Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close

Civilministern kampanjar för schysta villkor

En lagändring behövs för att få slut på lönedumpningen inom färdtjänsten. En lag som regeringen ska fortsätta kämpa för trots att SD kan fälla förslaget i riksdagen. Det var civilminister Ardalan Shekarabis budskap när han träffade taxichaufförer på Arlanda tidigt i morse.

– Vi står fast vid att det här behövs. Och man behöver inte diskutera många minuter med taxichaufförerna för att konstatera att det här är nödvändig lagstiftning.

Ardalan Shekarabi (S) har sedan han blev civilminister för två år sedan drivit frågan om schysta villkor vid upphandlingar. I vinter var det tänkt att en lagändring skulle bli verklighet. Enligt förslaget, som regeringen redan har presenterat, ska myndigheter som köper tjänster ställa krav på kollektivavtalsenliga löner, arbetstider och semestrar.

– Det här är ju en jätteviktig fråga för att vi ska få schysta villkor på svensk arbetsmarknad. Det lägsta man kan förvänta sig av våra politiker är att våra skattepengar inte används till social dumpning, säger Ardalan Shekarabi.

Allt var klart för att lagen skulle röstas igenom i riksdagen den 30 november. Men så plötsligt bytte Sverigedemokraterna fot och som det ser ut nu saknar regeringen den majoritet som krävs för att göra verklighet av lagförslaget.

– Jimmie Åkesson stod utanför byggbodar i valrörelsen och sa att han var för förslaget. Sen träffade SD Almega och näringslivet under sommaren och fick komma in i värmen hos Anna Kinberg Batra och då var det inga problem att sälja ut svenska taxichaufförer och lastbilschaufförer. Han har lurat folk, säger Ardalan Shekarabi.

Mötet med chaufförer på ”Remoten”, den värmestuga där många taxiförare väntar på en körning från Arlanda, gav ministern vatten på sin kvarn.

– Jag pratade precis med en kille som berättade att färdtjänst är det värsta. Det är bättre att köra privat. Då får man i alla fall lite högre betalt. Det är ju helt otroligt att våra skattepengar används till att dumpa lönerna för de här människorna.

Killen i fråga heter Coskun Sen. Han kör för taxi 020 och hann prata med Ardalan Shekarabi om både Sverigedemokraterna och hur dåligt det fungerar med färdtjänsten. Fick Coskun Sen bestämma skulle alla taxiförare ha kollektivavtal, priserna på färdtjänsten skulle höjas och chaufförerna skulle få bättre utbildning. Mer än så hinner han inte säga innan det är hans tur i kön för en körning bort från flygplatsen.

– Höj, ni måste höja priset för färdtjänsten, säger han till ministern på vägen ut.

–Vi gör vad vi kan, svarar Shekarabi.

Ahmad Omara kör för en friåkare och arbetar 13 timmar en vanlig dag för att få ihop det. Han hinner också berätta om sin situation för Shekarabi. Helst skulle han vilja att det bara fanns ett taxibolag och fasta priser. Men framförallt:

– Utbilda inte fler taxichaufförer. Det finns redan för många.

På remoten vimlar det av chaufförer så här i gryningen. En bra bild av hur överetablerad taximarknaden i dag, tycker Transports Lars Mikaelsson.

– Alla de här skulle ha andra jobb egentligen, i stället för att stå här och vänta utan att få betalt.

Ministerbesöket på remoten är snart över. Men Shekarabi tar med sig förarnas historier.

– Det är viktigt att höra deras berättelser. När man pratar om färdtjänst och krav på schysta villkor kan det bli ganska teoretiskt. Men det här är riktiga människor av kött och blod som behöver jobba väldigt långa dagar och arbetsveckor för att få mat på bordet. Och det är delvis för att vi inte ställer krav på schysta villkor när vi köper färdtjänst och skolskjutsar.

– Vi ska komma ihåg att 50 procent av intäkterna i taxibranschen kommer från offentliga sektorn. Så vi har en enorm konsumentmakt som vi inte utnyttjar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.