Chock och kaos?

Krönika. Jag har en stor bekantskapskrets med alltifrån rödaste kommunister till blåaste sverigedemokrater. Jag lyssnar på alla. Men jag håller inte alltid med dem och på en punkt vill jag tala allvar: i flyktingfrågan.

Vännerna längst ut på ena kanten vill ha helt fri invandring. De på den andra vill helst inte att en enda flykting ska släppas in i landet.

Argumenten haglar och många pratar om ekonomin. Siffror på upp till 40 miljarders kostnad för asylinvandringen nämns. Det är mycket pengar om man betänker att hela polisväsendet kostar 20 miljarder. Å andra sidan, i så fall borde Maud Olofsson bli utvisad. Nuonaffären har kostat skattebetalarna mer än alla flyktingar tillsammans.

Slutsatsen är att det är svårt att se problematiken i ekonomiska termer. Hur som helst måste asylrätten gälla. Fast hur tänkte man i EU när man i stort sett lämnade Sverige ensamt med detta?

Det riktigt intressanta är hur människor skor sig på flyktingarna. Människosmugglarna tjänar miljoner på varenda ranglig båt som skickas i väg. Bert Karlsson-typer tjänar motsvarande summor på flyktingförläggningar, tolkar tar 1 000 kronor i timmen och så vidare.

Nu vädrar även borgerliga politiker och Svenskt Näringsliv morgonluft. De har dammat av den smått fascistiska idén att människor från andra länder ska ha sämre betalt än svenskfödda, kanske bara halva lönen. Ett slags etniska löner alltså.

Eftersom jag är konspiratoriskt lagd så tänker jag att det här är en komplott. De vill använda flyktingkrisen till att först göra ett tvådelat samhälle där en del av befolkningen (de nyss hitkomna) helt enkelt får jobba nästan gratis.

Steg två blir att ungdomar och till sist alla med arbetaryrken ska ha svältlöner, som i Amerika, där man tvingas ha två – tre jobb för att överleva.

Fackförbunden står inför en gigantisk uppgift att förhindra den här katastrofen. För i de rikas ögon finns det varken svenskar eller invandrare. Vi är bara produktionsenheter som förväntas vara billiga och lönsamma. Nu använder man flyktingkrisen som en hävstång för att trycka ner lönerna.

Men vi är alla människor som har rätt att få betalt för det arbete vi utför. Därför kan heller aldrig SD:s retorik att ställa svenskar mot invandrare fungera i längden.

Lika rättigheter för alla är inte förhandlingsbart. Kom ihåg det när Alliansen och Svenskt Näringsliv lägger ut sina bombmattor av argument emot jämlika löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

David Ericssons senaste krönikor

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

David Ericsson

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.