Chaufförernas kursintyg kan köpas över nätet

I åkerikretsar snackas det om att utländska chaufförer kan köpa YKB-kort och andra behörigheter på postorder. Men samma fenomen finns i Sverige uppger Trafikverket som infört egna kompetenskrav för "arbete på väg".

I höstas blev chauffören ”Kalle” uppsagd från ett litet åkeri i Västsverige, på grund av arbetsbrist. Facket kallade till förhandlingar.

I diskussionerna kom det fram att han under tiden som anställd fått ett kursintyg via åkeriet. Beviset är stort som ett vanligt körkort och intygar att Kalle gått en tvåstegsutbildning – Arbete på väg steg 1 och 2 – hos ett namngivet utbildningsföretag.

Kruxet är att Kalle bestämt förnekar att han någonsin fått en sådan utbildning.

– Kortet kom plötsligt hem i brevlådan en dag. Jag blev förvånad och frågade åkaren. Han sa då att han betalat pengar under bordet för intyget, för att slippa lägga tid och resurser på utbildning. Summan 1 000 kronor nämndes.

När Transportarbetaren ringer åkaren förnekar han lika bestämt att han köpt kortet till Kalle. I stället hävdar han att chauffören varit på kurs den 16 juli, samma dag som kortet är utfärdat.

Vem talar sanning?

Även om Kalle aldrig gick någon kurs är det inte nödvändigtvis ett regelbrott att printa ut ett intyg. Trafikverket har i många år ställt särskilda krav för entreprenörer som jobbar vid vägarbeten. Från början gällde specifika utbildningar, men 2012 ändras reglerna och kravet gäller nu att anlitad personal ska ha en viss, angiven kompetens.

Elisabeth Lunman jobbar med Arbete på väg på Trafikverket:

– Arbete på väg nivå 2 gäller för dem som kör fordon. Vi anger vilken kompetens chauffören ska ha, men inte hur man skaffar den. Det vanligaste är att åkerierna skickar de anställda på kurs.

– Fast om ett företag har erfarna chaufförer som jobbat länge vid våra vägarbeten, kan arbetsgivaren skriva ett intyg som föraren får med sig. Det finns ingen mall för hur intyget ska se ut. Men det är i så fall arbetsgivaren som ska intyga det. Det blir konstigt om någon extern part gör det.

Flera anställda på Trafikverket uppger att de nya reglerna lett till en handel med intyg, där chaufförerna varken har fått utbildning eller har tillräcklig erfarenhet.

Max Näslund är ansvarig för tillsynen av Arbete på väg:

– Vi vet att man kan beställa intyg på nätet. En del kort ser väldigt seriösa ut, men är inte mer värda än en papperslapp. Om den här chaufförens uppgifter stämmer är det allvarligt.

Ägaren till utbildningsföretaget låter uppriktigt förvånad när Transportarbetaren ringer och ställer frågan om Kalles ”bluffintyg”:

– Det här låter jättemärkligt. Jag har absolut inte sålt något intyg. Vi utbildar i YKB själva, för övriga kurser som Arbete på väg tar vi in externa partners. Men jag kan bara inte se framför mig att de skulle fuska heller.

– Det är tyvärr ett jätteproblem med oseriösa aktörer på marknaden. Sådana som säljer intyg över nätet. Det är en fråga som vi ständigt diskuterar på våra forum. Jag brinner för utbildning! Jag försäkrar: Jag skulle aldrig äventyra hela mitt företag, min verksamhet, genom att sälja kursintyg för någon tusenlapp eller två.

Kan det vara så att Kalle ändå slank igenom nätet? Kan han ha varit anmäld till kursen Arbete på väg, utan att ha fullföljt – och sedan ändå fått sitt intyg?

– Jag har väldigt svårt att tro det. Jag ser i datorn att åkeriet han jobbade på var hos oss i våra lokaler den 16 juli. Fyra chaufförer var anmälda. Läraren är inhyrd av oss.

– Men visst, misstag kan ske. Vi har investerat i en ganska dyr kortmaskin och jag trycker upp kort även åt andra utbildningsföretag. Det står vårt namn även på de korten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jimmy mattsson:
    24 april, 2018

    Jag tycker att några byråkrater i vanlig ordning får någon fixidé om att det skall tillföras något extra och onödigt i form av en "utbildning" som redan täcks in när man tar körkortet. Som vanligt när dessa herrar som bara sitter och vänder papper hela dagarna och på något sätt måste berättiga sin existens så blir det någon form av konsekvens av ett beslut. Åkerier får lägga ut stora pengar på att en onödig utbildning skall genomföras och det blir väldigt mycket svårare att få ett arbete om man som jag inte läst YKB eller har möjlighet att lägga ut 30000:- på att utbilda mig. Senast idag var jag i kontakt med två åkerier i stan som var i stort behov av en ny medarbetare men kunde ej lägga ut så mycket pengar på att ge mig YKB trots att jag har både C/E kort och erfarenhet av transporter. Så upplys mig gärna om var man kan köpa ett onödigt intyg för en billig peng så att dessa jävla byråkrater kan få sin existens berättigad.

Lästips:

Rose-Mari Settergren

Sökes: fackliga lärare inom bevakning

Bevakning. Är du väktare eller ordningsvakt, kanske skyddsvakt? Då kan det vara dig som Rose-Mari Settergren söker.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.