Chaufförernas kursintyg kan köpas över nätet

I åkerikretsar snackas det om att utländska chaufförer kan köpa YKB-kort och andra behörigheter på postorder. Men samma fenomen finns i Sverige uppger Trafikverket som infört egna kompetenskrav för "arbete på väg".

I höstas blev chauffören ”Kalle” uppsagd från ett litet åkeri i Västsverige, på grund av arbetsbrist. Facket kallade till förhandlingar.

I diskussionerna kom det fram att han under tiden som anställd fått ett kursintyg via åkeriet. Beviset är stort som ett vanligt körkort och intygar att Kalle gått en tvåstegsutbildning – Arbete på väg steg 1 och 2 – hos ett namngivet utbildningsföretag.

Kruxet är att Kalle bestämt förnekar att han någonsin fått en sådan utbildning.

– Kortet kom plötsligt hem i brevlådan en dag. Jag blev förvånad och frågade åkaren. Han sa då att han betalat pengar under bordet för intyget, för att slippa lägga tid och resurser på utbildning. Summan 1 000 kronor nämndes.

När Transportarbetaren ringer åkaren förnekar han lika bestämt att han köpt kortet till Kalle. I stället hävdar han att chauffören varit på kurs den 16 juli, samma dag som kortet är utfärdat.

Vem talar sanning?

Även om Kalle aldrig gick någon kurs är det inte nödvändigtvis ett regelbrott att printa ut ett intyg. Trafikverket har i många år ställt särskilda krav för entreprenörer som jobbar vid vägarbeten. Från början gällde specifika utbildningar, men 2012 ändras reglerna och kravet gäller nu att anlitad personal ska ha en viss, angiven kompetens.

Elisabeth Lunman jobbar med Arbete på väg på Trafikverket:

– Arbete på väg nivå 2 gäller för dem som kör fordon. Vi anger vilken kompetens chauffören ska ha, men inte hur man skaffar den. Det vanligaste är att åkerierna skickar de anställda på kurs.

– Fast om ett företag har erfarna chaufförer som jobbat länge vid våra vägarbeten, kan arbetsgivaren skriva ett intyg som föraren får med sig. Det finns ingen mall för hur intyget ska se ut. Men det är i så fall arbetsgivaren som ska intyga det. Det blir konstigt om någon extern part gör det.

Flera anställda på Trafikverket uppger att de nya reglerna lett till en handel med intyg, där chaufförerna varken har fått utbildning eller har tillräcklig erfarenhet.

Max Näslund är ansvarig för tillsynen av Arbete på väg:

– Vi vet att man kan beställa intyg på nätet. En del kort ser väldigt seriösa ut, men är inte mer värda än en papperslapp. Om den här chaufförens uppgifter stämmer är det allvarligt.

Ägaren till utbildningsföretaget låter uppriktigt förvånad när Transportarbetaren ringer och ställer frågan om Kalles ”bluffintyg”:

– Det här låter jättemärkligt. Jag har absolut inte sålt något intyg. Vi utbildar i YKB själva, för övriga kurser som Arbete på väg tar vi in externa partners. Men jag kan bara inte se framför mig att de skulle fuska heller.

– Det är tyvärr ett jätteproblem med oseriösa aktörer på marknaden. Sådana som säljer intyg över nätet. Det är en fråga som vi ständigt diskuterar på våra forum. Jag brinner för utbildning! Jag försäkrar: Jag skulle aldrig äventyra hela mitt företag, min verksamhet, genom att sälja kursintyg för någon tusenlapp eller två.

Kan det vara så att Kalle ändå slank igenom nätet? Kan han ha varit anmäld till kursen Arbete på väg, utan att ha fullföljt – och sedan ändå fått sitt intyg?

– Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ser i datorn att åkeriet han jobbade på var hos oss i våra lokaler den 16 juli. Fyra chaufförer var anmälda. Läraren är inhyrd av oss.

– Men visst, misstag kan ske. Vi har investerat i en ganska dyr kortmaskin och jag trycker upp kort även åt andra utbildningsföretag. Det står vårt namn även på de korten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hemlig Anonym:
    3 mars, 2022

    man kan undra vad åkeriet heter.

  2. jimmy mattsson:
    24 april, 2018

    Jag tycker att några byråkrater i vanlig ordning får någon fixidé om att det skall tillföras något extra och onödigt i form av en "utbildning" som redan täcks in när man tar körkortet. Som vanligt när dessa herrar som bara sitter och vänder papper hela dagarna och på något sätt måste berättiga sin existens så blir det någon form av konsekvens av ett beslut. Åkerier får lägga ut stora pengar på att en onödig utbildning skall genomföras och det blir väldigt mycket svårare att få ett arbete om man som jag inte läst YKB eller har möjlighet att lägga ut 30000:- på att utbilda mig. Senast idag var jag i kontakt med två åkerier i stan som var i stort behov av en ny medarbetare men kunde ej lägga ut så mycket pengar på att ge mig YKB trots att jag har både C/E kort och erfarenhet av transporter. Så upplys mig gärna om var man kan köpa ett onödigt intyg för en billig peng så att dessa jävla byråkrater kan få sin existens berättigad.

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Erika Bergkvist, verksamhetsledare och kommunikatör ABF Värmland

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.