Chock och kaos?

Krönika. Jag har en stor bekantskapskrets med alltifrån rödaste kommunister till blåaste sverigedemokrater. Jag lyssnar på alla. Men jag håller inte alltid med dem och på en punkt vill jag tala allvar: i flyktingfrågan.

Vännerna längst ut på ena kanten vill ha helt fri invandring. De på den andra vill helst inte att en enda flykting ska släppas in i landet.

Argumenten haglar och många pratar om ekonomin. Siffror på upp till 40 miljarders kostnad för asylinvandringen nämns. Det är mycket pengar om man betänker att hela polisväsendet kostar 20 miljarder. Å andra sidan, i så fall borde Maud Olofsson bli utvisad. Nuonaffären har kostat skattebetalarna mer än alla flyktingar tillsammans.

Slutsatsen är att det är svårt att se problematiken i ekonomiska termer. Hur som helst måste asylrätten gälla. Fast hur tänkte man i EU när man i stort sett lämnade Sverige ensamt med detta?

Det riktigt intressanta är hur människor skor sig på flyktingarna. Människosmugglarna tjänar miljoner på varenda ranglig båt som skickas i väg. Bert Karlsson-typer tjänar motsvarande summor på flyktingförläggningar, tolkar tar 1 000 kronor i timmen och så vidare.

Nu vädrar även borgerliga politiker och Svenskt Näringsliv morgonluft. De har dammat av den smått fascistiska idén att människor från andra länder ska ha sämre betalt än svenskfödda, kanske bara halva lönen. Ett slags etniska löner alltså.

Eftersom jag är konspiratoriskt lagd så tänker jag att det här är en komplott. De vill använda flyktingkrisen till att först göra ett tvådelat samhälle där en del av befolkningen (de nyss hitkomna) helt enkelt får jobba nästan gratis.

Steg två blir att ungdomar och till sist alla med arbetaryrken ska ha svältlöner, som i Amerika, där man tvingas ha två – tre jobb för att överleva.

Fackförbunden står inför en gigantisk uppgift att förhindra den här katastrofen. För i de rikas ögon finns det varken svenskar eller invandrare. Vi är bara produktionsenheter som förväntas vara billiga och lönsamma. Nu använder man flyktingkrisen som en hävstång för att trycka ner lönerna.

Men vi är alla människor som har rätt att få betalt för det arbete vi utför. Därför kan heller aldrig SD:s retorik att ställa svenskar mot invandrare fungera i längden.

Lika rättigheter för alla är inte förhandlingsbart. Kom ihåg det när Alliansen och Svenskt Näringsliv lägger ut sina bombmattor av argument emot jämlika löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.