Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close
Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.
Close

Civilministern kampanjar för schysta villkor

En lagändring behövs för att få slut på lönedumpningen inom färdtjänsten. En lag som regeringen ska fortsätta kämpa för trots att SD kan fälla förslaget i riksdagen. Det var civilminister Ardalan Shekarabis budskap när han träffade taxichaufförer på Arlanda tidigt i morse.

– Vi står fast vid att det här behövs. Och man behöver inte diskutera många minuter med taxichaufförerna för att konstatera att det här är nödvändig lagstiftning.

Ardalan Shekarabi (S) har sedan han blev civilminister för två år sedan drivit frågan om schysta villkor vid upphandlingar. I vinter var det tänkt att en lagändring skulle bli verklighet. Enligt förslaget, som regeringen redan har presenterat, ska myndigheter som köper tjänster ställa krav på kollektivavtalsenliga löner, arbetstider och semestrar.

– Det här är ju en jätteviktig fråga för att vi ska få schysta villkor på svensk arbetsmarknad. Det lägsta man kan förvänta sig av våra politiker är att våra skattepengar inte används till social dumpning, säger Ardalan Shekarabi.

Allt var klart för att lagen skulle röstas igenom i riksdagen den 30 november. Men så plötsligt bytte Sverigedemokraterna fot och som det ser ut nu saknar regeringen den majoritet som krävs för att göra verklighet av lagförslaget.

– Jimmie Åkesson stod utanför byggbodar i valrörelsen och sa att han var för förslaget. Sen träffade SD Almega och näringslivet under sommaren och fick komma in i värmen hos Anna Kinberg Batra och då var det inga problem att sälja ut svenska taxichaufförer och lastbilschaufförer. Han har lurat folk, säger Ardalan Shekarabi.

Mötet med chaufförer på ”Remoten”, den värmestuga där många taxiförare väntar på en körning från Arlanda, gav ministern vatten på sin kvarn.

– Jag pratade precis med en kille som berättade att färdtjänst är det värsta. Det är bättre att köra privat. Då får man i alla fall lite högre betalt. Det är ju helt otroligt att våra skattepengar används till att dumpa lönerna för de här människorna.

Killen i fråga heter Coskun Sen. Han kör för taxi 020 och hann prata med Ardalan Shekarabi om både Sverigedemokraterna och hur dåligt det fungerar med färdtjänsten. Fick Coskun Sen bestämma skulle alla taxiförare ha kollektivavtal, priserna på färdtjänsten skulle höjas och chaufförerna skulle få bättre utbildning. Mer än så hinner han inte säga innan det är hans tur i kön för en körning bort från flygplatsen.

– Höj, ni måste höja priset för färdtjänsten, säger han till ministern på vägen ut.

–Vi gör vad vi kan, svarar Shekarabi.

Ahmad Omara kör för en friåkare och arbetar 13 timmar en vanlig dag för att få ihop det. Han hinner också berätta om sin situation för Shekarabi. Helst skulle han vilja att det bara fanns ett taxibolag och fasta priser. Men framförallt:

– Utbilda inte fler taxichaufförer. Det finns redan för många.

På remoten vimlar det av chaufförer så här i gryningen. En bra bild av hur överetablerad taximarknaden i dag, tycker Transports Lars Mikaelsson.

– Alla de här skulle ha andra jobb egentligen, i stället för att stå här och vänta utan att få betalt.

Ministerbesöket på remoten är snart över. Men Shekarabi tar med sig förarnas historier.

– Det är viktigt att höra deras berättelser. När man pratar om färdtjänst och krav på schysta villkor kan det bli ganska teoretiskt. Men det här är riktiga människor av kött och blod som behöver jobba väldigt långa dagar och arbetsveckor för att få mat på bordet. Och det är delvis för att vi inte ställer krav på schysta villkor när vi köper färdtjänst och skolskjutsar.

– Vi ska komma ihåg att 50 procent av intäkterna i taxibranschen kommer från offentliga sektorn. Så vi har en enorm konsumentmakt som vi inte utnyttjar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Transportarbetarens logga

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.