på, säger Mia Hallgren, stationsföreståndare på Shell i Karlstad.

Corona Europa

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

”Samordning saknas”

EU. – Avsaknaden av en samordning inom EU är grunden till problemen med gods som fastnar i gränskontrollerna, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

”Hjälp flyget nu!”

Flyg. Inom det europeiska civilflyget riskerar ett par miljoner anställda sina jobb på grund av coronakrisen. Branschen måste få hjälp på både kort och lång sikt, kräver europeiska transportfacket.