Chock och tystnad i Transport

Reaktioner på avgången. Chock, ilska, sorg och uppgivenhet. Stämningen är både upprörd och dämpad i Transports led efter förbundsordförande Lars Lindgrens beslut att avgå. Flera förtroendevalda och ombudsmän avböjer att kommentera. – Förbannat tråkigt säger Patrik Östbjerg, ordförande i hamnavdelning 2.

Transportarbetaren når honom strax efter Lars Lindgrens besked då han är lite chockad, något som flera personer ger uttryck för.

– Det är sjukt att det finns människor som lämnat ut uppgifter om Lars Lindgren till Aftonbladet. Han är faktiskt en människa av kött och blod!

– Men, vi måste gå vidare efter det här. Vi är så många som sliter och jobbar för förbundet. Vi står och faller inte med en människa, fast det är förbannat tråkigt, säger Patrik Östbjerg.

Han har fått en del samtal från medlemmar som undrar vad som händer i förbundet. Patrik Östbjergs kollega, ordföranden i hamnavdelning 1, har ”ingen lust att prata om det där”.

Den inställningen delas av flera som Transportarbetaren ringer upp. Några uppfattar Aftonbladets artiklar som personliga angrepp mot Lars Lindgren som person, mer än som ordförande.

Ombudsman Hans Olofsson i Göteborgsavdelningen beskriver Lars Lindgrens avgång som tråkig. Både för Lindgren och hela organisationen.

– Vår receptionist har tagit emot en del samtal från medlemmar som reagerat över tidningsartiklarna och flera har ringt min kollega, men själv har jag inte hört så mycket.

Flera av dem som Transportarbetaren talar med beskriver en maktstrid, inför kongressen i juni, och en spricka inom förbundet.

– Att överbrygga den är väl inte så lätt, men vi har haft knepiga situationer och förgreningar i Transport tidigare och vi har alltid lyckats övervinna dem och komma igen, säger Hans Olofsson.

Men han beskriver framtiden som tuff.

– Vi får jobba ännu hårdare för att behålla våra medlemmar och det blir ju inte enklare att rekrytera nya heller. Kommunals kris ligger inte långt tillbaka i tiden och våra motståndare är duktiga på att svärta ner oss. Helt klart kommer vi att få en väldigt speciell kongress.

Hans Olofsson konstaterar att avgången sinkar avtalsrörelsen, som just ska dra i gång.

Ombudsman Niclas Sandström på avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland säger att han var arg hela dagen i går och är lika arg i dag.

– Här harvar man på och jobbar för förbundet och medlemmarna, så kommer det här… Det skadar mest Transport. Jag är jättearg, inte på Lasse Lindgren utan på hur det gick till, att någon kopierat och lämnat ut papper från förbundet.

– Jag förstår att det här med alkohol sticker i ögonen på folk, men jag tycker inte att Lasse gjort något fel.

Niclas Sandström varnar för att en misstänksamhet och tystnad kommer att sprida sig inom förbundet.

– Hur ska vi kunna lita på någon efter det här? Har man synpunkter på saker och ting inom förbundet går man väl till förbundsstyrelsen och inte till medierna? Nu lär det bli helt stopp för alkohol inom förbundet och det är väl lika bra.

Fjärrbilschaufför Freddy Welle har gjort sig känd i kampen för schysta villkor inom åkeribranschen. Han har blivit nedringd av arga chaufförer och själv vittnat om känslan på Facebook.

– Jag är så ledsen och bedrövad. Vi är förtroendemän och som förtroendemän ska medlemmarna kunna lita på att vi har rent mjöl i påsen. Nu har jag fått så mycket skit av medlemmarna.

Men Freddy Welle slår ifrån sig. Har några personer i förbundet bettet sig fel eller illa så ska inte samtliga 60 000 medlemmar behöva klä skott för det, anser han.

– I morgon ska vi ut och demonstrera utanför de två Ikea-butikerna i Göteborgsområdet, mot utlandschaufförernas usla villkor. Vi ger inte upp, bara för detta!

Transportarbetaren försöker nå LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Men det blir stopp redan hos hans pressekreterare, som säger att LO inte vill kommentera händelsen.

Något uttalande från Transports motpart på arbetsgivarsidan har heller inte gått att få.

 

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?