”Chock att så många sades upp”

Det kom som en chock för alla att så många som 49 skulle sägas upp. Max 30 personer trodde de anställda på DHL Texports lager i Borås. – Nu har några kollegor redan lämnat oss, säger lagerarbetarna Carina Åsén-Öhrn och Johan Westberg.

De anställda som är kvar på lagret kommer att arbeta i nya grupper med en del nya arbetsuppgifter.

Varslet om att en tredjedel av personalstyrkan på DHL:s lager skulle få gå kom den 23 juni i år. Den 31oktober kommer de sista att sluta sina anställningar, som en följd av att DHL Texport förlorade en stor kund.
Carina Åsén-Öhrn är huvudskyddsombud och har jobbat på DHL:s lager i ett par omgångar, men senast sedan 1997. Hon blir kvar medan Johan Westberg börjat söka jobb på annat håll. Han blev fast anställd på Borås-lagret 2008 och sitter i fackklubbens styrelse. Nu är han inne på att helt byta bana och är öppen för det mesta.

Johan och Carina beskriver inledningsskedet efter uppsägningarna som deppigt och resignerat.

– Semestrarna kom mitt i allt och nu har känslan hunnit sjunka in hos folk. Ett tiotal har redan gått vidare till annat. Det är skönt att de fått nya jobb, tycker Johan och Carina.

Hon talar om förlusten av arbetskamrater och berättar att arbetsgrupperna organiseras om till nya arbetsgäng.

De som fått nya jobb har gått till bemanningsföretag och andra lagerfirmor, förklarar Carina och Johan. Han föll precis vid gränsen för uppsägning. Den gick vid sju, åtta anställningsår.

– Hittills är det bara ett varsel, för en person, som dragits tillbaka. Mina jobbarkompisar har räknat på det och förstår inte riktigt hur vi ska klara oss och hinna med jobbet i framtiden. Fackklubben har börjat kommunicera den oron med ledningen, säger Carina Åsén-Öhrn och Johan nickar.

Kollegan Vincent Sohlström har hunnit jobba på lagret i tre år och blev fast anställd i somras.

– Två veckor senare kom varslet, men det var ganska väntat. Jag har börjat söka annat, allt möjligt, som lagerjobb. Jag kan tänka mig vad som helst, men jag har inte fått napp än. Jag kommer att sakna folket, arbetskamraterna. De är roliga och schysta, vissa umgås jag med på fritiden också.

Vincents dröm är att bli brandman men betygen räckte inte till, så han funderar på att göra högskoleprovet.

Emelie Börjesson är också uppsagd. Först blev hon orolig och tankarna jagade igång. Sedan bestämde hon sig för att se det som en möjlighet att göra något annat.

– Jobb finns det ju. Jag har redan varit på en anställningsintervju, ska gå på en till och har ytterligare en på gång.

Emelie kan falla tillbaka på sin gamla yrkeskompetens som cnc-operatör inom verkstadsindustrin. Det handlar om exempelvis svarvning, borrning och fräsning via datorstyrda maskiner.

– Folk är ledsna att jobbarkompisarna försvinner, men vi har så fullt upp att göra att vi inte riktigt hinner deppa. Kanske har jag inte riktigt landat i det än. Jag tycker om att vara på jobbet och vi trivs med varandra. Det blir nog väldigt tomt för dem som stannar, tror Emelie Börjesson

Magnus Johansson har arbetat på DHL i fem år och har inte släppt hoppet om att han trots allt ska få stanna kvar. Rätten till återanställning ett antal månader efter att han slutat är sista halmstrået (se faktaruta nedan).

– Jag jobbade på ett It-företag förra gången jag blev uppsagd. Då var det helt okontrollerat, kaos. Nu är det mycket mer ordning och reda, mer uppstyrt.

DHL har kollektivavtal med Transport och fast anställda, med vissa förbehåll, har därför rätt till så kallat omställningsstöd. Arbetsgivaren och facket har anlitat företaget Lernia, som bistår med bland annat coachning och cv-skrivande.

– Min coach skickar också mejl med tillgängliga jobb, säger Magnus.

Kollegan Johan skulle gärna vilja ha fler träffar med sin coach, så att vägledaren hann lära känna honom bättre inför möjliga vägval.

Studier och omskolning då?

Johan Westberg och Magnus Johansson skakar båda på huvudet.

– Nej, det är vi inte intresserade av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.