Chaufförernas kursintyg kan köpas över nätet

I åkerikretsar snackas det om att utländska chaufförer kan köpa YKB-kort och andra behörigheter på postorder. Men samma fenomen finns i Sverige uppger Trafikverket som infört egna kompetenskrav för "arbete på väg".

I höstas blev chauffören ”Kalle” uppsagd från ett litet åkeri i Västsverige, på grund av arbetsbrist. Facket kallade till förhandlingar.

I diskussionerna kom det fram att han under tiden som anställd fått ett kursintyg via åkeriet. Beviset är stort som ett vanligt körkort och intygar att Kalle gått en tvåstegsutbildning – Arbete på väg steg 1 och 2 – hos ett namngivet utbildningsföretag.

Kruxet är att Kalle bestämt förnekar att han någonsin fått en sådan utbildning.

– Kortet kom plötsligt hem i brevlådan en dag. Jag blev förvånad och frågade åkaren. Han sa då att han betalat pengar under bordet för intyget, för att slippa lägga tid och resurser på utbildning. Summan 1 000 kronor nämndes.

När Transportarbetaren ringer åkaren förnekar han lika bestämt att han köpt kortet till Kalle. I stället hävdar han att chauffören varit på kurs den 16 juli, samma dag som kortet är utfärdat.

Vem talar sanning?

Även om Kalle aldrig gick någon kurs är det inte nödvändigtvis ett regelbrott att printa ut ett intyg. Trafikverket har i många år ställt särskilda krav för entreprenörer som jobbar vid vägarbeten. Från början gällde specifika utbildningar, men 2012 ändras reglerna och kravet gäller nu att anlitad personal ska ha en viss, angiven kompetens.

Elisabeth Lunman jobbar med Arbete på väg på Trafikverket:

– Arbete på väg nivå 2 gäller för dem som kör fordon. Vi anger vilken kompetens chauffören ska ha, men inte hur man skaffar den. Det vanligaste är att åkerierna skickar de anställda på kurs.

– Fast om ett företag har erfarna chaufförer som jobbat länge vid våra vägarbeten, kan arbetsgivaren skriva ett intyg som föraren får med sig. Det finns ingen mall för hur intyget ska se ut. Men det är i så fall arbetsgivaren som ska intyga det. Det blir konstigt om någon extern part gör det.

Flera anställda på Trafikverket uppger att de nya reglerna lett till en handel med intyg, där chaufförerna varken har fått utbildning eller har tillräcklig erfarenhet.

Max Näslund är ansvarig för tillsynen av Arbete på väg:

– Vi vet att man kan beställa intyg på nätet. En del kort ser väldigt seriösa ut, men är inte mer värda än en papperslapp. Om den här chaufförens uppgifter stämmer är det allvarligt.

Ägaren till utbildningsföretaget låter uppriktigt förvånad när Transportarbetaren ringer och ställer frågan om Kalles ”bluffintyg”:

– Det här låter jättemärkligt. Jag har absolut inte sålt något intyg. Vi utbildar i YKB själva, för övriga kurser som Arbete på väg tar vi in externa partners. Men jag kan bara inte se framför mig att de skulle fuska heller.

– Det är tyvärr ett jätteproblem med oseriösa aktörer på marknaden. Sådana som säljer intyg över nätet. Det är en fråga som vi ständigt diskuterar på våra forum. Jag brinner för utbildning! Jag försäkrar: Jag skulle aldrig äventyra hela mitt företag, min verksamhet, genom att sälja kursintyg för någon tusenlapp eller två.

Kan det vara så att Kalle ändå slank igenom nätet? Kan han ha varit anmäld till kursen Arbete på väg, utan att ha fullföljt – och sedan ändå fått sitt intyg?

– Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ser i datorn att åkeriet han jobbade på var hos oss i våra lokaler den 16 juli. Fyra chaufförer var anmälda. Läraren är inhyrd av oss.

– Men visst, misstag kan ske. Vi har investerat i en ganska dyr kortmaskin och jag trycker upp kort även åt andra utbildningsföretag. Det står vårt namn även på de korten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jimmy mattsson:
    24 april, 2018

    Jag tycker att några byråkrater i vanlig ordning får någon fixidé om att det skall tillföras något extra och onödigt i form av en "utbildning" som redan täcks in när man tar körkortet. Som vanligt när dessa herrar som bara sitter och vänder papper hela dagarna och på något sätt måste berättiga sin existens så blir det någon form av konsekvens av ett beslut. Åkerier får lägga ut stora pengar på att en onödig utbildning skall genomföras och det blir väldigt mycket svårare att få ett arbete om man som jag inte läst YKB eller har möjlighet att lägga ut 30000:- på att utbilda mig. Senast idag var jag i kontakt med två åkerier i stan som var i stort behov av en ny medarbetare men kunde ej lägga ut så mycket pengar på att ge mig YKB trots att jag har både C/E kort och erfarenhet av transporter. Så upplys mig gärna om var man kan köpa ett onödigt intyg för en billig peng så att dessa jävla byråkrater kan få sin existens berättigad.

Lästips:

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.