Chock och tystnad i Transport

Reaktioner på avgången. Chock, ilska, sorg och uppgivenhet. Stämningen är både upprörd och dämpad i Transports led efter förbundsordförande Lars Lindgrens beslut att avgå. Flera förtroendevalda och ombudsmän avböjer att kommentera. – Förbannat tråkigt säger Patrik Östbjerg, ordförande i hamnavdelning 2.

Transportarbetaren når honom strax efter Lars Lindgrens besked då han är lite chockad, något som flera personer ger uttryck för.

– Det är sjukt att det finns människor som lämnat ut uppgifter om Lars Lindgren till Aftonbladet. Han är faktiskt en människa av kött och blod!

– Men, vi måste gå vidare efter det här. Vi är så många som sliter och jobbar för förbundet. Vi står och faller inte med en människa, fast det är förbannat tråkigt, säger Patrik Östbjerg.

Han har fått en del samtal från medlemmar som undrar vad som händer i förbundet. Patrik Östbjergs kollega, ordföranden i hamnavdelning 1, har ”ingen lust att prata om det där”.

Den inställningen delas av flera som Transportarbetaren ringer upp. Några uppfattar Aftonbladets artiklar som personliga angrepp mot Lars Lindgren som person, mer än som ordförande.

Ombudsman Hans Olofsson i Göteborgsavdelningen beskriver Lars Lindgrens avgång som tråkig. Både för Lindgren och hela organisationen.

– Vår receptionist har tagit emot en del samtal från medlemmar som reagerat över tidningsartiklarna och flera har ringt min kollega, men själv har jag inte hört så mycket.

Flera av dem som Transportarbetaren talar med beskriver en maktstrid, inför kongressen i juni, och en spricka inom förbundet.

– Att överbrygga den är väl inte så lätt, men vi har haft knepiga situationer och förgreningar i Transport tidigare och vi har alltid lyckats övervinna dem och komma igen, säger Hans Olofsson.

Men han beskriver framtiden som tuff.

– Vi får jobba ännu hårdare för att behålla våra medlemmar och det blir ju inte enklare att rekrytera nya heller. Kommunals kris ligger inte långt tillbaka i tiden och våra motståndare är duktiga på att svärta ner oss. Helt klart kommer vi att få en väldigt speciell kongress.

Hans Olofsson konstaterar att avgången sinkar avtalsrörelsen, som just ska dra i gång.

Ombudsman Niclas Sandström på avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland säger att han var arg hela dagen i går och är lika arg i dag.

– Här harvar man på och jobbar för förbundet och medlemmarna, så kommer det här… Det skadar mest Transport. Jag är jättearg, inte på Lasse Lindgren utan på hur det gick till, att någon kopierat och lämnat ut papper från förbundet.

– Jag förstår att det här med alkohol sticker i ögonen på folk, men jag tycker inte att Lasse gjort något fel.

Niclas Sandström varnar för att en misstänksamhet och tystnad kommer att sprida sig inom förbundet.

– Hur ska vi kunna lita på någon efter det här? Har man synpunkter på saker och ting inom förbundet går man väl till förbundsstyrelsen och inte till medierna? Nu lär det bli helt stopp för alkohol inom förbundet och det är väl lika bra.

Fjärrbilschaufför Freddy Welle har gjort sig känd i kampen för schysta villkor inom åkeribranschen. Han har blivit nedringd av arga chaufförer och själv vittnat om känslan på Facebook.

– Jag är så ledsen och bedrövad. Vi är förtroendemän och som förtroendemän ska medlemmarna kunna lita på att vi har rent mjöl i påsen. Nu har jag fått så mycket skit av medlemmarna.

Men Freddy Welle slår ifrån sig. Har några personer i förbundet bettet sig fel eller illa så ska inte samtliga 60 000 medlemmar behöva klä skott för det, anser han.

– I morgon ska vi ut och demonstrera utanför de två Ikea-butikerna i Göteborgsområdet, mot utlandschaufförernas usla villkor. Vi ger inte upp, bara för detta!

Transportarbetaren försöker nå LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Men det blir stopp redan hos hans pressekreterare, som säger att LO inte vill kommentera händelsen.

Något uttalande från Transports motpart på arbetsgivarsidan har heller inte gått att få.

 

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).